Odpad zmizel, výluky metra končí

  • 31
Praha - Nákladní soupravy odvozily z tunelů metra zbývající materiál, který zničily povodně. Noční výluky na trasách A a B proto skončí o týden dřív. Dopravní podnik chtěl zkracovat večerní provoz ještě týden. "Vzhledem k urychlení prací to už nebude třeba," potvrdila mluvčí Michaela Kuchařová.

Noční provoz metra byl omezen na fungujících úsecích trasy A a mezi Smíchovským nádražím a Zličínem na trase B.

Vzhled stanic se nezmění
Stanice, které nyní specialisté vyklízejí, jsou hlouběji než zastávky, které jsou už zprovozněné. V noci z nich mizí podmáčené podhledy, plstěné izolace, kabely a další odpad.

Zpět do podzemí přivážejí dva nákladní vlaky nový stavební materiál.
 
Nejdéle bude trvat oprava stanic Křižíkova a Invalidovna, které by měly být v provozu až na konci března. "Jsou to nejhlubší stanice, materiál do nich dostaneme jen tunelem z depa," řekl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která se na opravách podílí.

Rekonstrukce jednotlivých stanic se liší tím, zda v nich firmy opraví starou nebo nainstalují novou izolaci proti vodě. Všude se vymění poničené podhledy na nástupištích, připevní konstrukce na elektrické kabely, stěny se natřou, obklady vyčistí.

"Svoji tvář nezmění, vizuálně budou stanice vypadat stejně jako před povodněmi," uvedl Polák.

Podle mluvčího společnosti, která opravuje sedm poničených stanic, se nyní v pražském metru provádějí práce pouze na dopravních částech dráhy. Silnější tlakuvzdorná konstrukce v metru prý není potřeba, metro totiž podle Poláka nápor srpnových povodní po stavební stránce vydrželo.

Problémem jsou místa na povrchu, kudy voda do dráhy natekla.

Zábrany proti povodni kolem poničených stanic zatím v plánu nejsou. "Je totiž otázka, zda například v Karlíně chránit jednotlivé stanice, nebo raději celou zátopovou oblast," dodal.

Postavit kolem vstupu do metra bariéry, jakési betonové kostky chránící před vodou, prý není problém.

"Působilo by to ale jako betonové sarkofágy," míní Polák. Metro podle něj musí být pro cestující nejen bezpečným, ale i příjemným místem. "Je to však věc města, jaké opatření zvolí," konstatoval.

Plánované zprovoznění trasy A a B
Do Vánoc plánuje Dopravní podnik zprovoznit celé trasy A a C. Kromě stanic Staroměstská a Malostranská budou soupravy stavět všude.

Už 9. prosince vyjede metro na trase B ze stanice Smíchovské nádraží na Karlovo náměstí a o sedm dní později z Černého Mostu na Palmovku.

Provoz mezi Smíchovským nádražím a Karlovým náměstím budou zajišťovat dvě kyvadlové soupravy. Ve stanici Smíchovské nádraží budou cestující muset přestoupit.

Od 16. prosince bude kyvadlová doprava i mezi Černým Mostem a Palmovkou. Přestupovat se bude ve stanici Kolbenova, kde cestují přejdou na protější nástupiště. Dokud neskončí oprava eskalátorů, nebudou vlaky stavět ve stanici Českomoravská.

Celé trasy B cestující využijí 30. ledna s výjimkou nejponičenějších stanic Invalidovna, Křižíkova, Náměstí Republiky a Národní třída. Těmi budou soupravy jen projíždět. Dopravní podnik je zprovozní nejpozději koncem března.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video