Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obyvatelé Prahy 4 si půjčí kola už na jaře

  16:07aktualizováno  16:07
Na půjčovnu kol čekali obyvatelé Prahy 4 několik měsíců a jízdní kola a stojany mezitím ležely ve skladu jedné ze škol. Teď je téměř jisté, že se lidé na žlutých bicyklech svezou už příští jaro – automatická půjčovna začne fungovat pravděpodobně 1. dubna.

Cyklista na cestě do Podolí | foto: Profimedia.cz

"Vybrali jsme dvě oblasti, ve kterých bude umístěno třicet stanovišť s jízdními koly," slibuje zástupce starosty Prahy 4 Václav Krištof.

Radnice počítá s tím, že se stojany s koly objeví v oblasti Pankráckobudějovické pláně a na vltavském nábřeží v oblasti Podolí a Braníka, kudy prochází jedna z nejrušnější pražských cyklostezek. Stojany budou stát u úřadů, stanic MHD nebo před budovou České televize.

Radní už nechali vyhlásit veřejnou soutěž na provozovatele půjčovny, který bezplatně získá kola a stojany a za to se bude o půjčovnu starat. Podle odhadů přijde roční provoz na 1 až 2 miliony korun.

Rozhodnutí radních ještě musí potvrdit zastupitelé, kteří se sejdou ve čtvrtek.

100 kol + 80 stojanů
Stovku kol a zhruba osmdesát stojanů pořídila radnice za 2,8 milionu korun – poté, co bývalí radní těsně před volbami schválili, že se Praha 4 zapojí do nově budované sítě automatických půjčoven. Pak však projekt na dlouhé měsíce usnul.

Místostarosta Krištof upřesňuje, že provozovatele radnice vybere především podle nabídnuté ceny, za kterou bude kola půjčovat. Radnice zároveň počítá s tím, že na projekt poskytne dotaci. Provoz půjčovny kol by kromě poplatků od cyklistů měla zaplatit i reklama, která bude umístěna na jednotlivých stojanech.

Na cestu do práce i do hospody
Systém nemá být konkurencí hromadné dopravy. Kola by měla sloužit lidem při obyčejných cestách na poštu, do hospody nebo třeba v poledne z práce na oběd.

Jak ukazují zkušenosti z Karlína, kde podobný systém půjčovny kol funguje už přes dva roky, kola využívají všichni – starší lidé i studenti. A není výjimkou, že na kolo sedne manažer, který spěchá na pracovní schůzku.

Princip automatické půjčovny kol je jednoduchý – zájemce se zaregistruje a pak si může kdekoliv vypůjčit kolo a na některý ze stojanů ho zase vrátit. V Karlíně je registrace možná na dvou místech nebo také na internetových stránkách provozovatele.

Cyklista zaplatí 500 korun a získá čipovou kartu. U stojanu navolí svůj PIN, odepne kolo a může odjet. Čím déle je v sedle, tím více kreditů se mu odečítá z karty.

"Patnáctiminutové vypůjčení kola stojí dvě koruny, půjčení na celý den zhruba stokorunu," upřesnil technický ředitel firmy Homeport Peter Zaťko.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
V noci se přes jih Čech přehnaly bouřky, bez proudu byly tisícovky lidí

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.