Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Jakubisko a Horváthová on-line

velikost textu:
vydáno 1.6.2004 10:05
Režisér Juraj Jakubisko s manželkou a producentkou Deanou Horváthovou budou odpovídat čtenářům iDNES. Hlavním tématem bude nový film Post Coitum, v němž hraje celá řada populárních českých herců a také Ital Franco Nero.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. června 2004 do 10:40

OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, co jste chtěl vlastně filmem Post Coitum říci. Pokud to měla být nějaká generační výpověď, tak to , že se Vám nepovede, musel, vzhledem k Vašemu věku, vědět každý, už před počátkem natáčení. KaZbundak
ODPOVĚĎ: To, co chtěl básník říci, je pro mě příliš stará formace. I zrovna, že jste to nepochopil, mě ujišťuje, že nejste nejmladší. Smyslem mého filmu nebylo dávat návody nebo vlévat naději, ale zaznamenávat to, co se kolem mě děje. Snažil jsem se přizpůsobit jazyk a myšlení generace, která je kolem mě. Je to film o mladých a pro mladé, kterými jsem se obklopil. Na rozdíl od vás, si nemyslím, že v umění hraje věk tak důležitou úlohu jako v atletice. Vzpomeňte třeba Janáčka, který do padesáti byl zcela neznámý a největší a nejznámější díla vytvořil v období, které v jiné disciplíně než uměnía vědě není možné. 1.6.2004 10:20
OTÁZKA: Dobrý den vážení manželé, napadá mě taková lehčí otázka: máte rádi sex? Karel T.
ODPOVĚĎ: V našem věku by pán, kterému odpovídal můj manžel před vámi, měl pocit, že to v žádném případě není možné. Ale musím vás ubezpečit, že sex je příjemný a krásný v každém věku, za každých okolností, tak jako láska. 1.6.2004 10:21
OTÁZKA: Pane režisére, kterou herečku z Post coitum byste si vybral, kdybyste nebyl ženatý? A stejná otázka na Vás paní Deano: Kdo z herců je Váš tp? Vaněček Plzeň
ODPOVĚĎ: V rámci problému mých hrdinů bych si vybral všechny. Jak to dělají moji mužští protagonisté. Jejich problémy jsou i mými problémy, a podobně jako oni neumím zodpovědět řadu otázek. Deana: To se dovídám věci, to si doma ještě vyřídíme. Ale já vás zklamu, já bych si z těch mužů nevybrala ani jednoho. Kdyby byli všichni jeden muž, tak to by byl zajímavý muž. 1.6.2004 10:34
OTÁZKA: Mě by teda zajímalo pro koho jste tenhle film natočil? Neviděl jsem to a asi na to nepůjdu. Všude jsem četl, že se Vám to nepovedlo. Jste ochoten si to přiznat? posel
ODPOVĚĎ: Já si myslím, že je to můj nejlepší film, narozdíl od kritiků, které, nevím proč, film až histericky popudil. I když, doufám, že jsem svůj nejlepší film ještě nanatočil. Deana: Zkuste na to jít a možná bude překvapen, jak se dobře pobavíte a možná budete překvapen zjištěním, proč pobuzuje tento film hlavně pokritce. 1.6.2004 10:37
OTÁZKA: Dobrý den pane režisére, mám ráda vaše starší filmy (nejvíc Vtáčky). Zajímalo by mě jak prožíváte nepříznivé kritky? Pochybujete jako každý tvůrce? PS: mě se post coitum líbí a skoro se to bojím někde říct abych nevypadala jako hlupák co neruzumí filmu. Klára Machová
ODPOVĚĎ: Ano, kolem post coitum se rozhoupala hysterie. Různé názory zatracující i pochvalující. Právě před chvílí jsem četl kritiku, kde mě někdo na dvou stránkách vytýká a zárove|ň chválí. Chválí mě za to, že vznikl velmi revoluční až anarchistický film plný dobra, morálky, nepraktičnosti, kde ani dobro ani zlo nejsou životaschopnou veličinou, ale nechce mi věřit ani připustit, že tohle jsem vymyslel a že to není náhoda. Nechce uvěřit, vzhledem k mému věku, že tohle myšlení je moje. A tak mě napadá, že všichni ti, které můj film natočený v nezvyklé experimentální formě, na první shlédnutí šokoval, ať se podívají na něj znova. Ne, v tomto filmu není nic náhodné, protože náhoda pro mě nikdy nepracovala dobře. Až byste měli možnost vidět film znovu, víc pochopíte humor, který z něj čiší, i to čemu se smějí. Taky je vidět konstrukci mého záměru už od prvních záběrů. Ano, natočil