Poslanec Boris Šťastný o protikuřáckém zákonu

vydáno 11.6.2009 12:30
Sněmovna ve středu schválila protikuřácký zákon. Boris Šťastný navrhoval úplný zákaz kouření v restauracích, které hlasováním neprošlo. Je ale připraven stejný návrh předložit znovu, bude-li vědět, že má dostatečnou podporu.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 11. června 2009 do 12:42

OTÁZKA: P. poslanče, proč pořád opakujete, že právě schválený zákon zvyšuje ochranu před pasivní kouřením. Jistě dobře víte, že tomu tak není. V některých ohledech dokonce dosavadní ochranu zhoršuje. Např na zastávkách, kdo se nevejde na plné zastávce pod střechu, bude nucen tabákový kouř dýchat. Proč jste se prosím od současné naprosto bezzubé úpravy veřejně nedistancoval a nedal tak šanci spoluobčanům, nekuřákům nahlédnout, co vše zmůže lobbyismus v ČR? Proč jste neupozornil na fakt, že zákon který snad trochu zhorší dostupnost cigaret a alkoholu dětem a mladistvým začne z nepochopitelných důvodů platit až od poloviny příštího roku, přičemž žádné nároky na úpravy či investice nevyžaduje? Pavel Poštulka
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Přestože úplný zákaz kouření v restauracích nenašel ve sněmovně potřebnou většinu, udělali jsme obrovský krok kupředu v posílení ochrany zdraví našich spoluobčanů. Novela přináší zřetelné posílení ochrany nekuřáků ve veřejně přístupných prostorách, důslednou ochranu dětí a konečně jednoznačný výklad a jasnou vymahatelnost. Je škoda, že byla přijata nejmírnější varianta ochrany nekuřáků v restauracích. Pro tento pozměňovací návrh jsem nehlasoval, jednoznačně jsem podporoval, podporuji a vždy budu podporovat úplný zákaz kouření ve všech hostinských provozech bez výjimky, tak, jak je i běžné ve většině vyspělých zemí. Bylo by však krajně nezodpovědné kvůli této věci shodit pod stůl celý zákon obsahující řadu významných změn. Tento zákon není a nesmí být jen o zákazu kouření v restauracích. 11.6.2009 12:35
OTÁZKA: 1. Co pozitivniho prinasi nekuracky zakon nekurakum oproti soucasnemu stavu? Je opravdu nejake vyrazne plus, ktere doted nebylo?2. Zakaz koureni na zastavkach je dobra vec, ale proc to je tak vyznamne zmeneno? Na drtive vetsine zastavek je jasne, kde zacina, a pokud nekdo kouri pred nebo v rozumne mire za hlavnim prostorem, kde lide cekaji, tak to preci nevadi ani jedne strane. Nez bude zakon ucinny, tak budou kuraci tvrdit, ze vlastne muzou kourit i na zastavce, protoze se vlastne nevi, kde ta zastavka je. Copak musi byt vsechno definovane do uplneho detailu a nestaci zdravy rozum? Zastavka je misto, kde lide bezne cekaji na svuj spoj, zacatek je odvozen od cedule jizdiho radu a koncem je pomyslne misto, kde konci dopravni prostredek. martan11
ODPOVĚĎ: Nesouhlasím, že novela nemá význam. Hlavní změny, které novela zákona přináší: •Zpřesnění některých stávajících pojmů a doplnění nových pojmů pro účely tohoto zákona, a to z důvodu jednoznačného výkladu příslušných ustanovení zákona a celkové správné aplikace této právní normy v praxi. •Kvalitní definice veřejných míst, kde je zakázáno kouřit, a to z důvodu ochrany veřejnosti před škodlivými vlivy kouření: veřejnosti volně přístupné uzavřené prostory, veřejnosti volně přístupné prostory budov státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků včetně zařízení zřízených státem a těmito subjekty, veřejnosti volně přístupné vnitřní prostory finančních institucí; dopravní prostředky veřejné silniční a drážní dopravy a městské hromadné dopravy; veřejnosti volně přístupné vnitřní prostory budov související s veřejnou dopravou; kryté nástupiště, přístřešky a čekárny veřejné dopravy. Vše s výjimkou stavebně oddělených