Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Replika legendárního blériotu se vznesla nad Pardubice

  14:31aktualizováno  14:31
Po sto letech opět vzlétlo v Pardubicích legendární letadlo Blériot, jež stálo v počátcích aviatiky. Pilot zopakoval v den kulatého výročí krátký let, který se podařil průkopníkovi letectví Janu Kašparovi v roce 1910.

V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010) | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Let s tímto letadlem opravdu není pro pilota všedním zážitkem. U příležitosti takového výročí je to o to významnější," podotkl pilot Petr Mára.

Stroj vystoupal asi do 60 metrů a několikrát přelétl nad přistávací dráhou, podobně jako to udělal před 100 lety první český aviatik. Výročnímu letu přihlížela i Kašparova praneteř Eva Perrová.

V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010)

"V rodině to byl vždycky obdivovaný člověk. My jsme žili celý život ve vzpomínkách na strýčka Kašpara," podotkla praneteř a připomněla, že aviatik nejen létal, ale také závodil v autech.

Nadšenec do letectví Kašpar si přivezl stroj z Francie a létat se na něm naučil velmi záhy. "On létat neuměl. Učil se tady na vojenském cvičišti, vycházel jen z knížek a příruček," řekl Martin Kindernay, jehož společnost Kindernay´s Flying Cirkus repliku letounu za tři čtvrtě milionu korun postavila.

V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010)

Křehká konstrukce, robustní motor

Stroje ještě tenkrát nebyly moc pohodlné na řízení. Piloti neměli k dispozici téměř žádné přístroje nebo posilovač řízení. Zvládnout letoun vyžadovalo velkou fyzickou sílu. A také v otevřené kabině byla nahoře pořádná zima.

Letoun vyhlíží velmi křehce, složený je hlavně z dřevěných latěk, plátna a lanek, robustní je jen motor. První Kašparův blériot měl tříválcový motor o síle 33 koňských sil s 1 400 otáčkami, k tomu však byla potřeba dvoumetrová vrtule.

V den stého výročí prvního letu Jana Kašpara vzlétl v Pardubicích letec Petr Mára na letounu Blériot XI. (16. dubna 2010)

Replika už využívá motor nový a výkonnější a je kombinací typu IX. a XI. S novějším strojem letěl Kašpar o rok později z Pardubic do pražské Chuchle.

"Tohle letadlo je technicky schopné absolvovat let do Prahy, který inženýr Kašpar absolvoval v roce 1911. Věřím tomu, že se podaří příští rok zorganizovat po 100 letech podobnou akci," řekl Mára.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Třetí srpnový víkend proprší, příští týden se slunečné počasí vrátí

Závěr týdne bude deštivý, nejvíce srážek se objeví v sobotu, kdy bude pršet na celém území. V neděli se začne postupně vyjasňovat a v průběhu pracovního týdne...  celý článek

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

Karel Srp
Senát vyslyšel stanovisko komise, Srp se do Rady ÚSTR nedostane

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Senát ve středu vzal na vědomí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.