Devětatřicetiletý Ježek se před senát soudu dostal proto, že napadl trestní příkaz, kterým ho na konci června odsoudila přesedkyně senátu Okresního soudu v Mělníku Zdenka Skřivánková k peněžitému trestu sto tisíc korun, dvouletému zákazu řízení motorových vozidel. V případě, že by se vyhýbal zaplacení pokuty i půlročnímu vězení.
Problémy politiků za volantem | |||
Únor 1993 | Pavel Mozga (SPR-RSČ) | dopravní nehoda s následkem smrti | stíhání povoleno - dostal patnáct měsíců nepodmíněně |
Květen 1998 | Jiří Payne (ODS) | dopravní nehoda | soud rozhodl o narovnání - Payne zaplatil zhruba 200 000 Kč |
Březen 2000 | Libor Ježek (ODS) | závažná dopravní nehoda | dostal pokutu sto tisíc a má zákaz řízení na dva roky - obnoveno soudní řízení, odvoláno na neurčito, pravděpodobně září |
Červenec 2000 | Jan Kasal (KDU-ČSL) | závažná dopravní nehoda | rozhoduje se o zbavení poslanecké imunity |
Libor Ježek před soudem uvedl, že se necítí vinen. Další výpověď odmítl s tím, že vše již řekl v přípravném řízení. "Je na policii, aby řádně vyšetřila celý případ, a proto jsem se nechal zbavit imunity," řekl po skončení líčení s úsměvem Ježek.
Při líčení byly čteny znalecké posudky a vyslechnuti čtyři svědci. Ti popsali, co předcházelo prosincové nehodě v táhlé levotočivé zatáčce za obcí Býkev na Mělnicku. "Ježkovu automobilu, který předjížděl tahač s návěsem jsem se vyhnul jen díky riskantnímu manévu," uvedl Pavel Tichý, spolupracovník zraněného motoristy.
"Pavel udělal myšku a já, protože jsem za ním jel asi patnáct metrů jsem už jen cítil náraz. Bylo to všechno velmi rychlé," řekl Petr Miláček, který při střetu Ježkova Chrysleru Voyegeru a jeho Fordu Escortu utrpěl tříštivé zlomeniny stehení a lýtkové kosti. Muž je dosud v pracovní neschopnosti a na levou nohu kulhá.
Oba svědci tvrdili, že jeli ve svém jízdním pruhu a rychlostí ne vyšší než 85 až 90 kilometrů za hodinu.
Řidič předjížděného kamionu značky Man soudu sdělil, že i on jel ve svém jízdním pruhu a auta se střetla v době, kdy bylo předjíždějící vozidlo zhruba v polovině tahače s návěsem.
Čtvrtý svědek, řidič automobilu, jež byl těsně před nehodou Ježkem předjet, měl podle svých slov plné ruce práce, aby nenaboural do neokoordinovaně se pohybujících vozů po střetu a do případu nic nového nevnesl.
Obhajoba se snažila přesvědčit soud o tom, že Ježek jel při předjíždění celou šíří svého auta ve svém jízdním pruhu. "Důležité v případu je například i to, že nákladní automobil zanechal na vozovce svou levou nápravou stopy po brzdění. Ty byly od středu vozovky ve vzdálenosti, která je vyšší než šířka vozu mého mandanta," tvrdí Ježkův obhájce Michal Tiňtěra.
Z posuzování záznamu takzvaného tachografického kolečka, na kterém je zaznamenán průběh jízdy kamionu vyplynulo, že v době nehody jel tahač Man rychlostí 80 kilometrů v hodině, a proto musela být na jeho předjetí vyvinuta rychlost vyšší než je rychlost pro tuto silnici povolená.
"Devadesátikilometrovou rychlostí by byl kamion předjížděn velice dlouho," řekla Skřivánková. Z jejích slov tedy lze usoudit, že by se Ježek při nehodě dopustil ještě dalšího přestupku překročením povolené rychlosti.
"Rychleji pan Ježek nejel. Protijedoucí vozidla jela značně rychleji, než uvádějí svědci a tím zkrátila délku pro předjíždění, které již málem pan Ježek dokončil," míní Tiňtěra.
"Jen prostou matematickou metodou je jasné, že automobil pana poslance přesahoval středovou přerušovanou čáru," namítá státní zástupce Boris Šetina. Dodal, že stopy po brzdění kamionu zanechalo vozidlo až poté, co se stala srážka a řidič se snažil co nejrychleji zastavit.
Při pokračování hlavního líčení by sporné otázky měl upřesnit znalec v oboru silniční doprava a vyslechnut by měl být i policista, který případ zpracovával.