Společně s nimi trénovali i policejní piloti, kteří bez přestávky kroužili nad zatopeným lomem a na centimetry přesně hledali bod, ze kterého z vrtulníku do vody spustit hasiče, aby bez komplikací zachránil "topícího se" kolegu.
"Nejtěžší je, že si ve vodě nevidíte na ruce. Musíte si dávat velký pozor na to, jak toho člověka uchytíte," vysvětlil záludný zásah hasič Martin Neuhort.
A jeho kolega Bohumil Dušek, který pomáhal na Moravě při povodních v roce 1997, ze zkušeností dodal: "Nejlepší pro záchranáře je, když tonoucí nedělá nic a je jako hadrový panák. Hlavně ať se nebrání nebo se nám nesnaží pomáhat!"
V Česku by mělo být pro záchranné práce připraveno dvanáct vrtulníků: pět středních, které jsou určeny na výcvik a zásahové nebo záchranné práce, a sedm lehkých, které jsou vybaveny kvalitní termovizí, dálkovou digitální kamerou, přenosem obrazu nebo nočním viděním, s nimiž policie například pátrá po pohřešovaných osobách nebo pachatelích na útěku.
Celkově zaměstnává policie přibližně padesát pilotů a palubních techniků, kteří létají s vrtulníky typu Bell 412 nebo EC 135.
Čtěte v MF DNES
Podrobnou reportáž z cvičení hasičských specialistů čtěte v pondělní pražské příloze MF DNES.