Rozhovor s rektorem Univerzity Pardubice Jiřím Málkem

Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice
velikost textu:
vydáno 16.5.2006 12:00
Univerzitu Pardubice od února vede prof. Ing. Jiří Málek, DrSc. Čeho chce dosáhnout?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. května 2006 do 10:00

OTÁZKA: Dostane se na Vaši VŠ méně než 20% protekčních studentů?? Odhadněte % protekční přijatých studentů za celou CR!! mik
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Co jsou protekční studenti? Současný systém způsobu vyhodnocení písemných přijímacích zkoušek s kódovými čísly studentů prakticky vylučuje možnost ovlivnění. Nedovedu si představit, jakým způsobem by někdo mohl být privilegován či zvýhodněn. 23.5.2006 8:37
OTÁZKA: Dobrý den pane rektore. Jako student Fylozofické fakulty UPCE bych se rád zeptal,jaké jsou plány univerzity s touto fakultou a jak hodnotíte práci její děkanky doktorky Lenderové?Děkuji za odpověď a přeji mnoho múspěchů a co nejméně starostí ve vaší nové funkci. Olívek
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Myslím, že Filozofická fakulta naší univerzity se úspěšně rozvíjí a má před sebou slibnou budoucnost. Vše však záleží na odborných schopnostech a elánu učitelů a samozřejmě také studentů. S prací paní děkanky profesorky Lenderové jsem spokojen a domnívám se, že fakultu vede správným směrem. 23.5.2006 8:37
OTÁZKA: Myslíte, že je možné, aby VŠ dnes mělo 40% populace?? Nemyslím, že je problém v ekonomických možnostech státu, ale z důvodů mentálních možnostech populace.. Jana
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: V současnosti je většina studijních programů na českých vysokých školách strukturována na bakářské následné magisterské a případně doktorské studium. Domnívám se, že je reálné aby bakalářský stupeň studia úspěšně ukončilo více absolventů než tomu bývalo u dřívějších tzv. dlouhých studijních programů, které integrovaly bakalářský i magisterský stupeň. Nevím však, zda právě oněch zmiňovaných 40% je právě ta správná proporce. Tyto věci nelze obvykle centrálně plánovat. 23.5.2006 8:38
OTÁZKA: Je podle vás správné, že si na soukromých školách díky nízkým nárokům někteří studenti diplom doslova pouze vychodí /zaplatí/? pepa
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Nemyslím si, že lze obhájit toto tvrzení. Každá škola bez ohledu na to zda je soukromá, státní či veřejná má přirozený zájem na tom, aby se její absolventi úspěšně uplatnili na trhu práce. Nízké nároky by vedly k poškození dobrého jména školy a v konečném důsledku k devalvaci hodnoty diplomu z takové instituce. 23.5.2006 8:39
OTÁZKA: Dobrý den, můžete vyjmenovat jednu "věc", na kterou může být Vaše univerzita právem hrdá a které by se neměla vzdát? Lenka Pospíšilová
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Univerzity jsou poměrně komplexní instituce, které nelze zjednodušit na několik málo a natož pak jednu jedinou věc hodnou úcty. To nejcennější co univerzita (a nejenom ta naše) má jsou lidé, kteří ji tvoří. Učitelé a vědečtí pracovníci se svými zkušenostmi a tvůrčím potenciálem a samozřejmě také studenti. Myslím, že můžeme být právem hrdi na to, že v řadě oborů patří naši lidé ke špičce v národním a mnohdy i mezinárodním měřítku. Další pro nás důležitá věc je, že přes výrazný nárůst počtu univerzitních součástí a pracovišť v posledních letech se daří zachovat identitu instituce jako celku. Pro naše studenty nabízíme ucelený, moderně vybavený univerzitní kampus se vším potřebným pro studium pestré škály disciplín, sport a další studentské vyžití a život 23.5.2006 8:40
OTÁZKA: Dobrý den, na co ze svých studentských let vzpomínáte nejraději, co by vám dnešní studenti mohli závidět? Přeju hodně úspěchů. Bobeš
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Přiznám se, že je tomu spíše naopak a o možnostech dnešních studentů se nám před čtvrt stoletím, kdy jsme studovali, ani nesnilo. Jedna věc však asi stojí za zmínku. Zřetelně vnímám, že jsme za studentských let patrně měli více času o věcech do hloubky přemýšlet a možná je i lépe zažít. Doba byla méně dynamická. 23.5.2006 8:41
OTÁZKA: Dobrý den, jsem studentem DFJP, jaké možnosti rozvoje - a to především ve směru ekonomicko technlogickém plánujete na fakultě? Jedná se mi především o možnost zapojení více praktických zkušeností a poznatků z dopravních firem do programu vzdělávání. Jedná se napříklaf o programové vybavení (výuka SAP,dopravní software....) dále vzhledem ke své brigádě v dopravní společnosti vidím jako nedostatek neúplné a všeobjímající poskytování informací s názorem, pak si to v praxi vyzkoušíte a potřebné se doučítem jenže v praxi to po nás přesně vyžadují.... vždyť studuješ na dopravní škole a tohle musíš vědět....!!!! Lukáš N.
