Rozhovor se ženou zodpovědnou za vládní kampaň k referendu o EU

velikost textu:
vydáno 2.6.2003 11:50
Jana Adamcová, ředitelka odboru komunikační strategie ministerstva zahraničních věcí

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. června 2003 do 12:25

OTÁZKA: Moje dcera (studentka SŠ) moc vstupu do EU neví. Kromě toho, co řeknu já se ve škole nic nedozví. Byla kampaň cílená taky do škol, anebo to ve školství nebral vážně ? Petr
ODPOVĚĎ: Kampaň byla cílená hlavně na voliče starší 18 let. Nicméně v každém kraji jsme již od prosince 2002 organizovali školení středoškolských učitelů k tématu EU a vstupu do EU. Bylo proškoleno několik tisíc učitelů. Doufám, že své znalosti předají i svým žákům. 2.6.2003 13:34
OTÁZKA: 1/ Kolik stala kampan v masmediich pro vstup do EU a z jakych fondu (nas, danovych poplatniku) se tyto prostredky cerpaly? 2/Kolik penez budeme do rozpoctu EU prispivat a kolik od ni dostaneve (v prvnich 5 letech)? Pavel Novotny
ODPOVĚĎ: Mediální kampaň stála asi třetinu rozpočtu - nákup vysílacích časů, billboardových ploch, inzertních ploch atd. nejsou levné záležitosti, když oslovujete 8000000 lidí. Kampaň je financována ze státního rozpočtu, nikoli z fondů EU. V letech 2004 - 2006 dáme 18 miliard a zpět dostaneme asi 25. Z těchto 25 bude cca 6 miliard vázáno na financování projektů, které budeme muset zpracovat. Jsou to hrubá čísla... 2.6.2003 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, paní ředitelko. Co říkáte včerejšímu minireferendu na Primě, které dopadlo 2:1 v neprospěch vstupu do EU? Není to výsledek špatně cílené kampaně, která spíše přesvědčuje ty občany, kteří jsou již rozhodnuti hlasovat pro vstup ? Trelane
ODPOVĚĎ: Mým úkolem je zajstit to, aby lidé měli možnost najít informace, jež potřebují. Práci politických elit nekontroluji a nemám na ni vliv. 2.6.2003 13:44
OTÁZKA: Dobrý den Vážená slečno, Rád bych se Vás zeptal, jaký byl původní záměr kampaně, kterou řídíte ? Ptám se proto, že kampaň v tomto provedení mě v ničem neoslovila, a proto pokud bych měl příští týden na základě Vámi organizované kampaně hlasovat, muselo by to být jednoznačné NE. Proč ? Tzv. minuta o EU - obrovská trapárna, v paměti mě uvízl pan Róna,kerý už nechce na letišti procházet dveřmi z nápisem pro občany zemí mimo EU.Pí Boušková a p. Vydra a jejich filozofie, to bylo k popukání.Další koncipovaný pořad u nás doma v EU, taky obrovský propadák, neustále srovnávání Prahy a ostatních evropských velkoměst,absolutně zavádějící platové statistiky v různých oborech. Nevím, jestli tyto pořady jsou v rámci kampaně. Myslím si, už název kampaně ANO jasně ohraničil kreativitu kampaně tím, že nebyly nastoleny kritické otázky a k nim nebyly jasné a srozumitelné odpovědi a proto nemohla přesvědčit jak váhající, tak negativně orientované občany. Co vy na to? Díky Marek
ODPOVĚĎ: Pořád stejný refrén - "Minuta o EU" - viz mé předchozí odpovědi: tedy, tyto spoty opravdu, ale opravdu nejsou součástí vládní kampaně.... Zkuste prosím číst i mé předchozí odpovědi, díky... 2.6.2003 13:46
OTÁZKA: Dobrý den, na jinou otázku jste, mimo jiné, odpověděla: "... Je toho hodně, co není vidět..." - jsem si vědom ze jsem tuto část vytrhl z kontextu, bohuzel je to pravda. Dle mého názoru tou viditelnou částí kampaně voliče spíše odradíte v "pátrání" po té neviditelné části této kampaně. Myslíte si, že by případné využití "viditelné" kampaně pro více informací na úkor propagací bylo méně efektivní? LP
ODPOVĚĎ: Můžete mi, prosím, napsat, jak byste si představoval televizní spot, který má 30 sekund, pro využití více informací? Po celé kritice mě to opravdu upřímně zajímá, protože zatím mi to nebyl nikdo schopen říct. Mimochodem, v tom třicetisekundovém spotu "Vítejte ve společenství" je shrnuta celá historie jedné země.... 2.6.2003 13:48