prostor ke kouření vyhrazených a při pobytu osob trvale větraných do prostor mimo budovu. •Lépe je nově definován zákaz kouření i ve vnitřních prostorách budov státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků a vnitřních prostorách zařízení zřízených státem nebo územními samosprávnými celky. Dikce původního znění zákona byla upravena tak, aby byla zachována povinnost osob pověřených jejich řízením zajistit ochranu před pasivním kouřením i ve veřejně nepřístupných místech vnitřních prostor budov státních orgánů, orgánů územně samosprávných celků, zařízení zřízených státem nebo územním samosprávným celkem. Jde například o domy seniorů, domy s pečovatelskou službou, věznice apod., kde osoby pověřené jejich řízením budou povinny režimovými opatřeními plnit účel předmětného zákona. •Obce nově získají možnost zakázat kouřit na dětských hřištích, sportovištích, v budovách a na akcích určených nebo vyhrazených dětem a mládeži. Navíc zpřísnění zákazu prodeje tabákových výrobků, tabákových potřeb a alkoholických nápojů na všech akcích určených osobám mladším 18 let. •Doplnění stávajícího zákona o definici tabákové potřeby, což především jsou výrobky určené ke kouření tabáku, jako jsou například dýmky, čilamy, dutinky, cigaretový papír apod. Současný zákon upravuje omezení prodeje tabákových potřeb, ale platné právní předpisy takový pojem neznají. •Nově definována je elektronická cigareta, a to jako výrobek, který napodobuje funkci tabákového výrobků a jehož účelem je především vdechování nikotinových výparů bez nutnosti spalovat tabák. V případě elektronické cigarety se jedná o zcela nový výrobek, který není současnou právní úpravou žádným způsobem postižen. Hlavním cílem právní úpravy pojmu elektronická cigareta a následného omezení dostupnosti tohoto výrobku pro osoby mladší 18 let je prevence snadného vzniku závislosti na nikotinu při jejím užívání a prevence otravy nikotinem dětmi a mladistvými. •Současná právní úprava zakazuje prodej tabákových výrobků, tabákových potřeb a alkoholických nápojů pomocí prodejních automatů, u nichž nelze vyloučit prodej osobám mladším 18-ti let, a zároveň jsou zakázány veškeré další formy prodeje, u nichž není možné ověřit věk kupujícího. Nyní je nově navrhována bližší specifikace těchto dalších zakázaných forem prodeje doplněním o institut zásilkového prodeje, nelze-li ověřit prokazatelně věk kupujícího. •Zpřesnění regulace výroby, dovozu a prodeje výrobků napodobujících tvar a vzhled tabákových výrobků a alkoholu (hračky apod.). •Zpřesnění značení prostor vyhrazených pro kouření mezinárodně srozumitelnými piktogramy. •Přesnější rozdělení kompetencí kontrolních a sankčních orgánů. •Zásadní zpřísnění sankcí za porušení zákonných povinností, nejpřísnější sankce hrozí za prodej alkoholu nebo tabáku dítěti, a to, a to ve výši od 50 tis. do 500 tis. Kč, včetně možnosti až dvouletého zákazu činnosti. •V současné době dochází k absenci záchytných stanic v některých krajích, a to obvykle z finančních důvodů. Navrhovaným zněním kraj v samostatné působnosti záchytné stanice (dle svého zhodnocení a dostupnosti finančních prostředků) zřídí a financuje její provoz sám nebo tuto péči zajistí smluvně u jiného zřizovatele. Zároveň jsou rozšířené právní formy záchytných stanic, čímž je kraji také dána možnost spolufinancování záchytných stanic, které budou zřízené fyzickou či právnickou osobou. Současně se ruší povinnost zřizovat záchytné stanice tak, aby byla splněná podmínka dojezdové vzdálenosti 45 minut. Současně se ruší omezení týkající se věcného, personálního a technického vybavení záchytné stanice. 11.6.2009 12:37
OTÁZKA: Jaké máte vztahy se senátorem Kuberou, známým propagátorem kouření? karelvesely
