Obyvatelé bojují proti hluku

Polom - Petice, žádosti na všechny strany, řada dopisů a jednání s nulovým výsledkem. Takto neslavně zatím vypadá boj lidí z Polomi na Hranicku, kteří se s obecním úřadem v čele snaží o vybudování protihlukových bariér u silnice. Vozovka dělí obec na dvě části a je prakticky nejfrekventovanější komunikací v regionu. Denně tu projede šest tisíc aut, protože silnice je hlavním tahem z Přerova na Ostravu.

Takhle už nelze žít
"Už není možné tak dál žít, proto jsme se rozhodli něco s tím udělat. Loni jsme zaslali na okresní úřad a na Ředitelství silnic a dálnic dopis, že vydáme souhlasné stanovisko s plánovanou rekonstrukcí vozovky jen tehdy, pokud se zároveň vybudují okolo protihlukové bariéry," popsala starostka obce Ivana Kozáčková.

 "Odpověď, která přišla, nás zarazila – nic podobného není možné, o hlukových zábranách se uvažuje, ale až v souvislosti s chystaným rozšířením silnice. K tomu má ovšem dojít nejdřív v roce 2015," řekla starostka.

Lidé ve vsi se však rozhodli, že se nedají. Sepsali nyní petici za vybudování protihlukových bariér a zaslali ji Krajskému úřadu v Olomouci. Podepsalo se pod ni asi 125 lidí, což je skoro polovina celé obce. "Je až s podivem, že dnes se poukazuje na každou přejetou žábu, ale nějak se nám z toho všeho vytratil člověk," píše se v jednom z dopisů, který putoval z obce na úřady.

Peníze, peníze peníze...
Odpověď je však rozpačitá. Úředníci vesměs krčí rameny a tvrdí, že lidé z Polomi sice mají šanci na zlepšení situace, ale jedním dechem dodávají, že jen velmi malou. "Teď už je běžné, že se při stavbě nových silnic budují protihlukové zábrany, dokonce někdy ještě širší, než je nutné. Jenže v případě již dávno postavených silnic je to problém," přiznal technický náměstek Ředitelství silnic a dálnic Ostrava Lubomír Hýbl.

"Budovat odhlučnění dodatečně u již hotové silnice naráží na řadu potíží. Například je nutné vykoupit další pozemky, při okrajích silnice navíc často vedou inženýrské sítě, takže je nutné dělat jejich přeložky. Nehledě na to, že je všechno otázkou peněz, a ty zkrátka nejsou," dodal.

Ředitel odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy František Baroch pojmenoval problém ještě tvrději. "Požadavků je moc a peněz málo," řekl Baroch. "Každý by chtěl po silnicích jezdit, ale nikdo u nich nechce bydlet."

Přesto i on přiznává, že lidé v zemi čím dál častěji žádají o vybudování protihlukových bariér u již postavených silnic. Věc, která je dnes samozřejmá, ale před dvaceti třiceti lety se jí nikdo nezabýval. "V některých případech jsme vyhověli, ale vzhledem k nedostatku peněz se skutečně hledají jen ty nejkřiklavější věci," připustil Baroch.

"Pozval bych všechny úředníky, aby si tu prožili den dva. Myslím, že by i oni pochopili, co jsou to křiklavé případy," reagoval jeden z mužů v Polomi, který žije v rodinném domku jen pár metrů od frekventované silnice.

Vzdálená naděje
Zatím jedinou záchranou malé obce tak je vybudování dálnice D 47. "Ta by měla značně odlehčit provozu na silničním tahu Přerov–Ostrava," míní ředitel odboru dopravy krajského úřadu Zdeněk Kocourek.

Vzhledem k tomu, že po dálnici budou auta jezdit nejdřív v roce 2008, je to pro obyvatele Polomi slabá útěcha. "Netrvali jsme na vybudování obchvatu obce. To by stavbu ještě víc zdrželo a prodražilo. Na protihlukových bariérách však trváme. Vždyť i firma, která nám nyní vytvořila územní plán obce a nechala zpracovat hlukové studie, uvádí, že bez hlukových zábran prakticky není život v obci možný," prohlásila starostka Polomi Ivana Kozáčková.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video