Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obří Ruslan přistál v Ostravě, čekaly na něj stovky nadšenců

  13:39aktualizováno  14:37
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistál po poledni na mošnovském letišti, kde na něj od rána čekaly stovky leteckých nadšenců. Stroj bude jedním z hlavních lákadel víkendových Dnů NATO v Ostravě.

Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem z Afghánistánu. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Letoun dosedl na mošnovskou dráhu přesně ve 12:33 s nákladem české armády z Afghánistánu. V polích kolem letiště už od rána na přílet čekaly stovky nadšenců.

Česká armáda využívá stroje pro strategickou přepravu od roku 2006. Solečnost Volga-Dněpr za tu dobu při 56 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo nedávno do afrického Mali. "Jde hlavně o velkoobjemový materiál, který nejsme schopni přepravit jinak. Obrněnou techniku, kontejnery a další věci," řekl náčelník generálního štábu Petr Pavel.

Letoun bude předveden návštěvníkům víkendových Dnů NATO v Ostravě při statické ukázce, ovšem česká armáda u něj vystaví tři přepravní kontejnery, autojeřáb Tatra AD30 a nakladač kontejnerů s přívěsem.

Ruslan

  • Rozpětí: 73,3 m
  • Délka: 69,1 m
  • Výška: 20,8 m
  • Hmotnost: 175 tun
  • Max. zatížení: 150 tun
  • Pohon: 4× Progress D-18T
  • Max. rychlost: 865 km/h
  • Dolet: až 16 000 km (s max. zátěží 4 500 km)

Zdroj: Antonov

"To umožní si udělat jasnou představu o prostorových možnostech Ruslana i způsobu jeho nakládky," řekl velitel vzdušných sil Libor Štefánik.

Kromě toho armádní logisté po oba dny vždy v 10 a 14 hodin ukážou, jak do útrob stroje najíždí obrněný transportér Pandur, který má armáda ve výzbroji. Na podobných akcích v Evropě je stroj k vidění velmi zřídka.

Vůbec poprvé byl na mošnovském letišti v červnu 1988, kdy byl prezentován československé veřejnosti jako důkaz technologické vyspělosti Sovětského svazu. Tehdy ještě v barvách Aeroflotu se zúčastnil dětského dne při návratu z pařížské airshow do Moskvy a vzbudil nebývalý zájem.

Čtvrtstoletí ve službě

Na Mošnov se pak letoun zase vrátil po dlouhých dvaceti letech v roce 2008, kdy si lidé mohli letoun prohlédnout už v rámci Dnů NATO. Kvůli vytížení stroje však měli na jeho prohlídku pouze několik málo hodin.

"Nyní, po pětadvaceti letech se Ruslan v Ostravě představí potřetí a návštěvníci budou mít možnost si jej prohlédnout na statické ukázce po celé dva dny," uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda sdružení Jagello 2000, které Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil Armády České republiky organizuje.

Stroj An-124 (v kódu NATO - Condor) je největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.

Obří transportní letoun An-124 Ruslan (autor videa: www.planestv.cz)

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Afghánistán, Kábul
Na bojišti nikdy nevyhrajete, vzkázal Talibanu šéf NATO

NATO ani Spojené státy nedovolí, aby se Afghánistán stal znovu bezpečným útočištěm pro mezinárodní teroristy, shodli se během nečekané návštěvy Kábulu šéf...  celý článek

Rumunský 26. pěší pluk přezdívaný "Rudí škorpioni" tvoří jádro nové vícenárodní...
Nechceme novou studenou válku, řekl šéf NATO k opatřením na jihovýchodě

V rumunské Craiově od listopadu začne působit další vícenárodní brigáda NATO na odstrašení Ruska. Podobně jako další bojové skupiny Aliance v Pobaltí a v...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.