Čtyřicetitunová lokomotiva si už užila své. Vyrobili ji v roce 1870 v Sasku a až do roku 1937 vozila uhlí mezi Chomutovem a Ústím nad Labem. Další desítky let pak odpočívala v Národním technickém muzeu. Nyní se do Chomutova vrací.
"Muzeum je právě v rekonstrukci, všechny exponáty se vystěhovávají do depozitářů," řekl iDNES.cz hlavní kurátor sbírek muzea Zdeněk Rasl. Lokomotiva řady 322.3 musela být přestěhována do depozitáře v chomutovském depu.
Protože bude mít příští rok muzeum stoleté výročí, chystají se nové expozice. "V roce 2008 bude muzeum po rekonstrukci slavnostně otevřeno, u té příležitosti dozná změn i dopravní hala, kde dosud bylo hned několik lokomotiv. V nové expozici bude ale jejich počet redukován," vysvětluje Rasl, proč lokomotiva musela uvolnit místo.
Milovníci železnice si ale nemusejí stýskat. V chystaném Železničním muzeu, které pod Národní technické muzeum spadá, bude dán lokomotivám mnohem větší prostor. Návštěvníci jich zde budou moci obdivovat více než v hlavní budově na Letné. Tam zase uvolněné místo zaplní jiné dopravní prostředky, které dosud k vidění nebyly.
Pro srovnání - takto vypadalo stěhování jiné staré lokomotivy Kladno do budovy Národního technického muzea na Letné v roce 1945.
Je ještě starší, vyrobena byla už roku 1855. Než se stala sbírkovým předmětem, vozila uhlí po tratích Buštěhradské dráhy.
Jedná se o nejstarší ze tří ve světě dochovaných exemplářů lokomotivy Engerthovy konstrukce.
Do sbírek muzea se dostala už v roce 1921, ale další čtvrt století byla deponována v objektech tehdejších Československých drah.
Až v roce 1945 se vydala na nezvyklou pouť, kdy přes Letenské náměstí projela na voze do nedávno postavené budovy muzea.