V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010)

V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010) | foto: Michal Klíma, MAFRA

OBRAZEM: Replika legendárního blériotu se vznesla nad Pardubice

  • 4
Po sto letech opět vzlétlo v Pardubicích legendární letadlo Blériot, jež stálo v počátcích aviatiky. Pilot zopakoval v den kulatého výročí krátký let, který se podařil průkopníkovi letectví Janu Kašparovi v roce 1910.

"Let s tímto letadlem opravdu není pro pilota všedním zážitkem. U příležitosti takového výročí je to o to významnější," podotkl pilot Petr Mára.

Stroj vystoupal asi do 60 metrů a několikrát přelétl nad přistávací dráhou, podobně jako to udělal před 100 lety první český aviatik. Výročnímu letu přihlížela i Kašparova praneteř Eva Perrová.

V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010)

"V rodině to byl vždycky obdivovaný člověk. My jsme žili celý život ve vzpomínkách na strýčka Kašpara," podotkla praneteř a připomněla, že aviatik nejen létal, ale také závodil v autech.

Nadšenec do letectví Kašpar si přivezl stroj z Francie a létat se na něm naučil velmi záhy. "On létat neuměl. Učil se tady na vojenském cvičišti, vycházel jen z knížek a příruček," řekl Martin Kindernay, jehož společnost Kindernay´s Flying Cirkus repliku letounu za tři čtvrtě milionu korun postavila.

V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010)

Křehká konstrukce, robustní motor

Stroje ještě tenkrát nebyly moc pohodlné na řízení. Piloti neměli k dispozici téměř žádné přístroje nebo posilovač řízení. Zvládnout letoun vyžadovalo velkou fyzickou sílu. A také v otevřené kabině byla nahoře pořádná zima.

Letoun vyhlíží velmi křehce, složený je hlavně z dřevěných latěk, plátna a lanek, robustní je jen motor. První Kašparův blériot měl tříválcový motor o síle 33 koňských sil s 1 400 otáčkami, k tomu však byla potřeba dvoumetrová vrtule.

V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010)

Replika už využívá motor nový a výkonnější a je kombinací typu IX. a XI. S novějším strojem letěl Kašpar o rok později z Pardubic do pražské Chuchle.

"Tohle letadlo je technicky schopné absolvovat let do Prahy, který inženýr Kašpar absolvoval v roce 1911. Věřím tomu, že se podaří příští rok zorganizovat po 100 letech podobnou akci," řekl Mára.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video