Generální ředitel první česko-slovenské hudební televize Jiří Balvín věří v boom satelitů, který u nás nastal.

Generální ředitel první česko-slovenské hudební televize Jiří Balvín věří v boom satelitů, který u nás nastal. | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Óčko odešlo na satelit kvůli hrozícímu monopolu, říká šéf televize Balvín

  • 69
Hudební televize Óčko od začátku srpna není v set top boxech pro příjem digitálního signálu. O diváky ale podle ředitele Jiřího Balvína nepřišla: "Přes satelit máme lepší pokrytí, má ho čím dál víc lidí." Balvín se nebojí ani konkurence zahraničních nebo nových televizí.

Proč Óčko zmizelo ze set top boxů?
Zvažovali jsme to půl roku a nedá se na to odpovědět jednoznačně. S operátorem Czech Digital Group (CDG) jsme se loni v říjnu domluvili, že budeme v jeho multiplexu, který měl pokrýt 70 % republiky. Na to jsme sestavili byznys plán na rok 2009.

Pak ale operátor přehodnotil názor a začal kopírovat jiného, České radiokomunikace (ČRa), které mají z minulosti obří pokrytí sta procent. A my tím ztratili původní možnost vybrat si, v kterých částech země chceme být dostupní pozemní digitální cestou, a kde ne.

A v čem je problém?
Cena za toto pokrytí by se nám zvýšila o sto procent oproti původní dohodě. To je pro televize, jako jsou Óčko, Z1, Public a další, smrtící. Zvlášť dnes, v době krize. Navíc u nás nastal obrovský boom alternativních příjmů signálu - satelity, IPTV, internet, kabel.

Jak si to vysvětlujete?
Funguje šuškanda. Lidi si řeknou, kdo jaký má kanál a proč. Druzí je chtějí taky, a tak jdou koupit satelit. Jdou do obchodu a druhý den ho mají i se čtrnácti programy. Až bude HDTV (vysoké rozlišení obrazu), budou ho mít také.

Ředitel Óčko TV Jiří Balvín a premiér Mirek Topolánek

Generální ředitel Óčka Jiří Balvín s tehdejším premiérem Mirkem Topolánkem na udílení cen TV Óčko.

Je tedy pro menší televize výhodnější, když signál šíří satelitně?
Máme spočítáno, že 36 procent domácností má satelit. Navíc se dál rozvíjí kabelová televize, i když se tvrdilo, že zanikne. Naopak, lidi mají přes kabel internet, telefon. Když jsme si 1. června spočítali, že nás těmito alternativními cestami přijímalo milion osm set tisíc domácností a dnes už to jsou dva miliony z celkových 3,8 milionu, tak jsme si řekli, proč nejít tudy.

Co vám na to řekly mediální agentury, které prodávají reklamu?
Řekly: Odejděte. Za peníze, které by po vás chtěla CDG, vás nezhodnotíme. Něco jiného bude, až tu nebude vůbec žádný analog.

Každý měsíc nám přibude až 50 tisíc diváků

Češi tedy na satelit nezanevřeli, jak se chvíli zdálo?
Po revoluci u nás bylo pětiprocentní pokrytí. Jenže pak lidi zjistili, že těm RTL, ZDF nebo erotickým kanálům nerozumí, a upustili od satelitu. Pak se ale zase vrátili a přírůstky Czechlinku a Skylinku jsou nyní čtyřicet až padesát tisíc domácností měsíčně.


Óčko vysílá 7 let

Televize Óčko vysílá od 1. října 2002. Původně se jmenovala Stanice O. Jiří Balvín je ředitelem televize od samého začátku. Od roku 2004 je Óčko součástí mediální skupiny Mafra, stejně jako iDNES.cz, MF DNES, Lidové noviny, Metro nebo Expresradio a Classic FM.

