Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Od ledna hrozí v centru kolaps

  18:04aktualizováno  18:04
Praha - Chaos, kterého se obávali dopraváci a policisté v souvislosti s novými dopravními zákony, se asi s příchodem Nového roku stane realitou. Jelikož zákonodárci zpečetili planost tří nových norem, zejména pak zákona o provozu na pozemních komunikacích, hrozí centru města od prvního dne dalšího tisíciletí kolaps v zásobování, odvozu odpadků, parkování. V centru města existují dvě zóny, které zakazují vjezd vozidel nad tři a půl a nad šest tun. Tato auta musejí vlastnit výjimku, aby mohla zásobovat nejen obchody, ale také stavby materiálem. Nový zákon však výjimky z místní úpravy silničního provozu nezná.

"Striktní uplatnění zákona by paralyzovalo chod města," soudí ředitel magistrátního odboru dopravy Kamil Kotek. "Snažíme se situaci společně s policií a ministerstvem dopravy řešit," dodal. Zatím však ještě chybějí nutné prováděcí vyhlášky, které připravuje resort dopravy.

Město v současné době připravuje návrh novely, který by mohli poslanci akceptovat, protože časem se do stejných problémů jako nyní Praha dostanou i ostatní velká města.

Dovedeno do všech důsledků, například pěší zóny by se po pár dnech platnosti nových zákonů mohly ocitnout pod hromadami odpadků, protože i popelářské vozy mají výjimku, která je opravňuje ke vjezdu v denních hodinách. Stejně jako sanitky, i auta, která vozí peníze do bank. Ani lidé, co bydlí na pěší zóně, by přes den nezajeli svými automobily do garáží a vnitrobloků.

Těžkosti mohou očekávat i obyvatelé Malé Strany a Hradčan, kteří vlastně k parkování v místě bydliště mají výjimku ze zákazu stání, který v celé oblasti platí. Od ledna by v ní proto nemohli parkovat.

Ustat by také měl stavební ruch v centru, protože těžké náklaďáky, které dosud měly výjimku, by nesměly překročit hranici ochranné zóny. Rovněž tak autobusy, které vozí turisty se zavazadly až přímo k hotelům. Ohrožena je i turistická atrakce v podobě projížďky ve fiakrech, protože do centra města povozy jinak nesmějí.

Pokud se nepodaří odborníkům na dopravu najít v krátké době nějaké řešení, nezbude například stavebním firmám, popelářům, ale i sťěhovákům nic jiného, než pracovat od večera do rána, kdy není vjezd do zón omezen. Ale nesměli by být prakticky vůbec slyšet, protože platí noční klid.

Stavební firmy ale o dopadu zákona zatím nevědí. "Nás zatím nikdo nekontaktoval, ale pokud je to pravda, bude to znamenat konec výstavby v centru. My doposud máme pro naše nákladní auta výjimky, ale nevím jak bychom mohli jezdit na stavbu bez nich," řekl například Josef Kadlec z firmy Podzimek a synové, která rekonstruuje palác U Hybernů.

Kamil Kotek z odboru dopravy soudí, že jedním ze způsobů, jak zabránit hrozícímu kolapsu, je doplnit příkazové značky dalšími podtabulkami, které by vjezd některým autům umožnily. Výroba a instalace doplňujících tabulek jsou ale nejen finančně a technicky, ale i časově náročné.

Policisté nemíní být tolerantní k porušování zóny v centru Prahy, do níž nesmí těžší auta jezdit. Ředitel pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška uvedl, že na řešení situace není jednotný názor. "Je to otázka dalších jednání. Buď budou zóny ortodoxně platit, nebo se může navrhnout i změna dopravního režimu v centru," uvedl.

Problémů s novými dopravními zákony ale bude více, například i v souvislosti s předností chodců před automobily. I když se před časem uvažovalo o tom, že se některé přechody zruší, od ledna to rozhodně nebude.

Kamil Kotek řekl, že po dohodě s jednotlivými silničními úřady se bude situace mapovat. "Předpokládám, že dojde k rušení některých přechodů, ale až podle toho, jak si to vyžádá běžný život." Kotek se domnívá, že bude nutné postupně vybavovat přechody signalizací, jako je tomu v jiných evropských zemích, kde jsou semafory třeba po dvou stech metrech.

Počty přechodů a možné omezení automobilové dopravy řeší policie podle Bezoušky dlouhodobě. "Pokud zjistíme, že je někde přechod nefunkční nebo zbytečný, samozřejmě navrhneme jeho zrušení, ale určitě je nebudeme rušit celoplošně. Bude to podle potřeb dopravy i obyvatel."

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.