Reklamu již dříve odsoudili ministr pro menšiny Michael Kocáb a server romea.cz. - více o kampani Měl jsem se líp učit čtěte zde
Slovenští Romové ve žlutých tričkách s natištěným nápisem "Měl jsem se líp učit!" a adresou webové stránky zadavatele skoly.cz ve středu opravovali chodník v centru Prahy.
Podle mluvčí konfederace Jany Kašparové byli zneužiti. "Podle ČMKOS jde o naprosto odsouzeníhodný čin, kterým byla ponížena lidská důstojnost a manuální práce. O to horší je, že se zneužití týkalo občanů romské národnosti," prohlásila Kašparová.
Odbory kampaň považují za "potupu jakékoliv manuální práce", neboť "ponižuje každého, kdo manuálně pracuje". Tvůrci reklamy však takový názor odmítají.
"Kampaň je pouze a výhradně cílena na podporu serveru skoly.cz a vzdělání jako takového a žádným způsobem se nechce dotýkat cti manuálně pracujících, nebo dokonce Romů," sdělil Marek Řídký z agentury Underline, která reklamu zorganizovala.
ČMKOS podle Kašparové žádné právní kroky nezvažuje. "My jsme pouze upozornili, že reklama není v souladu se směrnicemi a novým diskriminačním zákonem," sdělila iDNES.cz Kašparová. Podle ní se ale bude na základě těchto informací domáhat dalších kroků iniciativa Romea.
Toto sdružení už připravuje podněty k prošetření reklamy. "Podněty hodláme adresovat na krajské živnostenské úřady v Brně a Praze a napadnout jimi jak zadavatele reklamy, tj. majitele domény skoly.cz, tak zpracovatele, tedy reklamní agenturu Underline," informoval na stránkách sdružení Romea jeho ředitel Zdeněk Ryšavý.
Kampaň byla úspěšná, hodnotí zadavatel
Dělníci za nošení žlutých triček s reklamou dostali cigarety, pivo a klobásy. Přestože podle tvůrců měla kampaň trvat do dneška, kopáči v tričkách pracovali pouze ve středu.
Kampaň přesto její organizátoři považují za úspěšnou. "Úspěch kampaně je způsoben jejím vtipem a pravdivostí," zhodnotili v tiskové zprávě; za zábavnou považuje kampaň i většina respondentů ankety iDNES.cz.
Podobně prý nejprve hodnotili reklamu také samotní dělníci. "Nikdo z nich nebyl k účasti jakkoli nucen, všichni s ní souhlasili a chápali její vtip a nadsázku," uvedl majitel firmy zaměstnávající romské dělníky František Šlehofer.
Podle serveru romea.cz však dělníci nadšení majitele firmy nesdílejí. "Mrzí nás, že nás využili k takové kampani. Je to ostuda," řekl serveru jeden z dělníků. Další dodal, že v tričkách si je fotili lidé z aut a nahrávali si je na mobily. "Je to ponižující," prohlásil.