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Rozvoj studijních programů, propojení s nejnovějšími poznatky včetně využívání moderních výukových metod je dnes plně v kompetenci jednotlivých fakult. Studenti by nepochybně měli získat přehled o moderních postupech, které jsou v praxi běžně využívány. To co by však měla dobrá škola zejména poskytnout je metoda řešení problémů, analytický způsob uvažování a sebedůvěra ve vlastní tvůrčí schopnosti. Absolvent vybavený těmito dovednostmi se obvykle dokáže velmi rychle přizpůsobit a reagovat i na velmi komplikované situace. 23.5.2006 8:45
OTÁZKA: Jsem absolvent UPCE, chemik. Jak podstatnou vahu prikladate na FCHT (a vubec na UPCE) vede, myslim tim ve srovnani s pedagogikou? A jeste jeden dotaz, vzhedem k tomu, ze ve vede temer ucebnicova dokonala globalni konkurence, jakou metodiku byste zvolil pri rozhodovani, kdo je kvalitni a mene kvalitni vedec? Jinymi slovy, jake scientomericke ukazatele povazujete za podstatne? Jirka Cech
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: FCHT je naší nejstarší fakultou, která se rozvíjí již 56 let. Vědecká práce je významnou součástí činnosti fakuty a z hlediska objemu finančních prostředků, ale i z hlediska měřitelných výstupů je plně srovnatelná s činností pedagogickou. V případě ostatních fakult či dalších součástí univerzity je tato proporce nižší. Lze však říci, že vědecká (nebo obecněji tvůrčí práce) je pro nás vždy velmi důležitým faktorem. Odpověď na druhou otázku je podstatně složitější. Scientometrické měření kvality (přesněji asi spíše obecné známosti či úspěšnosti) může být někdy velmi ošidné. Pravdou je, že zatím nemáme k dispozici jinou objektivnější metodu. Ovykle je jako měřítko používáno tzv. impaktních faktorů normalizovaných na mediány příslušných oborů. Jinou alternativou je přímé měření citační odezvy na publikované práce korigované o vlastní citace. Získané číslené hodnoty nelze absolutizovat a v žádném případě by neměly nahradit skutečné a objektivní uznání odbornou veřejností. 23.5.2006 8:45
OTÁZKA: Tsukuba wa doudeshitaka? Malek-sensei, omedetou gozaimasu. Tanoshimi desuka? Nihon ni ittara, atte mo iidesuka? Jikan ga areba, oshiete kudasai. Bunseki no gurupu no ichiban wakai sensei wa watashi no tomodachi node achira de me-ru moratte mo ii. yoroshiku onegaitaishimasu congratulaton
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Konnichi-wa Hubacek-san. Doomo arigato gozaimashita. O hisashiburi desu ne. 23.5.2006 8:47
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je váš názor na rozšiřování počtu studentů v bakalářských programech? Myslíte si, že více "jen" bakalářů je dobrá cesta ke zvyšování vzdělanosti? Máte představu, kolik studentů v této fázi skončí na vaší univerzitě a pak už jdou do praxe? Věčný bakalář
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Myslím, že je v zásadě dobré, když se větší procento mladých lidí blížeji seznámí s vysokoškolským prostředím. Studium na univerzitě nepochybně rozšiřuje obzory a možná také zároveň přináší poznání, že věci jsou trochu složitější a méně jednoznačné, než by se mohlo zdát pouze se středoškolskými zkušenostmi. Obecně se nepředpokládá, že všichni absolventi bakalářkého studia budou pokračovat ve studiu magisterském a nepochybně tedy významná část absolventů odejde do praxe. V současné době je asi předčasné hovořit o konkrétních počtech, neboť doposud neabsolvovalo bakalářský cyklus významnější množství absolventů. 23.5.2006 8:49
OTÁZKA: Dobry den. Uvazuje se na FF UPCE s navazujicicm mag. programem na obory filologie - AJ pro hospodarskou praxi? Pokud ano kdy vyhledove, pokud ne, kde je prosim mozne tento obor dostudovat na mag. uroven. Radi bychom tento obor dostudovali na vasi fakulte. Dekuji a preji uspechy. JK
