Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odborníci z univerzity zpochybnili studii k radaru

  11:03aktualizováno  20:06
Úřad vlády se ohradil proti závěrům "posudku" armádní studie k radaru posuzující jeho vliv na zdraví obyvatel. Odborníci z Ústavu radioelektroniky Vysokého učení technického v Brně totiž tvrdí, že studii nelze považovat za věrohodnou. To autoři studie odmítají.

Ilustrační foto. | foto: Michal Zdobinský, AVIS

Zpráva, nazvaná "Předběžné posouzení vlivu radiolokační stanice EBR (European Based Radar) na zdravotní stav populace v okolí vojenského újezdu Brdy", kterou si v srpnu nechalo od vojenských i civilních expertů zpracovat ministerstvo obrany, přinesla jednoznačný závěr: radar zdraví obyvatel z Brd poškodit nemůže. - více zde

Kvalitu této zprávy ale nyní zpochybnili experti VUT Jiří Šebesta a Zbyněk Raida.

"Prezentovaná vstupní data nejsou postačující pro zodpovědné řešení úkolu, a studii tak nelze považovat za věrohodnou," zní hlavní a opakující se námitka v posudku, který si u autorů vyžádala Iniciativa pro referendum podnikatele Jana Žižky, který stojí i za Peticí osobností za referendum. - více zde

Prostřednictvím úřadu vlády na tato vyjádření reagovali autoři armádní studie. Na otázku možných zdravotních rizik totiž podle hlavního hygienika ČR Michaela Víta už na základě původní studie důvěryhodně odpovědět lze. K tomu zveřejněná data o vlastnostech radaru stačí.  

Vše o americkém radaru v Česku

"Expozice obyvatelstva od hlavního svazku radiolokátoru bude zcela zanedbatelná," tvrdí Vít. Stejně tak boční laloky nemohou v oblastech přístupných veřejnosti ohrozit nikoho na zdraví.

"Závěr o zanedbatelné expozici obyvatelstva elektromagnetickému poli radiolokátoru je nezpochybnitelný," tvrdí Vít. To podle něj brněnští experti ve svém posudku ani nenapadají.

Zadavateli posudku vadil nedostatek dat
"Tohle je tak pádný důkaz, že pádnější snad tady nikdy nebyl. Vláda vědomě uvádí obyvatelstvo v omyl, protože není možné, aby si toho nikdo nevšiml,“ řekl Jan Žižka pro Český rozhlas.

Ministerstvo obrany nedostatek dat přiznává. Armádní odborníci "vycházeli při svých výpočtech z dostupných technických informací, které byly v té době k dispozici a které jim poskytla americká strana", uvedla Monika Machtová z ministerstva.

I tak prý mohli pracovat se vstupními daty, která jsou v režimu utajení, protože bez nich by nebylo možné provést ani základní výpočty.

"Na druhé straně to přineslo komplikaci v tom, že tato relevantní data a informace nemohou být zveřejněny, a tudíž nelze vyjasnit některé skutečnosti, které se objevily ve vydaném posudku," uvedlo ministerstvo v reakci na výsledky z VUT.

Ministerstvo: Výpočty jsme ověřili v praxi
Hlavní námitku posudku ale armáda vyvrací tím, že si výpočty ze své zprávy mohla sama ověřit měřeními u radaru na atolu Kwajalein, jenž by měl mít podobné parametry jako případný radar v Brdech.

Tato měření podle ministerstva prokázala, že "maximální hodnoty ve všech měřených vzdálenostech jsou pod limitem nejvyšší přípustné hodnoty pro hustotu zářivého toku elektromagnetické vlny pro obyvatelstvo České republiky, jak stanovuje nařízení vlády".

Parametry, které vycházejí z naměřených hodnot na Kwajaleinu, jsou podle ministerstva dokonce nižší než ty, které byly uvedeny v srpnové zprávě.

Chyby v jednotkách
Posudek poukázal také na formální chybu v uvádění jednotky. "Je až zarážející, že autoři práce uvádějí ve všech částech chybně jednotku u tak zásadní veličiny, jako je hustota výkonu elektromagnetické energie, resp. zářivého toku neionizujícího záření," stojí v posudku.

Tyto nesrovnalosti podle ministerstva obrany vznikly při kompletaci jednotlivých pasáží dokumentu za použití různých formátů programového vybavení a tyto chyby jsou již nyní z materiálu odstraněny.

Ke svému posudku se nyní jeho autoři příliš vyjadřovat nechtějí. "Vše, co jsme chtěli říct, zaznělo v posudku, který si u nás pan Žižka objednal," reagoval dnes na dotaz serveru protiraketovaobrana.cz Jiří Šebesta.

Honorář, který se za posudky účtuje a který měli podle neoficiálních informací za posudek od zadavatele dostat, nakonec odmítli.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace sítě a projení ruskojazyčných twitterových účtů na základě blízké...
Ruské vlivové zprávy o NATO na Twitteru šíří "robotrollové", tvrdí studie

Dva ze tří uživatelských účtů sociální sítě Twitter, které v ruštině masivně šíří zprávy včetně dezinformací o posílené vojenské přítomnosti NATO v Pobaltí a v...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh....
Zájem o zálohy roste. Armáda přijala rekordních 600 dobrovolníků

Dalších zhruba šest stovek nováčků nastoupilo ve Vyškově k základnímu vojenskému výcviku. Kromě budoucích profesionálů také 50 nových aktivních záložníků a 15...  celý článek

Rumunský 26. pěší pluk přezdívaný "Rudí škorpioni" tvoří jádro nové vícenárodní...
Nechceme novou studenou válku, řekl šéf NATO k opatřením na jihovýchodě

V rumunské Craiově od listopadu začne působit další vícenárodní brigáda NATO na odstrašení Ruska. Podobně jako další bojové skupiny Aliance v Pobaltí a v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.