Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Rozhovor se ženou zodpovědnou za vládní kampaň k referendu o EU

velikost textu:
vydáno 2.6.2003 11:50
Jana Adamcová, ředitelka odboru komunikační strategie ministerstva zahraničních věcí

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. června 2003 do 12:25

OTÁZKA: Proč ve vaší reklamní kampani na produkt EU herec, hrající Ira a pochvalující si, jakého rozvoje Irsko a irština dosáhly po vstupu "do Společenství", mluví anglicky ? Proč také nepřipomenete, že volný pohyb osob, který si pochvaluje další herečka bude pro občany ČR (možná) možný až po sedmi letech ? Že volný pohyb osob, služeb a kapitálu ještě dlouho (pro státy druhé kategorie) nenastane ? Já osobně (a to i na základě vaší kampaně) budu volit jasné N€ ! Pavel Budil
ODPOVĚĎ: Herec mluví anglicky, protože je to jeho mateřština. V EU se totiž každý může obracet na všechny instituce v úředním jazyce svého státu a úředním jazykem Irska je i angličtina. Volný pohyb osob, služeb i kapitálu bude - pokud řekneme ANO - realizován již od 1. dne vstupu, tedy od 1.5.2004. Máte možná na mysli volný pohyb pracovních sil - zde máme přechodné období s několika zeměmi. Nicméně ve Velké Británii, Nizozemsku, Švédsku, Dánsku a Irsku budeme moci pracovat ihned po vstupu bez pracovního povolení. Žádné státy druhé kategorie v EU nejsou. Věřím, že k zemím, které budou přistupovat po nás, budeme stejně tak velkorysí a otevření, jako je EU k nám v současné době. 2.6.2003 12:05
OTÁZKA: Ruku na srdce - myslíte si, že reklama s kašírovanými "Evropany" může lidi přilákat? Není lepší ta na Nově? jump
ODPOVĚĎ: To posuďte sám/sama. Našim cílem bylo především využitím masmédií přilákat pozornost k problematice vstupu do EU a k řadě informačních zdrojů, které veřejnosti nabízíme. 2.6.2003 12:07
OTÁZKA: Zajímalo by mě zda součástí kampaně byly také besedy nebo třeba rozdávání brožurek? Já jsem (v Praze) zaznamenala pouze televizní reklamy a pořady, které většinou neposkytovali konkrétní a jasné informace, ale pouze spekulace, pocity a názory lidí. Já bych se místo toho raději dozvěděla více o principech fungování EU o způsobu rozhodování a o tom, co která instituce EU představuje. Kampaň tak jak probíhá, dle mého názoru pouze utvrzuje každého v jeho názoru (ANO či NE) a nepřináší podněty k zamyšlení a polemice. Jana
ODPOVĚĎ: Celá informační kampaň je bohužel redukována jen na její viditelnou část - spoty v TV, billboardy. To hlavní, na čem stojí, je ale její část neviditelná: od února do června máme na tři sta diskusí a projektů pro lidi v regionech, v každém kraji operuje jeden automobil Škoda s vyškoleným týmem lidí, kteří nabízejí informační letáky při veřejných akcích. Máme informační linku, na které odpovíme 15000 dotazů měsíčně a internetový server euroskop.cz, který jen za duben navštívili 870003 lidé - emailem odpovíme téměř stovku dotazů denně. Navíc na individuální žádosti zasíláme informační materiály i lidem domů. A nesmím zapomenout na naši dvacítku regionálních evropských informačních středisek... Je toho hodně, co není vidět... 2.6.2003 12:11
OTÁZKA: Ještě, ehm, myslíte si Vy osobně, že právě portugalský _RYBÁŘ_ je tou vhodnou osobu pro propagaci EU v České republice ? Jáká je v tomto případě cílová skupina ? Pavel Budil
ODPOVĚĎ: Chtěli jsme ukázat úplně normálního občana Portugalska, který má také svoje problémy a starosti - v naší tiskové inzerci říká: Chcete-li se mít dobře, musíte prostě pracovat... Tak to je. EU není ráj, ale 50letá zkušenost jejího fungování ukazuje, že z tohoto svazku zatím všechny země jen profitovaly. Tenhle fakt - nikoli názor, ale fakt - jsme chtěli sdělit všem Češkám a Čechům. 2.6.2003 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, velmi si vážím možnosti položit Vám několik velmi jednoduchých otázek: 1. Budete nám - voličům (cca 50 - 70%, je to proměnlivé) a českému národu garantovat, že nedojde - rámcově do 20 let [aktivní období mého života:), potom už je mi to jedno] k nahrazení jazyka českého za jiný kupříkladu anglický nebo německý jazyk? Že národní obrození v předminulém století (Palacký, Jungmann, Dobrovský) nebylo probuzeno nadarmo? 