Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Hasiči bojovali s cvičným požárem v tunelu

  17:04aktualizováno  17:04
Dálničním tunelem pod vrchem Valík u Štěnovic, který je součástí obchvatu Plzně, projedou první auta začátkem října. Už dnes ale záchranáři a stavaři při unikátní akci přímo uvnitř 380 metrů dlouhého tunelu zkoušeli, co se stane, když tam začne hořet auto.

Stačilo pár minut a tunel zcela zaplnil hustý dým. | foto: Jiří BervidaMF DNES

FOTKY ZVĚTŠÍTE KLIKNUTÍM
autor: Jiří Bervida

Cvičení hasičů v tunelu pod vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku

Krátce po deváté hodině dopoledne pyrotechnik zapálil uprostřed tunelu, kterým budou jezdit auta od Rozvadova směrem na Prahu, zásobník se 170 litry benzinu.

"Právě takové množství odpovídá tomu, jako kdyby v tunelu hořelo osobní auto," vysvětlil Petr Kopáček z Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru.
 
Po několika vteřinách šlehaly ze zásobníku mnohametrové plameny. I když ještě před začátkem pokusu technici spustili už zabudované silné ventilátory, hustý černý kouř se začal hromadit pod stropem. Po minutě od zapálení začal pomalu klesat k vozovce.

Cvičení hasičů v tunelu pod vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku 

Po čtyřech minutách hoření se v místě požáru vytvořila neproniknutelná stěna kouře. Silné ventilátory tlačily dým ven z tunelu směrem k pražskému portálu, na opačnou stranu, tedy směrem k Rozvadovu, se kouř nedostal. Po necelé čtvrt hodině od zapálení ohně začaly plameny v zásobníku slábnout, za další tři minuty zmizel z tunelu dým.

Zatímco hasiči, záchranáři a policisté zjišťovali, jak se chovají plameny a kouř v tunelu, specialisté měřili, jaký vliv má sálavý žár na betonovou konstrukci i jak se mění teplota a proudění vzduchu na různých místech uvnitř tunelu.

Cvičení hasičů v tunelu pod vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku

Šéf plzeňských hasičů Michal Novák dodal, že pro ně má cvičný požár v tunelu obrovský význam. "Už několikrát jsme zasahovali u požárů aut v garážích nebo uzavřených prostorech, ale tady nás překvapilo, jak hustý dým v tunelu rychle postupuje. Mysleli jsme, že viditelnost při požáru v krátkém tunelu bude lepší," připustil.

Odpoledne hasiči zvládli v tunelu ještě jeden požár. Jen při něm vypnuli vzduchotechniku. Minutu po zapálení benzinu se začal valit hustý černý dým z výjezdu tunelu na Prahu, po čtvrt hodině bylo po požáru a kouř se začal rozplývat.

Cvičení hasičů v tunelu pod vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku

"Data, která odborníci získali, použijeme i pro další tunely budované v České republice. V nich se už takové zkoušky s ohněm dělat nebudou," vysvětlil Petr Otásek ze Ředitelství silnic a dálnic, který je zodpovědný za dostavbu dálničního obchvatu Plzně.

Co by měl dělat řidič, kterému v tunelu začne hořet auto? "Zachovat chladnou hlavu, a když zjistí, že auto neuhasí, únikovými východy co nejrychleji opustit tunel," radí hasič Michal Novák. Protože tunel je neustále monitorovaný, hasiči ze tři kilometry vzdálených Slovan se o problému dozvědí od policistů téměř okamžitě a vyjedou k zásahu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Co dělat, aby váš hlas nepropadl? V triku s rudou hvězdou k volbám nechoďte

Už za několik hodin začnou sněmovní volby. Jak volit, abyste nepřišli o hlas? Musíte mít platný průkaz totožnosti, politicky neutrální oblečení a vhodit...  celý článek

Volby 2017 na iDNES.cz
ON-LINE REPORTÁŽ: Volby do Poslanecké sněmovny

Dostane se do Poslanecké sněmovny nějaká nová strana? Kdo se stane vítězem? A jaká bude letos volební účast? Sledujte on-line reportáž na iDNES.cz.  celý článek

Natáčí se na 4K kamery RED, nastavení ostření a expozice má na starosti obsluha...
České volby v zahraničních televizích: Japonci sledují Okamuru, Němci ČSSD

Výsledky sněmovních voleb budou ve štábech českých politických stran sledovat zástupci médií z celého světa. Vyplývá to z informací mluvčích jednotlivých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.