Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Hrb na dálnici D5 zmizel. Jak probíhala oprava

  20:09aktualizováno  20:09
Letošní vedro, nečekaně bobtnajíci kameny v betonu a stavaři, kteří před 14 lety nebudovali dálnici přesně podle toho, jak namalovali projektanti. To jsou podle zjištění expertů tři příčiny, proč se začátkem července vyboulila na 122. kilometru ve směru na Plzeň dálnice D5.

Silničáři betonují úsek dálnice D5 u Tachova, který v červenci poničily vysoké teploty. | foto: ŘSD

Úsek už je opravený a podle šéfa plzeňského zastoupení Ředitelství silnic a dálnic Zdeňka Kuťáka v příštím týdnu určitě projedou po opravené dálnici první auta.

"Beton vyzrává, aby dosáhl potřebné pevnosti, potřebuje k tomu nejméně dva týdny," vysvětluje Kuťák, proč se po opravené dálnici ještě nedá jezdit. Podle informovaného zdroje by dálnice měla být průjezdná bez omezení kolem 20. srpna.

Dálnici D5 na 121. kilometru poničily v červenci vysoké teploty.

Když na desítky centimetrů vysoký hrb napříč celým jízdním pruhem na Plzeň nastoupili opraváři, museli před místem vyboulení odfrézovat asfalt. Pak se pustili do vybourání poničených betonových desek.

Silničáři začali s opravami 24. července. Pomocí frézy z dálnice vyřízli pruh asfaltu o tloušťce 24 centimetrů.

Hrb podle expertů vyrostl kvůli tomu, že podloží neumožnilo pohyb rozpálené betonové desce, po které jezdila auta, a ta se natlačila až pod sousední asfalt. Navíc není jisté, jestli na přechodu mezi asfaltovým a betonovým povrchem byla dilatační spára, která měla být zárukou, že se beton i asfalt budou mít ve vedru kam roztahovat. "Dilataci jsme tam nenašli," uvedl zdroj.

Jak opravit dálnici, aby se situace neopakovala, radili silničářům i experti, kteří projektují například betonové dráhy na mezinárodních letištích.

Silničáři začali s opravami 24. července. Pomocí frézy z dálnice vyřízli pruh asfaltu o tloušťce 24 centimetrů.

Po vybagrování poničené části dálnice začala oprava. "Srovnali jsme štěrk v podkladu, zhutnili ho a pak jsme na něj udělali slabou vrstvu betonu. Tahle vrstva je tam proto, aby po ní mohla při rozpínání klouzat finální betonová deska, po které jezdí auta. Stavební dělníci desky betonovali ručně. Nejdřív obě krajní, prostřední desku mezi nimi až nakonec. Po zatvrdnutí jsme museli zdrsnit povrch, po kterém budou jezdit auta," popsal náročnost práce Zdeněk Kuťák.

Silničáři rovnají štěrk na úseku dálnice D5 u Tachova, který v červenci poničily vysoké teploty.Oprava Oprava stála téměř milion korun. Silnice a dálnice ji zaplatí ze svého, protože po čtrnácti letech od výstavby a třinácti letech provozu už na stavbu není žádná záruka.

Zatímco na Tachovsku je vozovka opravená, s komplikacemi musejí počítat řidiči na dálnici kolem Ejpovic. V pondělí začne oprava asfaltového povrchu úseku ve směru od Prahy na Rozvadov kolem Ejpovic a dálniční sjezd na Plzeň bude kvůli tomu zhruba na měsíc úplně uzavřen. Řidiči mohou sjet buď v Rokycanech a pokračovat dál po staré silnici do Ejpovic, nebo sjedou až v Plzni - Černicích.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ministerstvo změnilo podmínky pro mladé lékaře, mohou se hlásit do programu

Ministerstvo zdravotnictví v úterý změnilo podmínky pro letošní absolventy lékařských fakult, kteří nemohli pokračovat v dalším specializačním vzdělávání. Nově...  celý článek

Sníh - děti - sáňky - volný čas - zábava
Jarní prázdniny 2018

Týdenní jarní prázdniny jsou na základních a středních školách v roce 2018 rozloženy v termínech od 5. února do 18. března. Přinášíme úplný přehled...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.