Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odposlechy se řešily na poradách, uvedl novinář Murdochova bulváru

  19:48aktualizováno  19:48
V Británii se opět řešil skandál s odposlechy v bulvárním týdeníku News of the World. O odposleších se podle jednoho z novinářů běžně mluvilo na redakčních poradách. A to i za účasti šéfredaktora Andyho Coulsona, pozdějšího poradce premiéra Davida Camerona, uvedla britská stanice BBC.

Bývalý novinář Clive Goodman odchází od soudu (archivní snímek z roku 2007). | foto: Profimedia.cz

Nové informace zveřejnila parlamentní komise pro média, která prošetřuje kauzu nezákonných odposlechů v bulvárních listech News of the World (NoW) a The Sun. Získala totiž písemný podklad: čtyři roky starý dopis od redaktora, jenž v NoW pracoval a který si v roce 2007 kvůli odposlechům odseděl čtyři měsíce ve vězení.

Clive Goodman tehdy za mřížemi skončil jako jediný z novinářů impéria australského magnáta Rupperta Murdocha. Společnost News International, která zastřešuje britskou část Murdochova mediálního království, v té době prohlásila, že Goodman jednal na vlastní pěst a sám. Nikdo prý o odposlouchávání nic nevěděl.

A uvězněný redaktor dostal výpověď. To ho definitivně rozhořčilo a společnosti poslal dopis, ve kterém žádal o zachování místa. Napsal, že pokud ho noviny nevezmou zpátky, prozradí u soudu, že o odposleších vědělo mnohem víc lidí.

O všem věděl šéfredaktor

"Rozhodnutí (o výpovědi) je zvrhlé už proto, že tyto činy, které vedly k obvinění ze zločinu, se děly s vědomím a podporou dalších...," citovala stanice BBC z dopisu, jehož kopie se nyní dostala do rukou komise. Podle Goodmana se stejnými praktikami zabývali ostatní členové redakce.

A co víc. S požehnáním vedení redakce. "O tomto způsobu se široce diskutovalo na denních redakčních poradách, dokud explicitní zmínky nezakázal šéfredaktor," uvedl Goodman. Nejčtenější týdeník ve Spojeném království tehdy řídil Andy Coulson.

Ten Coulson, jenž kvůli nařčení z nelegálního získávání informací v roce 2007 rezignoval na svůj post, později získal významné místo poradce pro komunikaci u současného premiéra Davida Camerona (více o Coulsonovi a jeho zadržení zde).

Coulson totiž opakovaně tvrdil, že o ničem nevěděl a vše se dělo za jeho zády. A Cameron mu chtěl "dát druhou šanci". Coulson však u něj pobyl jen chvíli, tlak veřejnosti a médií ho také přiměl k rezignaci. Současnou situaci odmítl premiérův úřad komentovat.

Nekalé odposlechy otřásly Murdochem

Kauza odposlouchávání mobilních telefonů bulvárem vřela v Británii několik let. Začátkem července se však rozhořela naplno, když se zjistilo, že redaktoři neváhali odposlouchávat a zneužívat kupříkladu rodiny padlých vojáků v Afghánistánu nebo blízké třináctileté Milly Dowlerové, kterou kdosi v roce 2002 unesl. Odposlech celebrit a politiků pak už byl normou.

Murdoch před několika týdny zareagoval zastavením vydávání NoW. Nejčtenější týdeník ve Spojeném království ukončil činnost po 168 letech. Vzdal se také nákupu britské televize BSkyB, čímž přišel o řadu miliard. A i on se zodpovídal před parlamentní komisí. Prohlásil, že "o nekalých praktikách svých listů nevěděl".

Autor:


Témata: Normy




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Donald Trump a jeho nejbližší spolupracovníci na snímku z 28. ledna 2017....
Chaos v Bílém domě. Z Trumpova původního týmu zbyl jediný muž

Konec Steva Bannona ve funkci hlavního poradce Donalda Trumpa opět ukázal, že udržet si místo v Bílém domě není jen tak. Americký prezident se během necelých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.