Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Od ledna hrozí v centru kolaps

  18:04aktualizováno  18:04
Praha - Chaos, kterého se obávali dopraváci a policisté v souvislosti s novými dopravními zákony, se asi s příchodem Nového roku stane realitou. Jelikož zákonodárci zpečetili planost tří nových norem, zejména pak zákona o provozu na pozemních komunikacích, hrozí centru města od prvního dne dalšího tisíciletí kolaps v zásobování, odvozu odpadků, parkování. V centru města existují dvě zóny, které zakazují vjezd vozidel nad tři a půl a nad šest tun. Tato auta musejí vlastnit výjimku, aby mohla zásobovat nejen obchody, ale také stavby materiálem. Nový zákon však výjimky z místní úpravy silničního provozu nezná.

"Striktní uplatnění zákona by paralyzovalo chod města," soudí ředitel magistrátního odboru dopravy Kamil Kotek. "Snažíme se situaci společně s policií a ministerstvem dopravy řešit," dodal. Zatím však ještě chybějí nutné prováděcí vyhlášky, které připravuje resort dopravy.

Město v současné době připravuje návrh novely, který by mohli poslanci akceptovat, protože časem se do stejných problémů jako nyní Praha dostanou i ostatní velká města.

Dovedeno do všech důsledků, například pěší zóny by se po pár dnech platnosti nových zákonů mohly ocitnout pod hromadami odpadků, protože i popelářské vozy mají výjimku, která je opravňuje ke vjezdu v denních hodinách. Stejně jako sanitky, i auta, která vozí peníze do bank. Ani lidé, co bydlí na pěší zóně, by přes den nezajeli svými automobily do garáží a vnitrobloků.

Těžkosti mohou očekávat i obyvatelé Malé Strany a Hradčan, kteří vlastně k parkování v místě bydliště mají výjimku ze zákazu stání, který v celé oblasti platí. Od ledna by v ní proto nemohli parkovat.

Ustat by také měl stavební ruch v centru, protože těžké náklaďáky, které dosud měly výjimku, by nesměly překročit hranici ochranné zóny. Rovněž tak autobusy, které vozí turisty se zavazadly až přímo k hotelům. Ohrožena je i turistická atrakce v podobě projížďky ve fiakrech, protože do centra města povozy jinak nesmějí.

Pokud se nepodaří odborníkům na dopravu najít v krátké době nějaké řešení, nezbude například stavebním firmám, popelářům, ale i sťěhovákům nic jiného, než pracovat od večera do rána, kdy není vjezd do zón omezen. Ale nesměli by být prakticky vůbec slyšet, protože platí noční klid.

Stavební firmy ale o dopadu zákona zatím nevědí. "Nás zatím nikdo nekontaktoval, ale pokud je to pravda, bude to znamenat konec výstavby v centru. My doposud máme pro naše nákladní auta výjimky, ale nevím jak bychom mohli jezdit na stavbu bez nich," řekl například Josef Kadlec z firmy Podzimek a synové, která rekonstruuje palác U Hybernů.

Kamil Kotek z odboru dopravy soudí, že jedním ze způsobů, jak zabránit hrozícímu kolapsu, je doplnit příkazové značky dalšími podtabulkami, které by vjezd některým autům umožnily. Výroba a instalace doplňujících tabulek jsou ale nejen finančně a technicky, ale i časově náročné.

Policisté nemíní být tolerantní k porušování zóny v centru Prahy, do níž nesmí těžší auta jezdit. Ředitel pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška uvedl, že na řešení situace není jednotný názor. "Je to otázka dalších jednání. Buď budou zóny ortodoxně platit, nebo se může navrhnout i změna dopravního režimu v centru," uvedl.

Problémů s novými dopravními zákony ale bude více, například i v souvislosti s předností chodců před automobily. I když se před časem uvažovalo o tom, že se některé přechody zruší, od ledna to rozhodně nebude.

Kamil Kotek řekl, že po dohodě s jednotlivými silničními úřady se bude situace mapovat. "Předpokládám, že dojde k rušení některých přechodů, ale až podle toho, jak si to vyžádá běžný život." Kotek se domnívá, že bude nutné postupně vybavovat přechody signalizací, jako je tomu v jiných evropských zemích, kde jsou semafory třeba po dvou stech metrech.

Počty přechodů a možné omezení automobilové dopravy řeší policie podle Bezoušky dlouhodobě. "Pokud zjistíme, že je někde přechod nefunkční nebo zbytečný, samozřejmě navrhneme jeho zrušení, ale určitě je nebudeme rušit celoplošně. Bude to podle potřeb dopravy i obyvatel."

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v...
Babiš pomocí státu ničil oponenty, tvrdí Zaorálek. Výmysl, opáčil šéf ANO

Podle volebního lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka jsou v Česku pomocí zajišťovacích příkazů likvidovány firmy, které jsou konkurencí pro podnikatelské aktivity...  celý článek

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Restaurace Prašivka na Letné
Petice požaduje změnu protikuřáckého zákona, senátor by vrátil kuřárny

Od začátku platnosti protikuřáckého zákona brzy uplyne pět měsíců a lidé spolu se soukromými provozovateli restaurací a barů požadují změnu. Vyjádřili to v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.