Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se, kam se lodě z Vltavy schovaly před velkou vodou

  20:07aktualizováno  20:07
Kam se před běsnícím vodním živlem schovají lodě z Vltavy? Do ochranných přístavů. V tom u Císařské louky na Smíchově našlo útočiště na padesát velkých parníků a další asi stovka menších lodí a člunů.

Lodě se do ochranného přístavu sjíždějí, pokud průtok Vltavy přesáhne stanovenou hranici | foto:  Dan Materna, MAFRA

Lodě mají povinnost do ochranného přístavu zaplout pokaždé, když Státní plavební správa vyhlásí v případě vzestupu hladiny Vltavy zákaz plavby. V Praze tuto funkci kromě smíchovského přístavu plní také přístav v Holešovicích a lodě se vydávají do toho, k němuž to mají blíž.

"Pravidla jsou určena plavebním řádem. Když je v Chuchli průtok Vltavy 800 kubíků za sekundu, je to signál pro všechny lodě, aby se uchýlily do ochranného přístavu," řekl Harry Löwit z Jacht klubu Císařská louka.

"Začala se sem sjíždět minulou sobotu a neděli. Nejprve velké parníky, v neděli pak přišla na řadu malá plavidla a také plovoucí mola," dodal Löwit.

Fotogalerie

Pravidla pro kotvení i řazení lodí v přístavišti nejsou složitá. Nejprve je třeba upevnit silná plavidla, k nim potom připojit ta menší.

"Je to hodně o spolupráci. Vždyť lodě provozují lidé, kteří se kolem vody pohybují a mají zkušenosti. Proto ukotvení lodí proběhlo bez problémů," uvedl Löwit.

"Každému je jasné, jak se lodě uvazují. Že nemůžete ukotvit nejprve malou plachetnici a teprve za ni velký parník," dodal. 

Čluny a menší plavidla pak zpravidla v přístavišti zaplňují plochy, kam se parník nevejde.

Po zkušenostech s povodní v roce 2002, kdy se hladina Vltavy zvedla opravdu vysoko, byly v přístavu instalovány tzv. dalby, vysoké ocelové sloupy. Ty trčí z vody a umožňují přivázat lodě i v případě opravdu vysoké vody.

Problémy podle Löwita nenastanou ani v případě, že majitel lodi není k sehnání. "Pak přijede velká loď, tu malou zapřáhne a jednoduše odtáhne. Majitele potom informujeme, že jeho plavidlo je v ochranném přístavu."

Na řeku se lodě vracejí, až hladina Vltavy klesne opět na bezpečnou výšku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tento typ vojenského letounu byl v době svého vývoje a vzniku nejlepším...
Mig od Jilemu dřív stával před školou, vtipálci už ho zkoušeli prodat

„Jsme ta ves s letadlem za Telčí, u silnice z Brna do Českých Budějovic,“ říkají Jilemští, když popisují, kde obec leží. Stíhačka MiG-15bis parkuje na jejím...  celý článek

Umělá inteligence. Ilustrační snímek
Revoluce v umělé inteligenci může být pro lidstvo hrozbou, tvrdí expert

Až se lidstvo vypořádá se současnými hrozbami, bude muset překonat další existenční výzvu. Umělá inteligence, na které se v různých koutech světa pracuje, může...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Herní zákon ovlivnila hazardní lobby, tvrdí analýza. Ukazuje i na Valentu

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal při svém projednávání podle vládní analýzy několik změn pod vlivem „hazardní lobby“. Upřednostnil se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.