Po dvou nezdařených výběrových řízeních uvažovali úředníci o tom, že kola odprodají například jiným městským částem.
Kola a stojany zhruba za 2 miliony korun momentálně stojí ve skladu jedné základní školy Prahy 4.
Teď se však znovu operuje s tím, že by zde půjčovna mohla vzniknout. "Situace se měla vyřešit na jednání rady. Ozvalo se nám ale několik zájemců, a tak rozhodneme až po jednání s nimi," řekla mluvčí Prahy 4 Markéta Aulová.
Podle radního Václava Kryštofa jsou možnou příčinou dvou nezdařených výběrových řízení vysoké provozní náklady, které ročně činí 1 až 2 miliony korun.
"Proto zřejmě není nikdo schopen ani s podporou městské části tuto službu provozovat. Přestože by firma platila pouze náklady na provoz. Kola i stojany by dodala městská část," míní Kryštof.
Radnice má vytipované lokality, kde by měly stojany s koly stát. "Jedná se o oblast pankrácko-budějovické pláně, v okolí Podolí, Bráníka i na dalších místech," dodává.
Systém nemá být konkurencí hromadné dopravy Kola by měla sloužit lidem při obyčejných cestách na poštu, do hospody nebo třeba v poledne z práce na oběd. Princip automatické půjčovny kol je jednoduchý - zájemce se zaregistruje a pak si může kdekoliv vypůjčit kolo a na některý ze stojanů ho zase vrátit.
Cyklista zaplatí poplatek pět set korun za čipovou kartu. U stojanu navolí svůj PIN a může odjet.
"Patnáctiminutové vypůjčení kola stojí dvě koruny, půjčení na celý den zhruba stokorunu," upřesňuje Peter Zaťko, technický ředitel firmy Homeport, která provozuje podobnou půjčovnu kol v Karlíně.
Tady systém funguje už dva roky. Lidé mají možnost zaregistrovat se na dvou místech nebo také na internetových stránkách provozovatele. Funguje zde dvacet stojanů, každý se třiceti koly.
O půjčovny se zajímají také ostatní městské části, například Prahy 2, 3, 6 a 11. "Některé radnice čekají, až to bude fungovat i jinde," říká Zaťko. O tom, že se zavede systém půjčoven jako v Karlíně, rozhodli ještě bývalí radní. Od té doby však městská část pro půjčovnu nemohla najít provozovatele.
Kola nelze ukrást
Kola mají speciální povrchovou úpravu, aby mohla stát na ulici za každého počasí. Mají bezdušové pneumatiky, které téměř nejde prorazit, i speciální přehazovačku. Je téměř nemožné je ukrást. Mají totiž charakteristický tvar a barvu. Díky tomu jsou pro případné zloděje takřka neprodejná.