Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Náměstek, který podepsal smlouvu s Kapschem, dostal odměny 765 tisíc

  7:15aktualizováno  7:15
Pokud chceme ve státní správě odborníky, musíme je umět zaplatit. Tak zní zdůvodnění štědrých odměn, které loni udělilo ministerstvo dopravy. Nejvíc si k platu připsal náměstek Jakub Kopřiva. Na starost měl prodloužení smlouvy s Kapschem na výběr mýta, kterou nakonec i sám podepsal. Na odměnách inkasoval tři čtvrtě milionu korun, spolu s ročním platem mu stát loni vyplatil bezmála dva miliony před zdaněním.

Náměstek legislativně právní sekce ministerstva dopravy Jakub Kopřiva na snímku z března 2015. | foto: Michal Doležal, ČTK

Byl to asi nejspornější kontrakt, jaký loni ministerstvo dopravy uzavřelo. Poněkud překvapivě ho však nepodepsal ministr Dan Ťok (ANO), nýbrž jeho náměstek Jakub Kopřiva. Řeč je o pětimiliardovém dodatku ke smlouvě s firmou Kapsch, který zajistil výběr mýta na další tři roky (více zde).

„On (Kopřiva) mě o to požádal. Řekl, že by rád ten dodatek podepsal,“ vysvětloval tehdy ministr serveru Novinky.cz, proč smlouvu nepodepsal sám.

Podpisem se Kopřiva vystavil riziku trestního stíhání, kterým hrozí opozice i konkurenční firmy. Několika miliardový tendr totiž stát uzavřel bez výběrového řízení (zatím za to padla milionová pokuta od antimonopolního úřadu). Zároveň však náměstkovi práce na smlouvě s Kaspchem vylepšila plat. „Za zajištění výběru mýta na zpoplatněných pozemních komunikacích v ČR, a to počínaje lednem 2017,“ stojí mimo jiné ve zdůvodnění Kopřivových odměn.

Jakub Kopřiva

náměstek sekce legislativně právní

  • hrubý měsíční plat 98 502 Kč
  • mimořádné odměny 265 000 Kč
  • cílové odměny 500 000 Kč

Podle dokumentu, který má redakce iDNES.cz od ministerstva k dispozici, si vysloužil bonusy ve výši celkem 765 tisíc korun. K téměř stotisícovému platu si tak průměrně měsíčně přišel na dalších 63 tisíc. Sám Kopřiva odměny blíže komentovat nechtěl.

Ve srovnání s rokem 2015, kdy podle serveru Lidovky.cz inkasoval odměny 185 tisíc, si výrazně polepšil. Kromě smlouvy s Kapschem odůvodnil resort odměny osobním nasazením při plnění úkolů personálně poddimenzovaného odboru pozemních komunikací, nebo přípravou „zadávacího řízení na projektového manažera pro výkonové zpoplatnění pozemních komunikací po roce 2019“.

Kopřivův vztah s resortem dopravy by se dal označit jako „komplikovaný“. Už několikrát totiž musel ministerstvo nedobrovolně opustit. „Odejit“ byl v roce 2013 ministrem Zdeňkem Žákem, jeho nástupce Antonín Prachař ho však znovu přijal. Avšak ani s ním si zřejmě Kopřiva nesedl a znovu musel skončit. Současný šéf resortu Ťok ho ale opět zaměstnal a vzhledem k nejvyšší odměně ze všech náměstků na ministerstvu je s ním nejspíš spokojený.

Státní plat je pro odborníky málo, vysvětluje resort

Nemalé odměny jsou podle ministerstva jedinou šancí, jak si udržet schopné lidi. Platově totiž státní sektor nemůže tomu soukromému konkurovat. „Spolu s růstem ekonomiky a s tím spojeným stavem na pracovním trhu je extrémně složité udržet ve státní správě odborníky zejména, avšak nejenom, v právních a technických profesích,“ uvedl státní tajemník resortu Tomáš Čoček, do jehož kompetence odměňování úředníků podle služebního zákona spadá.

Podle Čočka je na ministerstvu dopravy několik desítek neobsazených pozic, na nichž se naopak finance ušetřily. „Pokud máme možnost dát zaměstnancům na odměnách navíc peníze, které jsme předtím ušetřili, rádi to uděláme, abychom si je udrželi. Po stránce základního platu, i v souvislosti s konkurencí ostatních zaměstnavatelů, jsou na některých pracovních pozicích zaměstnanci po finanční stránce motivováni bohužel nedostatečně,“ tvrdí.

Ve vyplácení odměn úřady limituje zákon o státní službě, který stanovuje maximální výši odměny v závislosti na platu zaměstnance. Pokud chce tedy ministerstvo ocenit svého pracovníka nad rámec tabulkového bonusu, musí odměny vyplatiti ve více formách. V případě náměstka Kopřivy činily mimořádné odměny, na něž se služební zákon vztahuje, 265 tisíc korun, a zbylých 500 tisíc spadá mezi takzvané cílové odměny.

Ministerstvo odměňovalo oproti roku 2015 výrazně víc

Ťokův resort nebyl štědrý jen ke Kopřivovi, ale i k dalším podřízeným. Z porovnání s předchozím rokem byly odměny za rok 2016 pro některé vedoucí zaměstnance i o více než sto procent vyšší. Přes půl milionu korun navíc ke svému platu dostal náměstek dopravní sekce Ladislav Němec, který si na odměnách polepšil o 600 tisíc korun. Státní tajemník Tomáš Čoček dostal 542 tisíc.

Lenka Voplatková, která na ministerstvu působí jako náměstkyně pro vnější vztahy, si podle odůvodnění zasloužila bonusy ve výši 460 tisíc korun mimo jiné za práci kolem BESIPu, koordinaci mediálních výstupu a také za aktivní přístup k řešení krizové komunikace týkající se vybírání mýta.

Celkem ministr dopravy Dan Ťok rozdělil mezi náměstky a ředitele odborů na odměnách více než osm milionů korun. Přehled platů a odměn náměstků naleznete v přiložené tabulce. Odměny devatenácti ředitelů odborů na ministerstvu se za loňský rok pohybovaly v rozmezí 220 až 340 tisíc korun.

Odměny náměstků na ministerstvu dopravy
JménoFunkcePlatOdměny
Jakub KopřivaNáměstek sekce legislativně právní98 502765 000
Ladislav NěmecNáměstek sekce dopravní103 358600 000
Tomáš ČočekStátní tajemník111 495542 600
Lenka VoplatkováNáměstek sekce vnějších vztahů97 998460 000
Milan FeranecSekce náměstka člena vlády88 980267 000
Kamil RudoleckýNáměstek sekce infrastr. a civ. letectví96 708190 000






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.