jsem tento film tímto způsobem, protože si to můžu dovolit. Nechtěl jsem své protagonisty a určité ikony, s kterým hraji ani urážet, ani ponižovat, ale ztvárnit mojím způsobem vidění všechno to, co je kolem nás. Deana: Já vás pozdravuji, musím vás ubezpečit, že obnobná histerie se zvedla i okolo Vtáčků. Tehdy kritika tvrdila, že tak mladý režisér nemůže natočit takový film. Tehdy byl na to mladý a teď je na to starý. Můžu vás ubezpečit, že na mě tento nátlak působí jako zastrašující histerie na diváka, aby se bál říct, že ten film je dobrý. Nebojte se říct si svůj názor i pozitivní, nenechávejme prostor jen těm, kteří štěkají negativně. Podle mě, nejhloupější otázky jsou: pro jakou generaci je film určený. Každý film se točí pro diváka. Jurajovy filmy nejsou o věku, ale o citlovosti, vnímavosti diváka a o sebereflexy, jestli je schopen přiznat sám před sebou, že i on (dobrovolně nebo nedobrovolně) je součástí takového světa. 1.6.2004 10:39
OTÁZKA: Vážený pane režisére, moje otázka se netýká přímo nového filmu, ale vašich dvou starších, konkrétně Tisícročné včely a Perinbaby. Mám je hrozně moc rád, určitě patří mezi to nejlepší, co jsem viděl a přál bych si je mít na DVD. Dočkám se někdy v blízké budoucnosti? Petr, Praha
ODPOVĚĎ: Deana: Bohužel, negativ Tisícročné včely je zničený a musí přejít nejdřív rekonstrukcí. Jediný, kdo zdržuje tuto rekonstrukci, je Slovenský filmový ústav, který přes rok zadržuje na svém kontě oeníze určené na tuto rekonstrukci. Perinbaba je v obdobném procesu. Na vzdory všemu doufám, že se to tento rok podaří všechno vyřešit a příští rok budou moci vyjít tyto filmy na DVD. Zároveň vám můžu oznámit, že v září vyjde DVD se dvěma filmy, tj. Vtáčkové, siroty a blázni a Lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný. 1.6.2004 10:41
OTÁZKA: Já nemám otázku. Jen pozdrav a pochvalu. Mě se post koitum líbí. Je to sranda a hlavně to není NUDA (třeba v Brně) :-)) Vlastička
ODPOVĚĎ: Děkujeme. 1.6.2004 10:42
OTÁZKA: Chci se zeptat jak to vlastně bylo se samotným režírováním filmu režíroval jste ho od začátku, nebo až v jeho druhé půlce, jakou úlohu sehrál v režii pan Bystroň ? Kateřina
ODPOVĚĎ: Ne, režíroval jsem ho od první chvíle. Ve filmu není žádný záběr jiného režiséra než mě a jiného kamaremana než J. Ďuriše. Jsem rád, že film byl natočen zcela jinou technikou než předchozí moje filmy. Řekl bych technikou budoucnosti - High definition. Tato nová technika mi umožnila film lépe dotvořit a dát mu jiný výtvarný charakter než dříve. Deana: Co se týká pana Bystroňa - přinesl scénář, na kterém se rok a půl týmově pracovalo. Juraj měl od začátku dělat supervizi nad mladým režisérem, ale před natáčením se zjistilo, že Marcel režii nezvládá. I když je talentovaný scénárista, tak profesionalitu režiséra postrádá. Ono je rozdíl točit na homevideo a točit v náročných profesioálních podmínkách s technologií, která je nová. 1.6.2004 10:49
OTÁZKA: Jak jste mohl přistoupit na takové množství product placementu? Zajímá mě, jak si to vnitřně obhajujete. Když to totiž uděláte vy, můžou už všichni. Nevím, zda je to dobré pro naše umění, že se v něm skrytě propagují produkty firem z té části kultury, jíž by mělo naše umění komunikovat naše mírně odlišné postoje a otázky. Tom
ODPOVĚĎ: Deana: Když děláte film ze současnosti, máte ve scénáři napsaný, že tam budou pít pivo, limonádu, že jezdí v autě,...Všechny ty věci i tak tam musíte mít, protože to je součást každodenního života. Nevidím důvod, proč by průmysl tímto způsobem neměl ekonomicky vstupuvat do kultury, když tu kulturu nepodporuje už nikdo. Dělá se to tak všude na světě. Jde jen o jednu věc, aby jste nakonec neměnily scénář kvůli nějakým věcem, to by bylo asi špatný. 1.6.2004 10:51
OTÁZKA: Paní producentko, jak moc se negativné recenze odráží na návštěvnosti v konech? Není film vlastně zboží, které se méně prodává když ho kritika takto strhá? Slyšela jsem hodně hlasů: na to nejdu o tom jsem četl to je hovadina. Bude te se nějak bránit? Olga Třísková
