"Musíme zabezpečit maximální ochranu obyvatel," řekla Marie Fianová, která zastupuje České radiokomunikace, jež celou komplikovanou akci plánují.
Přitom podívaná to bude opravdu zajímavá - nad 216 metrů vysokým vysílačem ustrne ve vzduchu obří helikoptéra Kamov Ka-32, ruský stroj, který dokáže přepravovat mnohatunové náklady. "Na celou akci počítáme maximálně se dvěma dny, délka však záleží na počasí - když bude hezky, jde to stihnout i za jeden den," spočetla Fianová.
Až bude operace Žižkov hotova, bude z vysílače proudit kvalitnější obraz a zvuk i více televizních programů.
Žižkovskému vysílači se potupně říkalo zubní kartáček, Jakešův prst, Biľakova jehla nebo pomník Světu válku. Před sedmnácti lety z něj konečně začal proudit televizní signál a lidé z okolí, kteří si na novou dominantu zvykali jen velmi bolestně, vzali 216 metrů vysokou věž (ostatně vůbec nejvyšší v Praze) na milost.
"V jeho stínu vyrůstám odjakživa, ani nevím, jak by to tady vypadalo bez něj," přemýšlí o vysílači Barbora Lívancová, která bydlí v domě hned proti žižkovské dominantě. "A má to jednu velkou výhodu - z celé Prahy vidím, kde bydlím. Takže se strašně snadno zorientuju," vysvětluje výhody soužití s věží, po níž se batolí miminka výtvarníka Davida Černého a která ve větru zní, jako by hrály mohutné varhany.
Pořádně utajená mise obřího vrtulníku
Po sedmnácti letech provozu už potřebuje vysílač vyladit, trochu vyhladit vrásky, a hlavně pořádně vylepšit, aby stačil nárokům digitálního televizního vysílání. Proto se musí Žižkovští přichystat v září na manévry, jaké možná nikdy nezažili. Třeba proto, že jim nad hlavami dosud nekroužil obří vrtulník, který dokáže vzduchem vláčet přes deset tun nákladu.
Kvůli bezpečnosti se nesmí zveřejnit žádný důležitý detail: cena celé operace, přesné datum oprav, dráha letu helikoptéry, místo, odkud se vznese k nebi, ani kde nakonec složí díly antény. "Lidé se ale všechno potřebné dozvědí v dostatečném předstihu," slibuje Fianová.
Pozor, letí helikoptéra! Vycházení zakázáno
Až se na anténě objeví nové součástky, bude vysílač stačit i náročným požadavkům pozemního digitálního vysílání - jako je tomu v cizině. Jenže aby měli Pražané v televizi lepší obraz, kvalitnější zvuk a víc programů, budou se muset starousedlíci ze Žižkova zřejmě na dva dny pořádně uskromnit.
Řečí úřednickou - v ulicích by mohl zavládnout zákaz vycházení. "Musíme zabezpečit maximální ochranu obyvatel, případný zákaz je jen preventivní opatření," mírní Fianová možnou nelibost místních.
Jenže Žižkovští jsou z toho i tak poněkud otrávení. "Cože? No to se rozhodně netěším! Byla bych raději, kdyby tady vládl klid," povzdechne si Barbora Lívancová.
Definitivní rozsah, jak budou mít lidé omezen pohyb v ulicích, určí magistrát a také policie.
Na špici vysílače dosáhne jen létající jeřáb
Hartusení místních je vcelku pochopitelné - nikomu se nechce trčet doma, když je venku pěkně. Nabízí se tak otázka, jestli to celé nejde udělat méně složitě. Nebo levněji. Údajně ne.
"Kvůli digitálnímu vysílání je nutné vyměnit antény, tedy červenobílý nástavec na špičce vysílací věže. A ten může nahradit jen vysokotonážní vrtulník - takzvaný létající jeřáb," objasňuje komplikovaný technický zásah Marie Fianová.
A aby podpořila svoje argumenty, popisuje podobné manévry z minulosti. "Tento vrtulník jsme využili například při výměnách antén na vysílačích Kojál a Cukrák, naposledy to bylo na Ústecku při obměně antény na vysílací věži Buková hora," říká.
Součástky, se kterými montéři při rekonstrukcích vysílačů zacházejí, nejsou žádné titěrné dílky. "Právě kvůli zátěži s nimi nemohou obyčejné jeřáby bezpečně zacházet," vysvětluje Fianová.
Když České radiokomunikace představovaly "operaci Žižkov" novinářům, posteskl si ředitel úseku vysílacích služeb Martin Roztočil, že tahle výměna bude zřejmě nejdramatičtější a nejsložitější.
"Je v centru města. Kromě Prahy nás podobná situace nečeká skoro nikde, snad vyjma ostravského vysílače Hošťálkovice," citovala agentura ČTK Roztočila, který neopomněl zdůraznit, že při montáži bude rozhodovat každý centimetr. To aby se potom televizní signál vydal správným směrem.
Hlavně ať vydrží počasí, přejí si všichni
České radiokomunikace nechtějí upřesnit datum, kdy bude mohutný Kamov Ka-32 nad Žižkovem kroužit. Jisté je, že to bude v září. A to znamená, že je počasí bez záruky. Déšť, velká zima nebo vichr by zamotaly štábu a pilotovi ze společnosti Heliswiss pěkně hlavu.
"Pilot by musel počkat na vhodné počasí. Kdyby se podmínky nezlepšily, vrtulník by musel odletět jinam, protože se helikoptéry objednávají na přesné datum, a to několik měsíců dopředu," připomíná Fianová a dodává, že při nejbližším volném termínu by se monstrum s vrtulí nad Žižkov vrátilo a výměnu dokončilo.
Vrtulník Kamov Ka-32 vyrobili v Sovětském svazu podle návrhu konstruktéra Nikolaje Kamova. Poprvé vzlétl v roce 1981. Dva motory a dva rotory o průměru bezmála 16 metrů mu dávají nosnost 5 000 kilogramů, posádku tvoří dva piloti a palubní technik. Za hodinu letu spotřebuje 800 litrů paliva. Zdroj: www.vrtulnik.cz |