První takový supermarket otevřel v roce 1998 v německém Marburgu. "Chtěli jsme přinést umění každému, aby si ho mohl koupit za výhodnou cenu," přiblížil iniciátor tohoto projektu Mario Teré hlavní myšlenku svého podniku, který se od té doby rozrostl do pěti měst.
Ten berlínský svůj provoz v jedné z nákupních galerií na rušné Friedrichově ulici v centru města zahájil v pátek už podesáté. Uměnímilovní zájemci si zde mohou vybírat z tří tisíc obrazů a plastik od 70 autorů do 29. ledna. Stejně budou otevřené i filiálky ve Vídni, Frankfurtu nad Mohanem, švýcarském Solothurnu a na německém ostrově Sylt.
"Supermarket umění funguje jako mimořádná výstava. Když muzeum pořádá takovou výstavu, přijdou se na ni návštěvníci podívat. Žádné ale nevystavuje umění celé roky, a proto i my děláme omezenou výstavu. Pak uděláme roční přestávku, než se zas mohou lidé přijít podívat se na nové věci," vysvětlil rodilý Španěl, pro něhož se Německo stalo druhým domovem.
Hlavním lákadlem jsou především ceny. Všechna díla jsou rozdělena do čtyř cenových kategorií v hodnotě 50, 99, 199 a 299 eur, což je v přepočtu od 1200 do 7300 korun. "V galeriích člověk najde ceny přes 1000 euro. My chceme nabídnout něco zákazníkům, kteří se rozhodují, jestli si koupí malou židli, pohovku nebo pár dobrých bot," líčí Terés, jakou skupinu zákazníků chce oslovit. Ročně jich podle něj přijde na 150 tisíc.
Podle Terése jsou všechna díla originály. Většinou prý spolupracuje s výtvarníky z Evropy, při letmém pohledu po vizitkách autorů připevněných na obrazech nebo stojanech jsou mezi nimi ale i Argentinci, Novozélanďané a dokonce Malijec. "Máme tu také jednoho nebo dva Čechy," poznamenal při usilovném listování letošním katalogem.