Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ochromený concorde ovládla panika

  10:50aktualizováno  10:50
Jako znovuzrození se cítili cestující z New Yorku, když stoupli na pevnou zem pařížského letiště. Nad Atlantikem vypověděl jejich concordu jeden z motorů a letadlo se během okamžiku propadlo o osm kilometrů. Lidé se k sobě v hrůze tiskli a tiše se modlili. Všichni mají v živé paměti havárii stejného typu letounu, při níž před dvěma lety zahynulo u Paříže sto třináct lidí.

Air France uvedla, že se při pondělním transatlantickém letu porouchal jeden ze čtyř tryskových motorů. Pilot ho zcela vyřadil z činnosti a prudce slétl z osmnáctikilometrové na desetikilometrovou výšku.

Letoun rovněž zpomalil na podzvukovou rychlost. Hranici zvuku může překonat, jen když pracují všechny čtyři motory. Letadlo v noci bezpečně přistálo na letišti Charlese de Gaulla, potvrdil představitel aerolinek. Příčina poruchy zatím není známá.

Nikdo ze šedesáti sedmi pasažérů se nezranil, ale na hrůzyplnou událost asi jen tak nezapomenou. "Letadlo prudce klesalo, lidé začali panikařit," popsal situaci pro francouzskou televizi France-2 Amar Belgacem.

"Všechny sklenice a talíře i s jídlem popadaly na zem. Chytli jsme se jeden druhého a modlili jsme se... Skutečně jsme se báli o život," přiznal cestující.

FAKTA O CONCORDU

Uvedení do provozu: 23. října 1980
Počet letounů Concorde: 13; z toho 6 provozovala Air France, 7 British Airways
Rychlost: přes 2000 km/h, trasu přes Atlantik zvládne za tři a půl hodiny
Podrobnosti a fotografie z nehody v roce 2000

Jak se upravoval concorde?

O testech upravených strojů

Přes sto mrtvých při nehodě concordu
K tragické nehodě nadzvukového concordu došlo v červenci roku 2000 v Paříži. Letadlo společnosti Air France se zřítilo těsně po startu. Zahynulo všech 109 lidí na palubě, další čtyři zabily trosky na zemi.

Podle výsledků vyšetřování prosekla nádrž pod křídlem odtržená část pneumatiky. Ta se rozsekla o lamelu uvolněnou z dakoty, která ze stejné runwaye startovala o pár minut dřív.

Společnosti Air France a British Airways, které jako jediné disponují nadzvukovými dopravními letadly, vrátily concordy do provozu v listopadu 2001. Předtím prošly nezbytnými úpravami, mimo jiné byl zesílen trup v prostoru nádrží.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Plácneme si? ...takto asi gesto míněno nebylo. Kancléřka Angela Merkelová se...
V září nevolte Merkelovou, apeluje Erdogan na německé Turky

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval turecké voliče v Německu, aby ve volbách udělili politickým stranám lekci a aby nevolili kancléřku Angelu...  celý článek

Test severokorejské mezikontinentální střely Hwasong-14 (4. července 2017)
Američané hádají, kolik má Kim atomovek. Prostě nevíme, přiznávají

Mezi americkými experty panuje značná nejistota ohledně rozsahu severokorejského jaderného arzenálu, upozornilo AP. Podle zpravodajských služeb má režim k...  celý článek

Moussa Oukabir na archivním snímku
Hlavní podezřelý: sedmnáctiletý Maročan, který toužil zabíjet „bezvěrce“

Španělská policie považuje za pravděpodobného pachatele útoku v Barceloně sedmnáctiletého Maročana Moussu Oukabira. Policisté po něm stále pátrají. Policie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.