Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ochromený concorde ovládla panika

  10:50aktualizováno  10:50
Jako znovuzrození se cítili cestující z New Yorku, když stoupli na pevnou zem pařížského letiště. Nad Atlantikem vypověděl jejich concordu jeden z motorů a letadlo se během okamžiku propadlo o osm kilometrů. Lidé se k sobě v hrůze tiskli a tiše se modlili. Všichni mají v živé paměti havárii stejného typu letounu, při níž před dvěma lety zahynulo u Paříže sto třináct lidí.

Air France uvedla, že se při pondělním transatlantickém letu porouchal jeden ze čtyř tryskových motorů. Pilot ho zcela vyřadil z činnosti a prudce slétl z osmnáctikilometrové na desetikilometrovou výšku.

Letoun rovněž zpomalil na podzvukovou rychlost. Hranici zvuku může překonat, jen když pracují všechny čtyři motory. Letadlo v noci bezpečně přistálo na letišti Charlese de Gaulla, potvrdil představitel aerolinek. Příčina poruchy zatím není známá.

Nikdo ze šedesáti sedmi pasažérů se nezranil, ale na hrůzyplnou událost asi jen tak nezapomenou. "Letadlo prudce klesalo, lidé začali panikařit," popsal situaci pro francouzskou televizi France-2 Amar Belgacem.

"Všechny sklenice a talíře i s jídlem popadaly na zem. Chytli jsme se jeden druhého a modlili jsme se... Skutečně jsme se báli o život," přiznal cestující.

FAKTA O CONCORDU

Uvedení do provozu: 23. října 1980
Počet letounů Concorde: 13; z toho 6 provozovala Air France, 7 British Airways
Rychlost: přes 2000 km/h, trasu přes Atlantik zvládne za tři a půl hodiny
Podrobnosti a fotografie z nehody v roce 2000

Jak se upravoval concorde?

O testech upravených strojů

Přes sto mrtvých při nehodě concordu
K tragické nehodě nadzvukového concordu došlo v červenci roku 2000 v Paříži. Letadlo společnosti Air France se zřítilo těsně po startu. Zahynulo všech 109 lidí na palubě, další čtyři zabily trosky na zemi.

Podle výsledků vyšetřování prosekla nádrž pod křídlem odtržená část pneumatiky. Ta se rozsekla o lamelu uvolněnou z dakoty, která ze stejné runwaye startovala o pár minut dřív.

Společnosti Air France a British Airways, které jako jediné disponují nadzvukovými dopravními letadly, vrátily concordy do provozu v listopadu 2001. Předtím prošly nezbytnými úpravami, mimo jiné byl zesílen trup v prostoru nádrží.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na 3,3 milionu dětí v Jemenu trpí podvýživou.
Saúdská armáda blokuje jemenské přístavy. Zemí se šíří cholera a hlad

Situace ve válkou sužovaném Jemenu v posledních měsících eskaluje. V zemi chybí jídlo i základní léky. Velkou měrou k tomu přispívá blokáda Saúdské Arábie,...  celý článek

Severokorejský diktátor Kim Čong-un v zajetí nadšeného davu v Pchjongajngu (12....
S novými sankcemi nepřežije KLDR ani rok, tvrdí severokorejský úředník

Nové americké sankce vůči Severní Koreji jsou tak tvrdé, že to země zřejmě nepřežije, tvrdí Ri Jong-ho, který jako vysoce postavený úředník vozil třicet let...  celý článek

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na inspekci dělostřelecké jednotky (27. dubna...
Kim se vrhl na digitální loupeže. V pozoru musí být i české banky

Ještě před několika lety tajné služby nepovažovaly severokorejské hackery za vážnější hrozbu. Dnes kybernetičtí záškodníci ve službách Kim Čong-una útočí na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.