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Prozatím navazující magisterský program tohoto zaměření na naší Fakultě filozofické není akreditován. Podle dostupných informací není akreditován ani na jiných vysokých školách. Některé programy, resp. obory jsou koncipované tak, aby dostatečně reflektovaly požadavky praxe a přitom byl postačujícím bakalářský stupeň studijního programu, takovým je i AJ pro hospodářskou praxi. Znalosti získané v rámci tohoto bakalářského studijního programu lze pochopitelně doplnit studiem jiného vhodného magisterského programem. Nabídka magisterských studijních programů na naší univerzitě je dostatečně široká a záleží pouze na konkrétním uchazeči pro jaký obor se rozhodne. 23.5.2006 9:30
OTÁZKA: Vysoké školy si léta stěžují na nedostatek financí. Je vůbec možné, aby univerzity někdy řekly "už máme dost peněz"? Není to jen začarovaný kruh, kde s jídlem roste chuť? Mimochodem, jaké máte zkušenosti z jednání s "pražským" ministerstvem školství? Krbec
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Myslím, že vysoké školy si v současné době ani tak nestěžují na nedostatek financí, ale spíše na komplikovanou legislativu, která donedávna bránila efektivnějšímu využití prostředků. Sučasná novela zákona o vysokých školách již odstraňuje některé z nejpalčivějších problémů. Dostatek peněz je pojem relativní a vždy záleží s čím a s kým se srovnáváte. Pokud chceme držet krok s vyspělými zeměmi (či je alsepoň úplně neztratit z dohledu) pak bude třeba dalších finančních zdrojů a to předevšín na podporu rozvoje vědecké a tvůrčí činnosti. Systém financování vysokých škol je v zásadě dobře nastaven a době reprezentace definované v zákoně (Česká konference rektorů a Rada vysokých škol) se podílejí na nastavování obecne platných pravidel financování. S ministerstvem školství máme tedy zatím poměrně dobré zkušenosti. 23.5.2006 9:31
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete něco převratně nového? Díky. nape
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Záleží co považujete za převratně nové. Plánujeme postupný vznik dvou nových fakult transformací z našich esistujících vysokoškolských ústavů. Během roku a půl bude dokončena výstavba nového areálu Fakulty chemisko-technologické a samozřejmě chystáme projekty v rámci operačních programů Evropské unie, které budou vyhlášeny v blízké budoucnosti. 23.5.2006 9:31
OTÁZKA: Jaký je váš názor na školné na VŠ? sweety
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: Neutrální. Myslím, že školné vysokým školám ani významně nepomůže ani neuškodí. Podle zkušeností ze zemí, kde bylo zavedeno však může pomoci studentům v odpovědnější volbě optimálního studijního zaměření 23.5.2006 9:31
OTÁZKA: Není lepší přijmout víc studentů a pak ty špatné vyházet? lubor
Jiří Málek, rektor Univerzity Pardubice ODPOVĚĎ: V zásadě jsou dvě možnosti. Budoucí studenty lze pečlivě vybírat na základě analýzy studijních předpokladů. V tomto případě je velmi pravděpodobné, že většina z takto vyvraných studentů danou školu úspěšně dokončí. Při výběru se však může někdy stát, že z důvodu momentální indispozice některý z perspektivních uchazečů může být odmítnut. Druhá možnost o které se zmiňujete ve Vaší otázce se z tohoto pohledu může zdát jako objektivnější. Má však jiná úskalí, například může neúměrně vyčerpávát kapacity vysokých škol nebo vést k výhradně písemnému zkoušení což jsou zase věci, které mohou odradit či znevýhodnit jiné studenty, kteří by v případě prvé varianty přijímacího řízení byli jinak úspěšní. Prostě neexistují jednoduchá řešení. 23.5.2006 9:32

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.