Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Od ledna by mohly televize umísťovat výrobky do pořadů za peníze

  14:57aktualizováno  14:57
Televizním stanicím napříč Evropskou unií se v sobotu otevře možnost umisťovat do pořadů výrobky firem a inkasovat za to peníze. Počítá s tím totiž evropská směrnice Audiovize bez hranic, kterou musí členské státy EU převést do národní legislativy právě do 19. prosince letošního roku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

V Česku zatím norma čeká na schválení v dolní sněmovně, podle zákonodárců by mohla být přijata nejdříve v lednu.

Členské státy mohou takzvaný product placement povolit ve filmech, seriálech, sportovních a zábavních programech "lehčího žánru", nesmí to však být na úkor tvůrčí nezávislosti autorů. Na začátku a na konci programu musí být také jasné upozornění na umístění výrobku.

V dětských pořadech, dokumentech a ve zpravodajství se product placement vůbec nesmí objevit.

Reklama podle nové směrnice, která upravuje starou směrnici známou jako Televize bez hranic, nemá přesáhnout 12 minut z každé hodiny. To se netýká teleshoppingových pořadů, nicméně upoutávek na ně ano.

Zpravodajské pořady, celovečerní filmy i filmy určené pouze pro televizní programy mohou být přerušovány reklamními či jinými pauzami nejvíce jednou za půlhodiny. Podle českého zákona o vysílání je to nyní v případě filmů jednou za 45 minut. Přerušení je podle novely možné i u dětských pořadů, pokud jsou ovšem delší než 30 minut.

Není také dovolena podprahová reklama, například ve formě, kdy je zvuk u reklam nastaven hlasitěji než ve vysílání, které tato reklama přeruší.

Novelu musí dořešit česká Sněmovna

Česká republika novelu zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání zatím přijmout nestihla. V dolní sněmovně ji čeká třetí čtení, podle zákonodárců ale za toto zpoždění státu žádné sankce nehrozí.

Televize vysílající v Česku zdůrazňují, že novela odráží prudký vývoj v oblasti televizního vysílání v posledních letech. Jak Česká televize, tak i Nova a Prima doufají, že směrnice se stane součástí českého právního řádu dříve než ve stanovené dvouleté lhůtě. Současný český zákon o vysílání termín product placement nezná, jeho případy se proto posuzují spíš jako skrytá reklama.

Směrnice také upravuje přístup ke zpravodajství. Členské země mají totiž zajistit, aby se na záznamy z veřejně důležitých událostí neuplatňovala exkluzivita. To znamená, aby kterýkoliv vysílatel v EU měl k takovým záznamům od jiných vysílatelů přístup bez toho, aby za ně zaplatil více, než jsou náklady na uskutečnění přenosu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

Nová kniha vychází z cyklu iDNES.cz 100 pohledů na Česko.
Portál iDNES.cz má první publikaci. Projekt 100 pohledů vychází knižně

Server iDNES.cz má první knihu. Vznikla z unikátního projektu 100 pohledů na Česko, který si během dvou let, kdy je publikován na stránkách iDNES.cz, našel...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.