Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„Očitý svědek atentátu“ se v syrské televizi objevil už poosmnácté

  12:58aktualizováno  12:58
Profesionální očitý svědek? Syrská opozice tvrdí, že damašská státní televize dala v reportáži o čtvrtečních pumových útocích opět slovo údajnému náhodnému svědkovi, který se ovšem v podobných případech objevuje na obrazovce pravidelně. A ve všech případech - kupodivu - vyjadřoval názor vlády.

Tvář tohoto muže se prý v reportážích syrské televize z místa atentátů prý objevila už nejméně osmnáctkrát. | foto: youtube.com

O případu napsal list The New York Times. "My, Syřané, viníme frontu an-Nusrá, šiřitele násilí a ozbrojené wahhábovské teroristy ze Saúdské Arábie, kteří se vyzbrojují a cvičí v Turecku," prohlásil tento "anonymní muž z davu". A kameře ukázal na místo čtvrtečního atentátu - prý jde o civilní prostor, kde se nachází mešita, škola a obytné domy.

"Náhodný svědek" tentokrát hovořil poblíž damašského sídla vládní strany Baas. Zde ve čtvrtek zemřelo přes 50 lidí a dvě stovky byly zraněny. K akci se nikdo nepřihlásil, vláda hovoří o teroristickém útoku.

Syrská spisovatelka Rima Allafová, která žije ve Vídni, ovšem rychle zareagovala. A na Twitteru napsala, že tento "muž z ulice", který tak věrně interpretuje názory diktátora Bašára Asada, je velmi známou tváří. V televizi se prý v popředí davu ukázal už osmnáctkrát. Vždy v situacích, kdy byl televizní štáb na místě aktuální události.

Opoziční aktivisté se jali shromažďovat záběry skálopevného stoupence prezidenta Asada. Loni byl vidět ve dvou reportážích ze shromáždění uspořádaného na podporu Asada a k rozhovoru ho v jednom dni pozvaly rovnou dvě syrské televize. Na jeho vystoupení se můžete podívat například zde, zde nebo zde.

Opozice, označující tuto manipulaci za černou komedii, poukazuje i na to, že tento muž, který tak ochotně hovoří do syrských mikrofonů a vždy je v civilu, je vidět také na záběru britské BBC. Je v pozadí a má na sobě vojenskou uniformu.

Podobně "své lidi" využíval i režim v teokratickém Íránu, kde po prezidentských volbách v roce 2009 začaly velké protivládní protesty. I tehdy se na záběrech tamní státní televize, která snímala provládní shromáždění, objevoval pravidelně jeden a týž člověk.

Syrská opozice není schopna zjistit, kdo zve zaníceného Asadovce před kamery, avšak z analogického případu v Íránu vyvozuje, že syrským sdělovacím prostředkům určitě radí Íránci.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americká zpěvačka Kesha vystoupila v pražském klubu Sasazu (18. července 2013,...
Hudebnímu průmyslu vládnou bílí muži, zjistil průzkum. Ženám vadí arogance

V hudebním světě jsou ženy a příslušníci etnických menšin stále v minoritním zastoupení, zvlášť na vedoucích a manažerských pozicích. Upozornil na to průzkum...  celý článek

Migranti na přeplněné lodi u břehů Libye. (29.3. 2017)
Kvóty na migranty končí, ukázal summit EU. Nové bez nás nebudou

Povinné kvóty na přerozdělování migrantů skončily. Vyplývá to ze závěrů posledního summitu Evropské komise. Donald Tusk dokonce prohlásil, že kvóty nemají...  celý článek

Zaměstnanci afghánské bezpečnostní jednotky vyšetřují výbuch automobilu, který
Sebevražední útočníci se odpálili v afghánských mešitách, zabili 63 lidí

Nejméně 63 mrtvých a desítky zraněných si v pátek vyžádaly dva sebevražedné útoky na afghánské mešity. Nejprve se odpálil útočník v šíitské mešitě v metropoli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.