Školy většinou neberou předávání pololetního vysvědčení tak slavnostně jako červnové závěrečné hodnocení. Třídní učitelé ho žákům zpravidla rozdávají v poslední hodině výuky.
Mnoho škol upřednostňuje zažité známkování. Na první velkou jedničku se těší hlavně prvňáčci.
Slovní hodnocení obvykle dostávají děti s poruchami učení. Výstupní hodnocení dostávají také žáci, kteří odcházejí ze základních škol anebo z nižších ročníků přestupují na víceletá gymnázia.
Některé školy pojaly vysvědčení přece jen netradičně. Žáci 5.B z Velkého Března na Ústecku museli za svým vysvědčením zdolat 111 schodů. Přesně tolik jich má vyhlídková věž zámečku Větruše.
Tůru jim naplánovala třídní učitelka Pavla Hasprová, od které jsou žáci na podobné nápady zvyklí. Po rozdání vysvědčení je čekala návštěva zrcadlového bludiště, cukrárny a nakonec bowlingový turnaj.
S pololetním vysvědčením tradičně stoupá počet dětí telefonujících na Linku bezpečí. "Počet telefonátů na toto téma stoupá asi týden před rozdáváním vysvědčení," tvrdí analytik linky Petr Hořejš.
Přímo v den vysvědčení děti volají kvůli školním problémům asi šestkrát častěji než v jiné dny. Z osmdesáti procent jde o dívky. Věk volajících se obvykle pohybuje mezi 13 a 15 lety.