2. Budete nám - voličům a českému národu garantovat, že nedojde po vstupu do EU k masivním nákupům pozemků a nemovitostí ze strany našich koupěschopnějších "kolegů" z Německa, Rakouska, Francie apod.? 3. Budete nám - voličům a českému národu garantovat, že nebudeme jen neaktivní složkou EU, ale přímo její součástí a to i životní úrovní (vyrovnání obrovských rozdílů v reálných mzdách mezi nynější EU a námi) každého pracujícího občana, a politickým vlivem ČR v rámci EU? 4. Budete nám - voličům a českému národu garantovat, že nedojde k prudkému poklesu reálné hodnoty našich úspor vlivem masivního nárůstu mezd po vstupu do EU? Pokud mi budete garantovat tyto čtyři body, rád řeknu své "ANO", protože věřím, že odpovíte upřímně a v souladu se svým svědomím . Otázka trochu mimo hru - Vycházíte při tvorbě reklam na vstup do EU z průměrného IQ našeho občana? Prosím, nepodceňujte jej. Děkuji. Hezký den Volič Volič
ODPOVĚĎ: 1. Úředním jazykem EU bude po našem vstupu také čeština. Pokud si my jako Češi zvolíme jiný jazyk (proč bychom to ovšem dělali?), je to jen na nás. 2. Záleží na tom, kolik Čechů bude chtít svou půdu prodat právě těm, o kterých píšete. Svůj pozemek si prodávejte komu chcete. 3. To je spíše otázka na politiky - naše budoucí europoslance atd. Já jsem úřednice a mám na starosti zajistit co nejlepší informovanost o problematice spojené s naším vstupem do EU. 4. Není důvod mít obavy - vstup do EU přímý vliv na naše úspory nemá. 5. Já osobně Vám garantovat mohu jen to, že to, zda ze vstupu do EU něco vytěžíme, záleží jen a jen na nás, na naší snaze, naší schopnosti, naší chuti pracovat sami na sobě. Je to výzva a neměli bychom se jí bát. 2.6.2003 12:20
OTÁZKA: Co se stalo s Euroskopem? Jak dopadla soutěž? Budete ho rozvíjet? Vikýř
ODPOVĚĎ: Soutěž ještě není uzavřena. Proto jsme zatím vzali Euroskop do vlastních rukou - jak vidíte, změnil grafiku, je mnohem přehlednější, a návštěvnost stoupá téměř kolmicí... Mám radost z týmu, který na něm odvádí dvousměnný provoz každý den, hlavně Markétě Bumbálkové. 2.6.2003 12:21
OTÁZKA: Dobry den, chtel jsem se zeptat na vas tip ohledne volebni úcasti, a s jakym % by jste byli spokojeni? Dekuji janlaibl
ODPOVĚĎ: Byla bych ráda, kdyby účast byla více než 60%, ale protože je pátek a sobota obávám se, že hodně lidí odjede na chatu nebo na víkend pryč. Jestli můžu poprosit, nenechte za sebe rozhodovat jiné a jděte volit, ať už budete hlasovat jakkoli. Myslím, že si mnoho z nás ani neuvědomuje, o jak důležité hlasování se jedná. 2.6.2003 12:23
OTÁZKA: Prostudovali si autoři kampaně opravdu pečlivě všech (nyní) 97000 stran evropských Acquis Communautaire, aby jejich kampaň byla opravdu objektivní ? Pokud ne, která vynechali ? Pavel Budil
ODPOVĚĎ: Cílem informační kampaně je sdělit to podstatné, ne mít hlavu jako nafukovací balón plnou norem. Na detaily máme na ministerstvu experty, které často využíváme. To podstatné na naší možnosti vstupu do EU je, že máme velkou šanci otevřít si dveře k volnému pohybu po Evropě bez pasu a bez dlouhých front na celnicích a obchodování na obrovském trhu.... Tuto šanci samozřejmě můžeme zamítnout. Záleží na tom, jak budete i Vy hlasovat v referendu. 2.6.2003 12:28
OTÁZKA: Dobry Den, Mam z cele kampane pocit, ze neni objektivni. Kampan neinformuje o vyhodach and nevyhodach, ale maze med okolo pusy. Ja osobne k referendu nechci jit, protoze mam pocit, ze nemam dostatek informaci. Nezda se Vam tato strategie nefer ? Palecek
ODPOVĚĎ: A mate problem si informace najit? Zelena linka 800 200 200, informacni server euroskop.cz - tam najdete adresy nasich informacnich stredisek, ktere Vam poskytnou i tistene materialy. Navic funguje Delegace Evropske komise, ktera ma v Praze v Rytirske 31 sve Informacni centrum. Musite se taky trosku snazit sam... ;-) 2.6.2003 12:30
OTÁZKA: Je mozne hlasovat v referendu v zahranici odevzdanim hlasu na Ceske ambasade? Karel
