Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Jak se stěhovala lokomotiva před lety a dnes

  11:20aktualizováno  11:20
Lidé v okolí Národního technického muzea zažili v pondělí zajímavou podívanou. Tým pracovníků muzea a specializované firmy zde nakládal na návěs poněkud větší exponát. Parní lokomotiva z roku 1870 se totiž z dopravní haly, která prochází rekonstrukcí, stěhuje do depozitáře v Chomutově.

Stará lokomotiva se vrátila tam, kde před sedmdesáti lety sloužila | foto: Robert RambousekMF DNES

Čtyřicetitunová lokomotiva si už užila své. Vyrobili ji v roce 1870 v Sasku a až do roku 1937 vozila uhlí mezi Chomutovem a Ústím nad Labem. Další desítky let pak odpočívala v Národním technickém muzeu. Nyní se do Chomutova vrací.

Transport parní lokomotivy z Národního technického muzea, 17. 9. 2007

"Muzeum je právě v rekonstrukci, všechny exponáty se vystěhovávají do depozitářů," řekl iDNES.cz hlavní kurátor sbírek muzea Zdeněk Rasl. Lokomotiva řady 322.3 musela být přestěhována do depozitáře v chomutovském depu.

Transport parní lokomotivy z Národního technického muzea, 17. 9. 2007

Protože bude mít příští rok muzeum stoleté výročí, chystají se nové expozice. "V roce 2008 bude muzeum po rekonstrukci slavnostně otevřeno, u té příležitosti dozná změn i dopravní hala, kde dosud bylo hned několik lokomotiv. V nové expozici bude ale jejich počet redukován," vysvětluje Rasl, proč lokomotiva musela uvolnit místo.

Transport parní lokomotivy z Národního technického muzea, 17. 9. 2007

Milovníci železnice si ale nemusejí stýskat. V chystaném Železničním muzeu, které pod Národní technické muzeum spadá, bude dán lokomotivám mnohem větší prostor. Návštěvníci jich zde budou moci obdivovat více než v hlavní budově na Letné. Tam zase uvolněné místo zaplní jiné dopravní prostředky, které dosud k vidění nebyly.

Stěhování lokomotivy Kladno do Národního technického muzea

Pro srovnání - takto vypadalo stěhování jiné staré lokomotivy Kladno do budovy Národního technického muzea na Letné v roce 1945.

Stěhování lokomotivy Kladno do Národního technického muzea

Je ještě starší, vyrobena byla už roku 1855. Než se stala sbírkovým předmětem, vozila uhlí po tratích Buštěhradské dráhy.

Stěhování lokomotivy Kladno do Národního technického muzea

Jedná se o nejstarší ze tří ve světě dochovaných exemplářů lokomotivy Engerthovy konstrukce.

Stěhování lokomotivy Kladno do Národního technického muzea

Do sbírek muzea se dostala už v roce 1921, ale další čtvrt století byla deponována v objektech tehdejších Československých drah.

Stěhování lokomotivy Kladno do Národního technického muzea

Až v roce 1945 se vydala na nezvyklou pouť, kdy přes Letenské náměstí projela na voze do nedávno postavené budovy muzea.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nejteplejší den roku trávili lidé také na u brněnské přehrady. (1. srpna 2017)
O víkendu do Česka dorazí tropy, pak se mírně ochladí a přijdou bouřky

Česko o víkendu znovu zasáhnou tropické teploty přesahující třicítku. V neděli bude na jihovýchodě Moravy až 34 stupňů, poté se mírně ochladí a objeví se...  celý článek

Volební lídr STAN Jan Farský na programové konferenci
Učitelům slibuje STAN 45 tisíc měsíčně, občanům jednodušší zákony

S cílem získat 7 až 10 procent hlasů jde do letošních parlamentních voleb hnutí Starostové a nezávislí. „Sedm je základ, deset by byl úspěch,“ řekl iDNES.cz...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Policie odmítla poslancům poslat spis na Babiše kvůli Čapímu hnízdu

Policie zamítla žádost mandátového a imunitního výboru o doručení kopie trestního spisu vedeného na šéfa ANO Andreje Babiše a poslance Jaroslava Faltýnka....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.