Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obřích obchodů neustále přibývá

  9:02aktualizováno  9:02
Praha - Obchodní návyky Pražanů se stále více mění. S tím, jak přibývá obřích supermarketů a hypermarketů, lidé směřují do těchto center, kde často tráví dlouhé hodiny. Velké obchodní řetězce vyrůstají především v okrajových zónách města a na sídlištích. Lákají zákazníky různými způsoby a tak vytláčejí drobné živnostníky.

"Nákupní potenciál směřuje především do Centra Černý Most a malé obchody se vytrácejí," potvrzuje místostarosta Prahy 14 Miroslav Skala. "Donedávna jsme měli problémy se samoobsluhou u Rajské zahrady, která neprosperovala. Ale jen do té doby, co obchod zařadil do své sítě Albert, který zákazníky dokázal přilákat komfortnějšími službami," řekl Skala.

Právě rozsahem nabízených služeb hypermarkety své zákazníky oslovují. Lidé se u nich mohou najíst, nechat si opravit boty, dát vyčistit kabát nebo třeba si vyzvednout léky z lékárny.

Kdo chce, může uzavřít i v neděli odpoledne stavební spoření, pro děti jsou připraveny speciální koutky. Otevřeno je dlouho do noci. "Hypermarkety nabízejí většinou velmi široké vyžití. A obchodníci vědí, jak na to - příjemné prostředí, tichá hudba, další lákadla," říká Jiří Zikán z marketingové agentury, která je obeznámena s taktikou prodejců. A místostarosta dodává: "Maloobchod, který zavírá v pět odpoledne, pak samozřejmě nemá šanci."

Proč lákají supermarkety a hypermarkety?

Podle průzkumu, který agentura GfK provedla v březnu a dubnu u 10 257 osob u hypermarketů láká zákazníky především kvalita nabízeného zboží.
U supermarketů zase klienty přesvědčí hlavně blízkost prodejny. U diskontů vedou nízké ceny.

Cena průměrného nákupu podle této studie dosáhla 408 korun. Přitom průměrná cena týdenního nákupu v hypermarketu byla 1300 korun, každodenní nákup v diskontu byl jen 108 korun.

Tato situace však nevyhovuje lidem, pro něž naložit rodinu do auta a vydat se do těchto center není zcela samozřejmé  - důchodce, invalidy, nebo ty, kteří nechtějí podléhat "chrámům konzumu". Řešení však Skala nevidí. "Znamenalo by to, že vezmeme peníze daňových poplatníků a sami budeme provozovat třeba krámek s potravinami a tím vlastně dotovat určitou skupinu obyvatel," tvrdí.

Radnice Prahy 14 se sice snaží zvýhodněným nájmem podpořit drobné živnostníky, ale podle místostarostových slov se zájemci příliš nehrnou a stávající obchody doslova živoří.

Zcela jiná je situace v centru. Přestože supermarkety už dosáhly i do jádra města a na Smíchově dokonce nedávno vyrostlo obrovské nákupní centrum, vedle gigantů fungují dál i malí prodejci.  "Zatím jsme nezaregistrovali krachy malých obchodníků či žádosti o snižování nájmů," sdělil mluvčí páté městské části Vít Drbal.

Připustil, že pod tlakem Zlatého Anděla a hypermarketu Carrefour se mění skladba nájemníků. "Rozhodně by se dnes už nemělo stát, že si někdo v obecních prostorách zřídí lahůdky a pak dokáže udělat díru na nájmu 650 tisíc korun. Základní síť potravin ale konkurence hypermarketu nelikviduje," dodal Drbal.

Jeho slova potvrzuje i Dana Kastnerová, prodavačka v krámku s potravinami poblíž Zlatého Anděla. "Jsme tady už patnáct let, máme stálé zákazníky, kteří si přijdou třeba jen popovídat. Nebo přiběhnou, protože chtějí pouze nějakou drobnost a dlouhé fronty u pokladen v obchodním domě je otravují. Dokonce k nám chodí na svačinu i zaměstnanci z Carrefouru," říká Kastnerová. "O svůj chleba se zatím bát nemusíme." dodává.

Podle mluvčí hypermarketu Carrefour Jany Havlíčkové i zkušenosti v zahraničí potvrzují, že svoji pozici na trhu si může vydobýt každý. "Malý prodejce může nabídnout osobní kontakt. Prodavač může stálému zákazníkovi schovat třeba máslo, které má rád. Malý obchod musí prostě nabídnout něco, co ten velký neumí," soudí Havlíčková.

Dana Kastnerová, která v potravinách na Štefánikově ulici prodává už patnáct let se konkurence hypermarketu nebojí. "Mají tam neustále fronty a ty mladé prodavačky u pokladen nejsou příliš ochotné," říká. (25. září 2001)

Řezník Richard Miňovský ze Smíchova tvrdí, že poté, co v jeho čtvrti vyrostl Zlatý Anděl, se zisk v krámu snížil až o čtyřicet procent. "Hypermarket od odběratele dostane množstevní slevy, takže si může dovolit cenové bomby," říká. Připouští však, že za neradostnou situaci mohou i obavy zákazníků z nemoci šílených krav. (25. září 2001)

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Předseda lidovců Pavel Bělobrádek po jednání celostátního výboru KDU-ČSL (18....
Peníze, které necháme rodinám, nikdo nevytuneluje, říká Bělobrádek

Máme své návrhy na pomoc rodinám s dětmi spočítané na šedesát miliard, říká předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. „Tyto peníze zůstanou v rodinách, nikdo je...  celý článek

Lékaři na demonstraci ve Žlebech na Kutnohorsku symbolicky pohřbili místní...
Zástupci lékařů a lékáren v Rozstřelu vysvětlí, proč se pustili do stávky

Praktičtí lékaři se chystají ve středu protestovat proti byrokracii a podfinancování praxí. K nim se připojí i lékárníci, aby upozornili na ohroženou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.