Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odboráři ukončili blokádu, policie nezasáhla

  13:29
Slovenští odboráři ukončili před 13. hodinou za zpěvu státní hymny blokádu česko-slovenského přechodu Starý Hrozenkov. Policie po začátku demonstrace aktivisty vyzvala, aby své nepovolené shromáždění okamžitě rozpustili. Demonstranti, kteří v tričkách odborového svazu KOVO bouřlivě mávali transparenty, však policisty vypískali. Do konce shromáždění pak již slovenští policisté nazasáhli a věnovali se odklonu dopravy na jiné česko-moravské přechody. Odboráři blokovali hranici od 9 hodin.
Kameraman natáčí odborářskou demonstraci

Kameraman natáčí odborářskou demonstraci - Slovenští odboráři, kteří blokovali česko-slovenský přechod Starý Hrozenkov. Demonstranti požadovali vyšší mzdy a snížení nezaměstnanosti v zemi. (2. března 2001). | foto: Dušan TománekMF DNES

Slovenští odboráři do 13 hodin blokovali celkem pět hraničních přechodů.

Kromě hranice s Českou republikou blokovali provoz také na přechodech s Maďarskem a Polskem.

Provoz byl zablokován na přechodech Drietoma-Starý Hrozenkov na hranici s ČR, Šahy a Komárno na hranici s Maďarskem a Trstená a Vyšný Komárnik s Polskem.

Organizátor demonstrace Pavol Adámek po výzvě policistů prohlásil, že odboráři před třináctou hodinou neodejdou. "Víme proč tu jsme. Protože je akce nepovolená očekáváme určité opatření," řekl Adámek.

Blokádou hranice chtěli zástupci zaměstnanců hutnického a strojírenského průmyslu upozornit na to, že vláda a zaměstnavatelé odmítají splnit jejich požadavky na zvýšení mezd a zlepšení sociálních podmínek.

Na hranici se zatím netvořily fronty. Ze slovenské strany dopravu před přechodem odklánějí policisté. A také čeští řidiči byli o blokádě předem informováni. Jediné auto, které se skrz blokádu dostalo byla sanitka, kterou demonstranti pustili.

Slovenským odborářům vypomohli kolegové ze Zlína
Asi stovku píšťalek, kterými slovenští odboráři vypískali policii, přivezli na přechod jejich kolegové ze Zlína.

"Nám se píšťalky mnohokrát osvědčily," poznamenal místropředseda zlínského odborového svazu KOVO Karel Šabršula.

Muži a ženy z desítek slovenských podniků, například z Povážských strojíren, slovenské Armaturky Myjava, Chirany-Premi Stará Turá a dalších, mají transparenty s nápisy "Mlčet znamená živořit" nebo "Řešte už konečně nezaměstnanost".

Odboráři novináře vítali, pak na ně začali házet sněhové koule
Zatímco slovenští odboráři české novináře přivítali, štáb Slovenské televize měl problémy při příjezdu a odboráři jej nakonec opět zcela vypískali.

Poté, co přijel zpravodaj televize Nova Eugen Korda, se situace ještě více vyostřila a odboráři začali na novináře házet sněhové koule.

Podle zpravodaje MF DNES se demonstrující odboráři posilují proti vlezlé zimě alkoholem.

O blokádě na hranicích celníci nevěděli
O blokádě hraničního přechodu Starý Hrozenkov-Drietoma čeští ani slovenští celníci vůbec nic nevěděli. "Víme jen to, co jsme slyšeli v rádiu, že se chystá nějaká blokáda," podotkl ve čtvrtek vedoucí směny českých celníků ve Starém Hrozenkově.

"Nikdo nás neinformoval. Jen tušíme, že se bude něco dít od devíti hodin do jedné po poledni," doplnil jej jeho slovenský kolega.

Povolení k blokádě nemáme, řekl odborový předák
Slovenský přechod do Česka Drietoma-Starý Hrozenkov má blokovat asi tři sta slovenských odborářů.

"Naší snahou bude na celou dobu přechod hermeticky uzavřít," prohlásil Pavol Adámek, člen předsednictva slovenského Odborového svazu KOVO zodpovědný za blokádu na tomto přechodu.

"Povolení blokádě nemáme, takže nevíme jaké budou postupy ze strany policie nebo reakce řidičů. Riskujeme, že možná porušíme určité zákony, ale je to způsob odborářského boje běžný i v zahraničí. Jsme ochotni nést určité následky a počítáme s tím," dodal Adámek.

Starý Hrozenkov je nejfrekventovanější přechod v kraji
Protestující si Starý Hrozenkov vybrali hlavně proto, že je nejfrekventovanějším hraničním přechodem mezi Slovenskou a Českou republikou v Trenčianském kraji.

"V pátek je zde největší provoz kamionů, protože se domů vrací spousta řidičů kamionů nejen ze Slovenska, ale i z Maďarska. V pátek odpoledne se zde čeká maximálně čtyři hodiny," poznamenal službu konající český celník.

Problémy by se měly dotknout jen nákladních aut. Osobní auta mají možnost využít několika blízkých přechodů, například ve Strání či Březové.

Na špatnou informovanost ze slovenské strany upozornili i pracovníci celního ředitelství v Olomouci, kam přechod ve Starém Hrozenkově spadá. "Nic nevíme a proto ani nechystáme žádná opatření," sdělil operační důstojník na ředitelství.

Nejbližší česko-slovenské hraniční přechody pro nákladní dopravu jsou vzdáleny více než sto kilometrů - dálniční v Lanžhotě na Břeclavsku a v Mostech u Jablunkova na Frýdecko-Místecku.

Nezaměstnanost na Slovensku se přiblížila 21 procentům
Odboráři svazu dělníků hutnického a strojírenského průmyslu (OZ KOVO) již delší dobu žádají vládu, aby vytvořila prostředí ke snížení nezaměstnanosti, která se na Slovensku v těchto dnech vyšplhala k rekordním 21 procentům.

Odborový předák OZ KOVO Emil Machyna označil již v uplynulých dnech za důvod radikalizace odborářů dosud neuzavřené podmínky pro vytváření kolektivní smlouvy hutníků a některých strojírenských podniků.

"V případě, že nebudou splněny naše požadavky, přistoupíme i k dlouhodobým akcím, včetně okupačních stávek," řekl Machyna.

První letošní protesty uskutečnili odboráři začátkem února v Bratislavě, kde vyzvali vládu k řešení problémů zaměstnanců. Podle Papanky se však dosud oficiální odpovědi nedočkali.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.