ODPOVĚĎ: V zahranici bohuzel hlasovat nejde. Je mi lito. 2.6.2003 12:31
OTÁZKA: jak se zmeniny ceny za pripojeni k internetu a pocitacovych komponent? merf
ODPOVĚĎ: Nevim. To by bylo hadani ze sklenene koule. Nicmene skokove zmeny nenastanou, neni duvod, u elektroniky spise ocekavame snizovani. 2.6.2003 12:32
OTÁZKA: Dobry den, dobre odpoledne, preji, zdravim Vas! Chtel bych se prosim zeptat: Akcentovala dostatecne vlada pri kampani k referendu o EU bezpecnostni politiku EU, vztah k terorismu a extremismu? Mam dojem, ze je v EU a i u nas podcenovan i v souvislosti se vstupem do tohoto spolku extremismus levicovy - viz trockiste ve Francii a ucast komunistu ve vlade tam v minulosti, levicovi Zeleni ve vlade, byvaly rvac Fischer ministrem zahranici SRN, kancler teto zeme Schroder byl advokatem Frakce Rude armady, Finsko ma levicove extremisty v cele, v dost zemich EU jsou silni anarchiste, ekologiste, antiglobaliste, pacifiste (viz valka v Iraku), komuniste, trockiste a levicovi intelektualove! Nemeri EU dvojim metrem - viz sankce vuci udajne nacistickemu Rakousku, ale vuci SRN - causa Fischer jiz ne? Diky za odpovedi a jsem s pozdravem, hezky, prijemny a uspesny den! XRadim J. StechovskyX
ODPOVĚĎ: To je ta Evropska unie pestra, ze? Vidite, neni duvod ztracet identitu :-) Vladnou ti, kteri jsou zvoleni a dostanou mandat. To je vse, co k tomu mohu rici. 2.6.2003 12:33
OTÁZKA: Nemyslíte si, že kampaň měla být zaměřena spíše na to, aby lidé vůbec šli k referendu, než aby tam přímo řekli ano? Připomíná mi to agitku před 30 lety, akorát dneska všude vidíme 12 žlutých hvězd místo jedné rudé. Zůstaly ty světlé zítřky. holly
ODPOVĚĎ: Ona je zamerena na to, aby lide sli volit. Dneskem mame nove billboardy - s uzlem, vsiml/a jste si? Je tam - nezapomente, referendum je 13. a 14.6. To je nejaka agitka? Vite, kampani je hodne - nektere televize maji dokonce vlastni spoty. Mate tedy na mysli patrne agitku nekoho jineho. 2.6.2003 12:35
OTÁZKA: Přeji vám krásné poledne. Tímto bych Vám chtěl „poděkovat“ za velmi „vydařenou a vyváženou“ kampaň, která mi pomohla se rozhodnout. Nedokážu si představit, že bychom do EU nevstoupili, ale díky této zvrznuté kampani jsem se rozhodl hlasovat proti vstupu do EU. Můžu Vám říct, že podobné hlasy slýchám i ve svém okolí. Chybí jakákoliv diskuse, jen samé optimistické řeči. Z kampaně mám pocit, že nám v EU budou létat pečení holubi přímo do pusy. Nebylo lepší o věci diskutovat i s protistranou a ukazovat i negativní stránky vstupu do evropského společenství? A těch peněz, co to stálo – 200 miliónů! I když v tomto „špidlolandu“ není novinkou, že se penězi daňových poplatníků mrhá – optimismus a dobrá nálada se za peníze koupit nedá. PAVEL
ODPOVĚĎ: Opet - asi hovorite o nekterych poradech, ktere s vladni kampani nemaji nic spolecneho. My jsme více nez dve tretiny rozpoctu investovali do jiz zminovanych infocenter a informacnich zdroju, a stovek primych diskusi v regionech. A znovu opakuji, EU neni raj a v zadnych nasich infomaterialech takto neni EU prezentovana. 2.6.2003 12:37
OTÁZKA: Přestože sleduji všechny části kampaně k EU v médiích, považuji ji za plochou a tomu, kdo vůbec způsob života občanů ve státech stávající EU nezná, vaše kampaň absolutně nemůže nic říci o tom, jaký je život v EU pro běžného občana : jaká je životní úroveň, jak se chová stát vůči občanu, jak jsou zajištěna jeho práva a jeho majetek. Připadá mi to z vaší strany jako záměr k tomu, aby občan hlasoval NE. Považuji to za ostudné a jen mi zní v uších věta v televizním spotu a hlas p. Bouškové: ... až budeme v tý ÚÚÚnii... Hodláte toto vše ještě nějak napravit? (Já, protože znám život prostých občanů v EU, budu hlasovat ANO s iluzí, že alespoň naši vnuci budou mít život v EU jiný než my dnes a tady. Hana
ODPOVĚĎ: Pani Bouskova... - opet hovorite o spotech CT, ktere nefinancujeme a nepodilime se na jejich vyrobe. Takze zde prosim kritiku smerujte na CT. Diky. 2.6.2003 12:38

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.