"Nákupní potenciál směřuje především do Centra Černý Most a malé obchody se vytrácejí," potvrzuje místostarosta Prahy 14 Miroslav Skala. "Donedávna jsme měli problémy se samoobsluhou u Rajské zahrady, která neprosperovala. Ale jen do té doby, co obchod zařadil do své sítě Albert, který zákazníky dokázal přilákat komfortnějšími službami," řekl Skala.
Právě rozsahem nabízených služeb hypermarkety své zákazníky oslovují. Lidé se u nich mohou najíst, nechat si opravit boty, dát vyčistit kabát nebo třeba si vyzvednout léky z lékárny.
Kdo chce, může uzavřít i v neděli odpoledne stavební spoření, pro děti jsou připraveny speciální koutky. Otevřeno je dlouho do noci. "Hypermarkety nabízejí většinou velmi široké vyžití. A obchodníci vědí, jak na to - příjemné prostředí, tichá hudba, další lákadla," říká Jiří Zikán z marketingové agentury, která je obeznámena s taktikou prodejců. A místostarosta dodává: "Maloobchod, který zavírá v pět odpoledne, pak samozřejmě nemá šanci."
Proč lákají supermarkety a hypermarkety? Podle průzkumu, který agentura GfK provedla v březnu a dubnu u 10 257 osob u hypermarketů láká zákazníky především kvalita nabízeného zboží. Cena průměrného nákupu podle této studie dosáhla 408 korun. Přitom průměrná cena týdenního nákupu v hypermarketu byla 1300 korun, každodenní nákup v diskontu byl jen 108 korun. |
Radnice Prahy 14 se sice snaží zvýhodněným nájmem podpořit drobné živnostníky, ale podle místostarostových slov se zájemci příliš nehrnou a stávající obchody doslova živoří.
Zcela jiná je situace v centru. Přestože supermarkety už dosáhly i do jádra města a na Smíchově dokonce nedávno vyrostlo obrovské nákupní centrum, vedle gigantů fungují dál i malí prodejci. "Zatím jsme nezaregistrovali krachy malých obchodníků či žádosti o snižování nájmů," sdělil mluvčí páté městské části Vít Drbal.
Připustil, že pod tlakem Zlatého Anděla a hypermarketu Carrefour se mění skladba nájemníků. "Rozhodně by se dnes už nemělo stát, že si někdo v obecních prostorách zřídí lahůdky a pak dokáže udělat díru na nájmu 650 tisíc korun. Základní síť potravin ale konkurence hypermarketu nelikviduje," dodal Drbal.
Jeho slova potvrzuje i Dana Kastnerová, prodavačka v krámku s potravinami poblíž Zlatého Anděla. "Jsme tady už patnáct let, máme stálé zákazníky, kteří si přijdou třeba jen popovídat. Nebo přiběhnou, protože chtějí pouze nějakou drobnost a dlouhé fronty u pokladen v obchodním domě je otravují. Dokonce k nám chodí na svačinu i zaměstnanci z Carrefouru," říká Kastnerová. "O svůj chleba se zatím bát nemusíme." dodává.
Podle mluvčí hypermarketu Carrefour Jany Havlíčkové i zkušenosti v zahraničí potvrzují, že svoji pozici na trhu si může vydobýt každý. "Malý prodejce může nabídnout osobní kontakt. Prodavač může stálému zákazníkovi schovat třeba máslo, které má rád. Malý obchod musí prostě nabídnout něco, co ten velký neumí," soudí Havlíčková.
Dana Kastnerová, která v potravinách na Štefánikově ulici prodává už patnáct let se konkurence hypermarketu nebojí. "Mají tam neustále fronty a ty mladé prodavačky u pokladen nejsou příliš ochotné," říká. (25. září 2001) |
Řezník Richard Miňovský ze Smíchova tvrdí, že poté, co v jeho čtvrti vyrostl Zlatý Anděl, se zisk v krámu snížil až o čtyřicet procent. "Hypermarket od odběratele dostane množstevní slevy, takže si může dovolit cenové bomby," říká. Připouští však, že za neradostnou situaci mohou i obavy zákazníků z nemoci šílených krav. (25. září 2001) |