Obří předchůdce tučňáků měl místo „fráčku“ zrzavé peří, ukázala fosilie

Předchůdce dnešních tučňáků žil před 36 miliony lety v oblasti kolem rovníku. Paleontologům v jižním Peru se nyní podařilo najít zkamenělinu tohoto prehistorického tvora, na které se poprvé zachovalo peří a také šupiny na nohou.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: SXC.hu

Pravěký pták pojmenovaný Inkayacu paracasensis (vládce vod z Paracasu) měřil metr a půl, tedy zhruba o polovinu víc než jeho dnešní příbuzný tučňák císařský.

Inkayacu měl peří červenohnědé a šedivé, tedy velmi odlišné od modročerné barvy současných tučňáků.

Zkamenělé peří prehistorického tučňáka

"Až do objevu této fosilie jsme neměli jediný náznak, co se týče opeření, jeho zbarvení a tvaru ploutví pravěkých tučňáků," upozornila paleontoložka Julia Clarkeová z Texaské univerzity v posledním čísle časopisu Science.

Jak peří, tak ploutve, které umožňovaly výborně plavat, se vyvinuly velmi brzy. Tmavší barva per je pravděpodobně výsledkem pozdějšího vývoje.

Podobně jako u dnešních tučňáků, tak i u inkayacu se peří radikálně lišilo od ostatních ptáků - nejen tvarem, ale také velkou hustotou.

Barva a tvar per může ukrývat styl života

Některé barvy ptačích per souvisejí s velikostí, tvarem i rozvržením barevných pigmentů nazývaných melanosomy. Podle vědců jsou melanosomy nalezeného tučňáka podobné melanosomům jeho dnešních příbuzných i dalších opeřenců, což badatelům umožnilo odvodit i barvu inkayacu.

Zbarvení současných tučňáků souvisí s velkými skupinami pigmentu, mnohem většími nežli vykazují zkamenělá pera u inkayacu.

Navíc poznatek o zbarvení již zaniklých organismů může napovědět i něco o jejich chování i ekosystému, v němž žily, vysvětlil spoluautor studie Jakob Vinther z Yaleovy univerzity. "Nicméně je úžasný už ten fakt, že si můžeme představit, jak byl zbarvený tak pozoruhodný živočich jako tento obrovský tučňák," dodal.

Americký prezident Donald Trump na mítinku ve měste Phoenix v Arizoně (23....