ODPOVĚĎ: Korektní. 11.6.2009 12:37
OTÁZKA: Dobrý den, Při pohledu, na to se Vám a celé sněmovně podařilo prosadit pro zdravé návyky české společnosti a ochranu dětí proti kouření, … je naprosto tristní. Děti hulí u škol a nic se neděje, z restaurací se stále chodíme jako tchoři. Vkládal jsem do Vás marné naděje. Josef
ODPOVĚĎ: Do mě jste marné jste marné naděje nevkládal. Já své usilí nevzdal a ani vzdát nehodlám. Marné naděje jste však zřejmě vkládal do silné většiný mých kolegů, kteří návrh na úplný zákaz kouření v restauracích nepodpořili. 11.6.2009 12:39
OTÁZKA: Dobry den, proc si nasi poslanci mysli, ze jsou chytrejsi nez zbytek vyspelych zemi (USA, Francie, Anglie ....) tam se koureni v restauracich davno zakazalo. Trzby klesly mozna prvni mesic, ale pak se lide vratili. Jit do hospody a vratit se bez "smradu" je super. Navic spousta prilezitostnich kuraku prestala (ti co kourili jenom v hospode u piva). PROSIM bojujte dale. Dekuji. LN Lukas1000
ODPOVĚĎ: Proč kdo z mých kolegů jak hlasuje, opravdu nevím. To je potřeba se ptát každého poslance. 11.6.2009 12:41
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě z jakého důvodu si myslíte, že neprošel Váš návrh zákona (který jak se domnívám je podobně striktní ke kuřákům jako zákony schálené v některých zemích západní Evropy), i když je pro naprostý zákaz kouření na veřejných místech většina obyvatel ČR? Proč to v těchto zemích šlo, ale u nás ne? Je za tím jen lobby tabákového průmyslu a restauratérů (i když jim by zákon vadit nemusel), nebo něco jiného? Členové jakých politických stran byli zejména proti Vašemu návrhu? Petr
ODPOVĚĎ: Na prví pohled je důvod zřejmý. Většina poslanců hlasovala pro nejmírnější variantu. Příčiny jsou však složitější. Jednak ve většině zemí, kde platí úplný zákaz kouření v restauracích, probíhala tato debata velmi dlouho. Za druhé se s úplným zákazem kouření v restaracích a tím důslednou ochranou nekuřáků neztotožnil žádný z polistopadových ministrů zdravotnictví. Naopak, řada z nich odmítala se touto problematikou vůbec zaobírat. Za třetí, podporu tohoto návrhu nenacházím ani v Senátu a u prezidenta republiky. Závěrem tedy, až politické elity a více než polovina poslanců ve sněmovně se ztotožní s nutností důsledné ochrany nekuřáků včetně nekuřáckých restaurací, pak teprve má takový návrh šanci. 11.6.2009 12:48
OTÁZKA: Dobrý den, děkuji Vám za Vaši snahu a mám 2 otázky: 1. Ze které politické strany je největší procento poslanců pro zákaz kouření v restauracích? 2. Jaký podíl na nedostatečnosti našeho zákona má lobing (či uplácení) od tabákových gigantů? J i ř í
ODPOVĚĎ: Největší podporu nachazím v KUD-ČSL a Straně zelených. Nejmenší pak u komunistů a ODS. Lobing tabákových společností je zde velmi silný o žádné korupci však nevím. 11.6.2009 12:49
OTÁZKA: Dobrý den, v čem je problém, aby lidé, kteří nemají rádi kouř, nechodili do hospody, kde se kouří. Na to potřebuji zákon? Na to nestačí selský rozum? díky Radim Janoš
ODPOVĚĎ: Ano. Lidé také nemusí jezdit prostředky hromadné dopravy, chodit do škol, pracovat na pracovištích, léčit se v nemocnicích, navštěvovat kina a divadla. Mohou opravdu sedět doma. Co tomu říkáte? 11.6.2009 12:51
OTÁZKA: Dobrý den, pane poslanče víte alespoň orientačně kolik Vašich kolegů v PS kouří? popřípadě proč hlasují proti úplnému zákazu v restauracích jsou v tom úplatky lobbismus či něco podobného? jinak si to totiž nedokážu vysvětlit proč alespoň v jedné užitzečné věci se nemůžeme přiblížit vyspělým státům EU... jarin
ODPOVĚĎ: Ve sněmovně kouří přibližně třetina poslanců, stejně jako ve společnosti. 11.6.2009 12:51