OTÁZKA: K volnému pohybu pracovních sil: čím se budu v Calais či Doveru při cestě do UK prokazovat, jak poznají, že patřím do unie. Budou tedy v platnosti pasy a s nimi pas. kontroly? Budu moci po příjezdu do Londýna nebo na anglický venkov navštívit jakoukoliv místní firmu a požádat o práci za stejných podmínek jako domorodci, najmout si byt a okamžitě se usadit, jako by tomu bylo při stěhování v rámci ČR? Obávám se, že oficiálně proklamovaná možnost cestování za prací bez omezení bude v praxi vystavena těžké restrikci, nejen dle jazyk. znalostí , ale i dle aktuální situace v té které oblasti EU - všude budou vyhlášky chránící místní a upravující podmínky ve prospěch starousedlíků a místní národnosti. Jak by se líbilo třeba nám, kdyby do fabriky (třeba na ložiska)ve Středních Čechách přijelo např. 100 000 Portugalců, protože už nevynáší rybolov? Domnívám se proto, že alespoň ze začátku se pro nás jako nového člena EU nemůže nic měnit k lepšímu, a snd ani k horšímu. Případný profit a zvýšení našeho životního standardu a prestiže v rámci Evropy docílíme až ve více či vzdálené minulosti - tedy né od 1.5.2004 - a jenom za předpokladu vstupu do EU. Dle mě je celá kampaň, když né lživá, hrubě zkreslující a zavádějící. Proč se musí lhát, když se nám nabízí něco, co nám má přinést užitek? Hejkal
ODPOVĚĎ: Jistě, bude Vám stačit nový typ občanského průkazu, pasové kontroly budou jen namátkové. V Británii můžete navštívit firmu jakou chcete. Pokud chcete venku pracovat - samozřejmě že bude dobré, když budete umět jazyk. EU není o ráji na zemi a o tom, že nás někdo vezme za ručičku a řekne: pojď, všechno dostaneš, tady máš práci. EU je o možnosti: když něco umím, abych se mohl prosadit s co nejmenšími bariérami. Souhlasím, že se jedná o dlouhodobý užitek. Zázraky do druhého dne se nekonají ani u nás, ani v EU. 2.6.2003 13:54
OTÁZKA: Dobrý den Vážená slečno, Rád bych se Vás zeptal, jaký byl původní záměr kampaně, kterou řídíte ? Ptám se proto, že kampaň v tomto provedení mě v ničem neoslovila, a proto pokud bych měl příští týden na základě Vámi organizované kampaně hlasovat, muselo by to být jednoznačné NE. Proč ? Tzv. minuta o EU - obrovská trapárna, v paměti mě uvízl pan Róna,kerý už nechce na letišti procházet dveřmi z nápisem pro občany zemí mimo EU.Pí Boušková a p. Vydra a jejich filozofie, to bylo k popukání.Další koncipovaný pořad u nás doma v EU, taky obrovský propadák, neustále srovnávání Prahy a ostatních evropských velkoměst,absolutně zavádějící platové statistiky v různých oborech. Nevím, jestli tyto pořady jsou v rámci kampaně. Myslím si, už název kampaně ANO jasně ohraničil kreativitu kampaně tím, že nebyly nastoleny kritické otázky a k nim nebyly jasné a srozumitelné odpovědi a proto nemohla přesvědčit jak váhající, tak negativně orientované občany. Co vy na to? Díky Marek
ODPOVĚĎ: již odpovězeno dříve 2.6.2003 13:54
OTÁZKA: Dobrý den, hned na začátek - vaše reklamní kampaň se mi opravdu velmi líbí. Je z ní cítit vysoce profesionální přístup a s většinou argumentů "reklamní opozice" nesouhlasím. Navíc ta (jednoduše) nepoučující, nenucená a nenutící forma sdělení na mě působí jako krátkodobé zpestření celé reklamní sféry. Zajímaly by mě ale také další projekty a reklamy, které má váš tvůrčí tým na svědomí - které to jsou? Děkuji a přeji příjemný den! David Weller
ODPOVĚĎ: Myslíte-li něco kreativního, pak máme na svědomí ještě metronom na Letné - z něj mám obrovskou radost. A taky razítko na dopisy s datem referenda - už mi přišlo do práce několik dopisů s tímto razítkem. Věřím, že takto budou mít lidé datum hlasování více na očích. Jsou to takové milé drobnosti, které mi osobně dělají velkou radost. Díky : ) 2.6.2003 13:56
OTÁZKA: Jak je zaručeno, že o referendu není rozhodnuto předem? MNohé komentáře v tisku se slovy :"...po našem vstupu 1.5.2004..." tomu napovídají. Děkuji JIndra
ODPOVĚĎ: Není rozhodnuto. Rozhodnutí v referendu nemůže zrevidovat ani parlament ani vláda. To je prostě závazné. Taky mi trochu vadí, že je vstup do EU brán jako automatický. Přitom se ještě tolik lidí bude muset 13. nebo 14. června zvednout, obléknout, vzít si občanku, jít do volební místnosti, vyplnit lístek, hodit ho do urny.... :-) 2.6.2003 13:59

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.