Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obyvatelé Petrovic se děsí rychlovlaku

  11:00aktualizováno  11:00
Petrovice u Karviné - Už nyní si obyvatelé Petrovic u Karviné stěžují na bezohledné chování stavební firmy Tchas při stavbě druhého železničního koridoru, ještě větší strach však mají z budoucnosti. Jejich domy leží velmi blízko trati, po které se za několik let bude jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí. Není totiž dosud jasné, zda České dráhy okolo trati vybudují odhlučňovací stěny a do domů nainstalují speciální okenní rámy s trojskly, jak slibovaly. Podívejte se na fotografie. Čtěte komentář - ZDE
Lidé, kteří bydlí u železniční trati v Petrovicích u Karviné si stěžují, že práce na stavbě druhého železničního koridoru je doslova tyranizují. Tvrdí dokonce, že firma Tchas porušuje stavební povolení tím, že pracuje v obytných zónách o víkendech a v noci.

"Už několik týdnů nás obtěžuje neustálý hluk," tvrdí obyvatelé. Při přestavbě mostu se do ovzduší uvolňuje červeně zbarvený prach se zbytky barev. "Zamořuje nám ovzduší a proniká do domů. Prach musíme dýchat, pokrývá nám zahrady a máme obavy o kontaminaci půdy," říkají. Skupina několika rodin už proti firmě Tchas sepsala stížnost.

Strach z budoucnosti

"Do budoucna to vidíme opravdu zoufale. Už teď jezdí dvanáct vlaků za den. Ty osobní, to ještě nic není, ale hlavně o víkendech nákladní, to je teprve chuťovka," líčí Jiřina Hartlová. Její slova se však ztrácejí v ohlušujícím rámusu.

Po ocelovém mostě blízko domu totiž právě projíždí vlak.
"Teď ještě jezdí pomalu, ale až pojedou rychlovlaky a my nebudeme mít protihlukové stěny, bude to k nevydržení," obává se.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský potvrdil, že se nejdříve budou provádět měření hlučnosti a vibrací a teprve pokud budou hodnoty překročeny, nainstalují dráhy protihlukové bariéry.

"Kvůli otřesům z vlaků mi poraskal dům," ukazuje Pelagie Sosnová na omítku domku s číslem osmdesát osm. Od země se nahoru táhne asi centimetrová prasklina. Další trochu menší je nad oknem. Někteří lidé mají v domech u trati praskliny i v bytech.

Místní obyvatelé jsou zoufalí. Říkají, že jejich domy jsou neprodejné. "Dráhy je vykoupit nechtějí, nedají nám ani žádné peníze na opravy. Prodat to nemůžeme, kdo by se sem stěhoval. A teď ještě váhají, jestli nám dají protihlukové stěny a trojitá okna," líčí Pavla Ostruzsková.
Situace se podle nich vyhrotila v neděli sedmnáctého června. V noci totiž přijel na most speciální stroj, který upravoval svršek trati. "Od půl čtvrté ráno jsme byli doslova tyranizováni nadměrným hlukem a otřesy. Byl to opravdu šílený rachot. Nedalo se před tím nikam utéct. Zacpávání uší nepomáhalo. Rezavý prach jsme měli až v posteli. Když ani po jednadvacáté hodině práce nepřestaly, rozhodli jsme se nakonec zavolat policii. I přes nařízení policistů však odmítl stavbyvedoucí stroj zastavit," líčí Jiřina Hartlová, která bydlí s rodinou nejblíže u trati.

Upozorňuje také na to, že na místě není označení staveniště. "Pod mostem vede silnice, na kterou padá štěrk. Nejsou tam žádné zábrany," líčí. Firma Tchas po několika stížnostech obyvatel nakonec práce na stavbě mostu zastavila. "Obnoveny budou až po přijatých opatřeních na snížení prašnosti a odstranění dalších negativních vlivů," slibuje ředitel odštěpného závodu Tchasu v Orlové Jan Mikeska.

Tvrdí, že stroj, který na trati pracoval, funguje na principu nejmodernější technologie a používá se v celé Evropě, proto musí být jeho využití maximální. "Z toho důvodu se pracovalo i v noci," vysvětluje Mikeska. Průběh výstavby dozoruje i Stavební správa Českých drah v Olomouci. "Pokud mají lidé pocit, že je něco v nepořádku, mohou se na nás obrátit. Budeme hledat takové řešení, aby nebyl omezen provoz stroje a zároveň, aby lidé nebyli omezováni ve svých právech," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Přestože starosta obce Petr Trojek říká, že hygienické normy nebyly překročeny, odborníci tvrdí opak. "Stížnosti místních obyvatel jsou zcela oprávněné. Mají pravdu. Prašnost v okolí je opravdu vysoká. Je vidět, že jsou všude nanesené vrstvy. Dáme podnět inspekci ochrany ovzduší, aby vše prošetřila," uvedl pro iDNES Jaroslav Kubina z okresní hygienické stanice v Karviné. Hygienici také na místě odebrali vzorky, aby zjistili, jestli je barevný prach pro člověka nebezpečný. "Výsledky nám řeknou, zda lidé mohou jíst zeleninu a ovoce," dodal hygienik.

"V případě, že opět dojde k narušení denního života obyvatel, mohou se obrátit na výrobního či stavebního ředitele. Proti pracovníkům zodpovědným za řádný chod stavby zasáhnu s co největší razancí a důsledky," ujistil ředitel odštěpného závodu Tchasu Jan Mikeska.

Dělník pracuje na opravě mostu v železničním koridoru.

Budoucí železniční koridor v Petrovicích u Karviné.

Jeden z obyvatelů domků kolem trati.

Obyvatelé domků kolem trati si stěžují, že je výstavba koridoru doslova tyranizuje.

Dělník pracuje na mostě, přes který povede železniční koridor.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

První volební den v pražské Hostivaři (20. října 2017)
SEZNAM: Kandidáti zvolení ve volbách 2017 do Poslanecké sněmovny

Přinášíme vám seznam nově zvolených členů Poslanecké sněmovny seřazených podle politických stran a volebních krajů.  celý článek

Dominik Feri slaví ve volebním štábu TOP 09. (21. října 2017)
Nejmladší poslanec Feri: Nepočítal jsem s tím, voliče nechci zklamat

V české Poslanecké sněmovně zasedne zatím nejmladší zákonodárce v historii. Je jím 21letý student Dominik Feri. Populární je hlavně mezi mladými lidmi, na než...  celý článek

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se raduje z vítězství ve volbách do Poslanecké...
Máme blízko k ODS, hnutí STAN i Pirátům, rozkrývá své plány Babiš

Šéf ANO Andrej Babiš už nechce vládu, jako je ta stávající, ve které sedí tři strany. To by považoval za ztrátu času. „My máme blízko k ODS, ke hnutí STAN i k...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.