Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obyvatelé Prahy 4 si půjčí kola už na jaře

  16:07aktualizováno  16:07
Na půjčovnu kol čekali obyvatelé Prahy 4 několik měsíců a jízdní kola a stojany mezitím ležely ve skladu jedné ze škol. Teď je téměř jisté, že se lidé na žlutých bicyklech svezou už příští jaro – automatická půjčovna začne fungovat pravděpodobně 1. dubna.

Cyklista na cestě do Podolí | foto: Profimedia.cz

"Vybrali jsme dvě oblasti, ve kterých bude umístěno třicet stanovišť s jízdními koly," slibuje zástupce starosty Prahy 4 Václav Krištof.

Radnice počítá s tím, že se stojany s koly objeví v oblasti Pankráckobudějovické pláně a na vltavském nábřeží v oblasti Podolí a Braníka, kudy prochází jedna z nejrušnější pražských cyklostezek. Stojany budou stát u úřadů, stanic MHD nebo před budovou České televize.

Radní už nechali vyhlásit veřejnou soutěž na provozovatele půjčovny, který bezplatně získá kola a stojany a za to se bude o půjčovnu starat. Podle odhadů přijde roční provoz na 1 až 2 miliony korun.

Rozhodnutí radních ještě musí potvrdit zastupitelé, kteří se sejdou ve čtvrtek.

100 kol + 80 stojanů
Stovku kol a zhruba osmdesát stojanů pořídila radnice za 2,8 milionu korun – poté, co bývalí radní těsně před volbami schválili, že se Praha 4 zapojí do nově budované sítě automatických půjčoven. Pak však projekt na dlouhé měsíce usnul.

Místostarosta Krištof upřesňuje, že provozovatele radnice vybere především podle nabídnuté ceny, za kterou bude kola půjčovat. Radnice zároveň počítá s tím, že na projekt poskytne dotaci. Provoz půjčovny kol by kromě poplatků od cyklistů měla zaplatit i reklama, která bude umístěna na jednotlivých stojanech.

Na cestu do práce i do hospody
Systém nemá být konkurencí hromadné dopravy. Kola by měla sloužit lidem při obyčejných cestách na poštu, do hospody nebo třeba v poledne z práce na oběd.

Jak ukazují zkušenosti z Karlína, kde podobný systém půjčovny kol funguje už přes dva roky, kola využívají všichni – starší lidé i studenti. A není výjimkou, že na kolo sedne manažer, který spěchá na pracovní schůzku.

Princip automatické půjčovny kol je jednoduchý – zájemce se zaregistruje a pak si může kdekoliv vypůjčit kolo a na některý ze stojanů ho zase vrátit. V Karlíně je registrace možná na dvou místech nebo také na internetových stránkách provozovatele.

Cyklista zaplatí 500 korun a získá čipovou kartu. U stojanu navolí svůj PIN, odepne kolo a může odjet. Čím déle je v sedle, tím více kreditů se mu odečítá z karty.

"Patnáctiminutové vypůjčení kola stojí dvě koruny, půjčení na celý den zhruba stokorunu," upřesnil technický ředitel firmy Homeport Peter Zaťko.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.