Odpadkové koše z metra zmizely v roce 2001 po teroristických útocích USA. O nákupu nových typů odpadkových nádob začal Dopravní podnik uvažovat na základě stížností cestujících.
"Víme, že lidem v metru chybí. Do konce října vyhodnotíme nákup košů. Nyní posuzujeme především to, který druh nakoupíme," uvedl bezpečnostní ředitel Dopravního podniku Antonín Fedorko.
Tomuto kroku předcházela studie, kterou měl Dopravní podnik předložit do poloviny září Magistrátu hlavního města Prahy. Ten s návrhem umístění odpadkových nádob do vestibulů metra souhlasí.
"Jsem pro, aby koše v metru byly. Lidem tam chybějí, čemuž nasvědčují i odpadky, které se povalují po nástupištích," konstatoval náměstek primátora pro oblast bezpečnostněprávní Rudolf Blažek.
. Typy košůDrátěné koše (průhledné) Nízkokapacitní koše (ocelové, s malým otvorem, které tlumí účinek při výbuchu) Velkokapacitní koše (ocelové, s malým otvorem, které tlumí účinek při výbuchu) |
Tam jsou však umístěny kvůli testování bezobslužného obratu souprav metra. Tato varianta by Dopravní podnik přišla na 3 440 korun za kus. Při potřebě 150 košů by se jednalo o částku 516 000 korun.
V dalších dvou variantách by se jednalo o nízkokapacitní a velkokapacitní ocelové koše s tlumicím účinkem při případném výbuchu. Za tyto odpadkové nádoby by však Dopravní podnik zaplatil mnohem více.
"Nákup nízkokapacitních nádob by se pohyboval kolem dvou milionů osmi set tisíc. U velkokapacitních košů by se jednalo o částku přibližně čtyři miliony tři sta padesát tisíc korun. Nejpravděpodobnější je tedy z finančního hlediska první varianta. Ale musíme také dbát na bezpečnost cestujících. Proto ještě musíme zvážit všechny možnosti," sdělil Fedorko.
Za úklid podlah vestibulů se ročně platí 750 tisíc korun Dopravní podnik chtěl už v minulosti zajistit bezpečnost a zároveň komfort svým cestujícím. Do metra chtěli nakoupit takzvané izraelské bezpečnostní koše. Na ty se však nenašly peníze.
"Teoreticky by nám odpadkové koše mohly i pomoci. Za úklid podlah vestibulů ve všech šedesáti stanicích platíme ročně sedm set padesát tisíc korun. Díky odpadkovým košům by se tato částka mohla snížit. Jsou v ní však započítány i náklady na sběr odpadu z odpadkových nádob. První varianta košů by nevyžadovala žádné zvláštní náklady," domnívá se Fedorko.
Dopravní podnik i zástupci magistrátu by chtěli, aby odpadkové nádoby lidem začaly sloužit do konce roku.
"Myslím si, že první varianta odpadkových nádob není tak nákladná, aby si ji Dopravní podnik nemohl dovolit. Proto nic nebrání tomu, aby byly umístěny ve vestibulech do konce roku," prohlásil Blažek.
Odpadkové nádoby by měl podle Dopravního podniku hlídat dozorčí stanice. Bezpečnostní experti si však myslí, že toto opatření nestačí.
"Dozorčí pracovník stanice má na starosti mnohem více věcí. Proto si myslím, že by odpadkové koše, které by byly byť jen u vstupů a výstupů z metra, neuhlídal. Zvláště proto, že jsou cestující většinou neukáznění. Jeden člověk je zkrátka málo," dodal bezpečnostní expert Andor Šándor.