To je podstatně méně než rozvoj digitalizace pozemní cestou.
Rychleji roste jen pokrytí České televize, která využívá obrovské sítě vysílačů a pokrývačů radiokomunikací a jejich veřejnoprávního multiplexu. My věříme, že se naším krokem něco na trhu stane. Že vzniknou nové licence pro multiplexy. Například pan Žabka z Telefóniky prohlásil, že další multiplex postaví, ale nevědí kdy. Prý nemají televize, které by vysílali. To je jak v bludném kruhu, mají ty televize! My bychom tam šli, Z1, Public, ale chceme vidět plán rozvoje.

Jak vám CDG vysvětlil, že mění plány a pokryje sto procent území?
Prý je to požadavek ČRa, s kterými sdílejí vysílače. Měl vzniknout trh, alternativa, ale vzniká monopol. A CDG se bez radiokomunikací nehne, tak dejme frekvence někomu, kdo vybuduje náhradní síť. O tom uvažuje Česká televize.

Nehrají ve vazalství CDG a ČRa roli silní hráči na televizním trhu Nova a Prima?
Je to možné, nemohu to vyloučit. Bylo by to ale krátkozraké. My a další jsme tematické televize, které velkým nemůžou konkurovat. Nova i Prima si udrží pozici ať vysílají, co vysílají. To, že se zmenšuje divácká obec, to je věc vaší mladé generace, za to nemůžou malé televize.

Do set top boxů se vrátíme

Za jakých podmínek je Óčko ochotné se vrátit do set top boxů?
Rádi, ale za takových přijatelných podmínek, jaké byly loni na podzim. Tedy že si vybereme místa, abychom měli sedmdesát procent pokrytí, což je celoplošná televize, a tam budeme vysílat.

Na satelitu ale máte větší konkurenci. Čeští diváci můžou sledovat slovenské hudební kanály, na podzim začne vysílat česká mutace MTV.
MTV má být podle našich informací placený kanál, stejně jako například HBO.

Jiří Balvín a Matěj Ruppert

Jiří Balvín a zpěvák skupiny Monkey Business Matěj Ruppert za snímku z roku 2006.

Čím na sebe Óčko chce na podzim poutat pozornost diváků?
Na rozdíl od MTV jsme česko-slovenská televize. MTV u nás byla modla, ale dnes už to není hudební televize. Od slovenského Musicboxu se lišíme pořady, oni jen kontinuálně vysílají klipy. My k tomu máme navíc magazíny, reportáže, hosty ve studiu. Upravili jsme zvuk, budeme mít také nové studio.

Chystáte nějakou novinku?
Připravujeme pořad o počítačových hrách.

Zmínil jste zvuk, ten bývá terčem kritik diváků a odborníků. Vnímáte to?
Vnímáme. Ale není to jen naše záležitost. Když to zjednoduším, od nás leze kvalitní obraz i zvuk ven v pořádku. Víme ale, že jsou s ním problémy na kabelu, což je pak problém distributora signálu.

Dotkla se Óčka krize?
Zatím ne. Klesl příjem z reklamy, ale to všem. Že bychom byli donuceni dělat restriktivní opatření, tak to ne. Jsme nízkorozpočtová televize a teoreticky už nemůžeme jít níž.

Před časem jste mluvil o štěpení Óčka do tematických televizí. Přijde to?
Ne, český trh je malý.

Reakce Českých Radiokomunikací

Síť 3 provozována ČRa pro společnost CDG byla na základě požadavků společnosti CDG navržena takovým způsobem, aby reflektovala situaci, kdy obě TV Nova a TV Prima vysílají v síti 2 a zároveň aby splnila přísné požadavky Technického plánu přechodu, co se týče termínů spouštění jednotlivých lokalit. Síť 3 je navržena na reálné pokrytí okolo 85 % obyvatel ČR a není tedy v žádném případě navržena na v článku zmiňovaných 100 % pokrytí. (24. 8. 2009)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video