"Podle plánu jsme střechy ještě řezat neměli, vyšli jsme ale vstříc vlastníkům domů, kteří uspěli v projektu Zelená úsporám. Vlastní rekonstrukce Benešovy třídy začne až v příštím roce. Některé demoliční práce ale budeme dělat už v průběhu letoška," vysvětlil manažer pro integrovaný plán rozvoje města na hradeckém magistrátu Václav Hartman.
Velká část demoličních prací začne na podzim. Chlouba socialistického stavebnictví z 80. let minulého století teď lidem padá na hlavu. Za tři roky má být z bulváru moderní a světlé sídliště plné zeleně.
Místo zbouraných železných střech při rekonstrukci postaví nové, prosklené, které vchody domů a obchodů víc prosvětlí. "Nebudou tak široké jako dosud, budou mít asi tři metry," řekl Hartman.
Základní myšlenkou regenerace Benešovy třídy je sjednocení celého prostoru, který je teď rozčleněn na řadu ploch a pásů a pro obyvatele je obtížné přecházet z jednoho do druhého.
Město v nejbližší době vyhlásí soutěž na projekt ke stavebnímu povolení. "Doufáme, že povolení budeme mít ke konci roku. Začneme pravděpodobně s obslužnými komunikacemi za domy. Budeme tam opravovat i suterény a vchody, přestěhujeme tam poštovní schránky a zvonky. Teprve pak přijdou na řadu průčelí," popsal Hartman.
Chodníky za paneláky nechají projektanti zpevnit, aby unesly váhu hasičských a popelářských aut.
Na třídě přibude 150 parkovacích míst
Otazník zatím visí nad parkováním během rekonstrukce. "Možnosti parkování v době rekonstrukce ještě budeme řešit. Po skončení prací na Benešově třídě přibude 150 parkovacích míst a parkování tam určitě bude jednodušší. Doufám, že tamní obyvatelé případná omezení po dobu výstavby pochopí," řekl Hartman.
Třída se bude opravovat po částech, nehrozí tedy, že by byla mimo provoz všechna parkovací místa najednou.
Dva silniční pruhy, které už několik let slouží jako parkoviště, by měly s malými úpravami i nadále plnit svoji funkci. V každém směru zůstane jen jeden jízdní pruh, počet parkovacích míst vzroste a přibude i cyklostezka. Město vysadí nové stromy a velkou část betonových ploch nahradí tráva.
Když se vloni lidé ze sídliště mohli ptát projektantů na budoucí podobu třídy, nejvíc otázek se týkalo parkování. Někteří se báli, aby nová místa nebyla zpoplatněná. Jelikož však na revitalizaci přispěje Evropská unie, nesmí projekt v následujících pěti letech sloužit pro soukromý výdělek.
V budoucnu může přibýt autobusová zastávka
Hovořilo se rovněž o jiném rozmístění autobusových zastávek. Na straně směrem do centra je jen jedna zhruba uprostřed Benešovy třídy. Původně se zamýšlelo, že by tam mohly být dvě, jako je tomu na druhé straně. Současný projekt ale se dvěma zastávkami nepočítá.
"Všechno zatím zůstane tak, jak je," uvedl Hartman. Připustil však, že několik let po rekonstrukci se zastávky mohou změnit.
"Místo pro autobusovou zastávku tam je, využívá se pro parkování. Před časem jsme dali zřízení zastávky na zvážení komisi místní samosprávy. Ta to ale nedoporučila, protože hned za rohem je zastávka v ulici Jana Masaryka," řekl vedoucí střediska městské dopravy Leo Sedláček.
Pokud by se komise s projektanty dohodla, dopravní podnik by prý novou zastávku bez nejmenších problémů zřídil: "Pokud by byl zájem cestujících, rádi tam zastavíme. Nebyla by to pro nás významná změna jízdního řádu."