Informace o leteckém neštěstí se začaly objevovat poté, co obyvatelé západní Indonésie oznámili, že po přeletu dopravního letadla slyšeli silné exploze a na ostrově Batam našli velké kusy trosek.
"Z nebe padaly velké úlomky přímo do průmyslové zóny v Batamu," řekl agentuře AFP svědek Noor Kanwa.
Potvrdila to i místní policie s tím, že trosky stále sbírá. "Vypadá to jako Qantas, protože je to bíle a červeně pomalované," řekl indonéské rozhlasové stanici Elfhinta policejní důstojník Eryana z Batamu. Sama společnost Qantas v jednu chvíli připustila, že se obří Airbus A380 zřítil.
Letadlu přestal fungovat jeden motor
Mluvčí letecké společnosti Emma Kearnsová však později upřesnila, že letadlu letícímu na lince z Londýna do Sydney s mezipřistáním v Singapuru přestal fungovat jeden ze čtyř motorů (vyrobených firmou Rolls-Royce).
OZVALA SE RÁNA A LÉTALY KUSY MOTORUCestující z Airbusu A380 líčí, jak cítili výbuch na palubě |
Stroj podle ní může bezpečně letět i se třemi motory, ale raději se vrátil a nouzově přistál na letiště Changi v Singapuru. Ještě předtím stroj s 433 pasažéry a 26 členy posádky z bezpečnostních důvodů vypustil palivo.
Společnost zatím nepotvrdila, zda letadlo postihla série výbuchů, jak tvrdí svědci. Neupřesnila také, jestli mohlo selhání motoru nějak souviset s erupcemi indonéské sopky Merapi, které Indonésii sužují posledních deset dní.
Qantas ruší lety všech A380
Qantas se nicméně rozhodl, že až do vyšetření nehody nebude svých šest letadel Airbus A380 používat. "Zrušíme všechny lety A380, dokud si nebudeme plně jistí, že máme dostatečné informace o dnešním letu QF32," řekl šéf společnosti Alan Joyce.
Jedenáct svých Airbusů A380 nechá prověřit i společnost Singapore Airlines. Jde o první závažný problém největšího osobního letadla světa.
AIRBUS A380- Největší osobní letadlo světa má po celé délce dvoupatrovou palubu. - Na délku měří 73 metrů a rozpětí křídel má 80 metrů. - Vejde se do něj až 800 cestujících. - Bez mezipřistání může letět až 15 200 kilometrů. - První komerční let se uskutečnil v říjnu 2007. (reportáž z letu A380 čtěte zde) autor: BBC |
Problémy s motory ale už společnost měla několikrát. V roce 2008 vyrazila exploze ve vzduchu díru o velikosti dodávky do boku letadla Qantas 747-400. Podle vyšetřovatelů tehdy vybuchla kyslíková lahev (více čtěte zde).
Při podobném incidentu letos 30. srpna vybuchl jeden z motorů letadla Qantas, které letělo ze San Franciska. Vyšetřovatelé australského úřadu pro bezpečnost dopravy zjistili, že všechny lopatky byly buď zlomené, nebo odlomené. Proč se to motoru letadla Boeing 747 stalo, zatím vyšetřovatelé stále ještě zkoumají.