Obří předchůdce tučňáků měl místo „fráčku“ zrzavé peří, ukázala fosilie

Předchůdce dnešních tučňáků žil před 36 miliony lety v oblasti kolem rovníku. Paleontologům v jižním Peru se nyní podařilo najít zkamenělinu tohoto prehistorického tvora, na které se poprvé zachovalo peří a také šupiny na nohou.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: SXC.hu

Pravěký pták pojmenovaný Inkayacu paracasensis (vládce vod z Paracasu) měřil metr a půl, tedy zhruba o polovinu víc než jeho dnešní příbuzný tučňák císařský.

Inkayacu měl peří červenohnědé a šedivé, tedy velmi odlišné od modročerné barvy současných tučňáků.

Zkamenělé peří prehistorického tučňáka

"Až do objevu této fosilie jsme neměli jediný náznak, co se týče opeření, jeho zbarvení a tvaru ploutví pravěkých tučňáků," upozornila paleontoložka Julia Clarkeová z Texaské univerzity v posledním čísle časopisu Science.

Jak peří, tak ploutve, které umožňovaly výborně plavat, se vyvinuly velmi brzy. Tmavší barva per je pravděpodobně výsledkem pozdějšího vývoje.

Podobně jako u dnešních tučňáků, tak i u inkayacu se peří radikálně lišilo od ostatních ptáků - nejen tvarem, ale také velkou hustotou.

Barva a tvar per může ukrývat styl života

Některé barvy ptačích per souvisejí s velikostí, tvarem i rozvržením barevných pigmentů nazývaných melanosomy. Podle vědců jsou melanosomy nalezeného tučňáka podobné melanosomům jeho dnešních příbuzných i dalších opeřenců, což badatelům umožnilo odvodit i barvu inkayacu.

Zbarvení současných tučňáků souvisí s velkými skupinami pigmentu, mnohem většími nežli vykazují zkamenělá pera u inkayacu.

Navíc poznatek o zbarvení již zaniklých organismů může napovědět i něco o jejich chování i ekosystému, v němž žily, vysvětlil spoluautor studie Jakob Vinther z Yaleovy univerzity. "Nicméně je úžasný už ten fakt, že si můžeme představit, jak byl zbarvený tak pozoruhodný živočich jako tento obrovský tučňák," dodal.

OBRAZEC. Muž hraje basketbal na obrazci vyhotoveném v atriu Woodwardovy budovy...