ODPOVĚĎ: Ano. Samozřejmě, že kritika nevyžene úplně diváka z kina, ale určitě to oslabí počítám tak 30-35 % návštěvnosti. Na kolik tato hysterie kritiků pokračuje, přemýšlím přesně o tom, o čem mluvíte, jaký další krok udělat, protože tyto tzv. profesionální názory, jsou za hranicemi tolerance, protože to jsou osobní útoky na tvůrce a urážky. Přemýšlím jak řešit problém ekonomického dopadu. Velice ráda bych si takhle popovídala i s autory kritik, kteří něco napíší a pak se schovají. Já vůbec přemýšlím, jestli jsou oni někomu potřební. Pro producenta nejsou potřební a pro diváky taky ne. Když jdete na výstavu výtvarníka (známého nebo neznámého) potřebujete katalog, kde dostanete profesionální informace a vám se to pak líbí nebo nelíbí. Nepotřebujete žádného pisálka, který vám řekne, abyste tam nechodili. Tímto vás možná ochudí a skvělý zážitek, protože vám by se to možná líbilo. 1.6.2004 11:01
OTÁZKA: Celý film byl dobrý, jen v posledních minutách jsem byl trochu zmatený, co znamená všechna ta symbolika, záběry koní, hlásná trouba a tak .... ? Lukáš
ODPOVĚĎ: V tomto filmu je mnoho obrazů, které nám přinesl přetechnizovaný svět nebo které nás ovlivňují přes televizi. Současné skládačky našeho života - proto si s nimi jako se symboly doby pohrávám. Dlouho mi trvalo než jsem pochopil jakou troubu myslíte. Je to zpěvačka, která na závěr pohřbu zpívá písničku nad rozsetým popelem mrtvého protagonisty. Ta trouba je zesilovač, kterým se zvýrazní zpěv, aby se odrážel od zdí roztestavěného chrámu, protože banalita a patetismus se často opakuje ve chvilkách narození i smrti. Chtěl bych jenom zdůraznit, že alegorie, které jsou v tomto filmu, mají dvojí i trojtý charakter. Nikdy jim neschází reálný smysl. Koně jsou symbolem lásky a svobody a přírody. Na druhé straně koně, určují prostředí, které Jaroušek vyznává a navštěvuje. 1.6.2004 11:05
OTÁZKA: Který z kolegů režisérů točí podle Vás nejlépe? Který film se Vám v poslední době nejvíce líbil? T. Kopeček
ODPOVĚĎ: Z cizích filmů se mi líbil Ruská archa. Režisér a kameraman v něm realizoval sen filmařů natočit film v jednom záběru. To se díky talentu a technice povedlo. 1.6.2004 11:06
OTÁZKA: Post Coitum se mi moc líbil. Z celkově kladného dojmu bych vyzdvihl lehkost a nadhled, s nímž byl film natočen. Prozradíte, kde se natáčela scéna pohřbu (rozptylu) na konci filmu? Myslím rozvaliny kostela... Marek Trešl
ODPOVĚĎ: Po deseti letech, kdy jsem tento motiv objevil pro svoji inscenaci Casanova, jsem se tam znovu vrátil. Nedostavěný gotický chrám je v Panenském Týnci. 1.6.2004 11:08
OTÁZKA: No tak tomu neruzumím, něco jste asi teda říci chtěl? Třeba, že dnešní mladá generace je úplně zblblá z toho všeho okolo? Chcete aby se nad sebou po hlédnutí Post coitum zamysleli? Malík Michal
ODPOVĚĎ: Mladá generace není zblblá. Všichni jsme zblblí z toho všeho kolem a bylo by dobré, kdybychom se bez ohledu na věk, pohlaví, barvy pleti a náboženského cítění, trochu nad tím zamysleli. Pokud jste mladý, vy se tomu můžete ještě smát, protože máte naději, že vás to až tak nepotká. 1.6.2004 11:11
OTÁZKA: Pane režisére, obdivuji Váš způsob filmování, práci s obrazem, hudbou, herci, je to skutečně fantastické. A také dokážete úžasně vyprávět... Připravujete prosím nějaký další film v duchu "Jakubiskova stylu", nad jakou látkou prosím přemýšlíte, případně, co Vás velmi láká k nafilmování? Děkuji! olhota
ODPOVĚĎ: Chci dělat Čachtickou paní, ne však tak jak ji napsal Nižňanský. Bude to o tureckých válkách, o krutosti doby, z které jsme vzešli, o politické mašinérii i o tom, že, kdo má v ruce politickou moc a motiv, může vás tak očernit, že ani 400 let nestačí, abyste se očistil. 1.6.2004 11:13

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.