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že bude tento zákon a v této podobě něco platný? Bohužel má zkušenost se zákazem kouření na nádražích a tramvajových zastávkách je taková, že policajt raději zrychleně projde okolo kuřáka jen aby snad nemusel zasáhnout. Má každodenní zkušenost při cestě do a z práce. ( Smíchovské nádraží). Šimi
ODPOVĚĎ: Podařila se řada změn, jediné, co se nepodařilo je důsledná ochrana nekuřáků v restauracích. Co se týče zastávek, není možné stanovit, kde zastávka začíná a kde končí a zákon tak byl nevymahatelný. Proto jsme přistoupili k důsledné a vymahatelné ochraně tam, kde je riziko pasivního kouření evidentní, tedy u krytých zastávek a nástupištích. 11.6.2009 12:53
OTÁZKA: Krédem pravicového politika by měl být především respekt k přirozenému právu jednotlivce na svobodu a majetek. Proč se tedy snažíte, pomocí sociálního inženýrství, tuto svobodu pošlapávat a mluvit soukromým osobám do toho, jestli se uvnitř jejich majetku (restaurace, hospoda, kavárna - to je soukromý majetek) bude kouřit nebo nebude? Hospoda není veřejným prostranstvím ani veřejným majetkem, je to soukromý majetek, a právo majitele musí mít prioritu. Neexistuje žádné právo dýchat v hospodě vzduch bez kouře, jestliže si majitel přeje, aby se v jeho hodpodě kouřilo, a vlastnictví hospody není určeno k tomu, aby jeho prostřednictvím byl naplňován nějaký "veřejný zájem" v podobě nezakouřeného vzduchu - je určeno k naplňování preferencí a cílů svého majitele. L.Zálom
ODPOVĚĎ: Je náš návrh oprávněný a na jakých základech je postaven? Má občan právo na ochranu před tabákovým kouřem v restauraci, respektive kdekoli jinde? Každý člověk je za své zdraví zodpovědný sám. Zda si zdraví ničí kouřením, alkoholem, drogami, tučným jídlem nebo čímkoli jiným, je jeho dobrovolné rozhodnutí. Dobrovolné ničení vlastního zdraví však nemá s poškozováním zdraví těch druhých nic společného, a proto nedotknutelnost svobody kouřit ve veřejně přístupných prostorách zaniká. Jde o veřejný zájem na ochraně života a zdraví. A náš stát se k této – zjednodušeně řečeno pro poskytovatele jistě mnohdy nepopulární a nákladné, pro občany však životně důležité činnosti, zavázal v Listině základních práv a svobod: Článek 11 odstavec 3 Listiny totiž říká, že vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. A Článek 31 Listiny každému občanovi naší země zaručuje právo na ochranu zdraví a právo na zdravotní péči. 11.6.2009 13:01
OTÁZKA: Co máte proti kuřákům? Víte vůbec že závislost na kouření je nemoc? Přestat kouřit není tak snadné jak si mnoho nekuřáků představuje. Pepík
ODPOVĚĎ: Snažím se kuřákům pomáhat a nekuřáky chránit. Správně říkáte, že kouření je nemoc. Nemám nic proti kuřákům, nebojuji s nimi. 11.6.2009 13:02
OTÁZKA: kolik kouříte v kanclu denně? Kryloush
ODPOVĚĎ: Jsem nekuřák. 11.6.2009 13:03
OTÁZKA: Už dlouho mám pocit,že poslanci vytvářějí polotovary,teměř na vše musí být novela.Nekuřácký zákon se nepovedl: Zdeněk
ODPOVĚĎ: V novele se nepovedla jediná věc. Schválit zákaz kouření v restauracích, ostatní věci se povedly. 11.6.2009 13:05
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je Váš názor na státní návštěvu pana premiéra Topolánka u Silvia Berlusconiho, kde se podle ztopořeného pohlavního údu pana předsedy řešilo všechno možné, jenom ne státní politika. Jste rád, že ze svých daní platíte erotické dýchánky pana premiéra Topolánka? imax
ODPOVĚĎ: Předseda Topolánek si ve svém volném čase může trávit dovolenou za zdmi soukromého objektu jak se mu jen zlíbí. Nikdo nemá žádné právo ho na soukromém pozemku, navíc pokud není oblečený, fotografovat. Nikdo nemá žádné právo ho za to, jak se opaluje, kritizovat. 11.6.2009 13:07