Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Připravme se na pád eura a spojenců a napětí v Evropě, radí stratégové

  8:37aktualizováno  8:37
Česko může v následujících letech čelit problémům vážnějším než odposlechnuté rozhovory primátora s lobbistou nebo "nucené práce" pro nezaměstnané. Na přípravné diskusi ke vzniku nové Obranné strategie ČR zazněla mezi jinými například obava z napětí a nepokojů v dosud klidné Evropě.
Česko čeká revize jednoho z hlavních strategických materiálů - obranné strategie. Její tvůrci chtějí reagovat na nové hrozby a vnést řád do obranného plánování.

Česko čeká revize jednoho z hlavních strategických materiálů - obranné strategie. Její tvůrci chtějí reagovat na nové hrozby a vnést řád do obranného plánování. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Náznaky různých krizových scénářů zazněly na setkání špiček vojenské a bezpečnostní komunity jen pár metrů od budovy generálního štábu v Praze.

Na čem stojí obrana Česka

Česko totiž podle závazku vlády i ministerstva obrany čeká revize jednoho z hlavních strategických materiálů - obranné strategie. Její tvůrci chtějí reagovat na nové hrozby a vnést řád do obranného plánování.

To totiž v současnosti překypuje různými vizemi, plány, strategiemi a koncepcemi z minulých let, což budí obavu, že se rodí jen další štos do police. Jaká bude konečná podoba a dopad dokumentu, však zatím nelze předjímat.

Upřímnost díky anonymitě

Organizátoři schůzky desítek zástupců současného i bývalého vedení armády, zpravodajské komunity a lidí z vedení ministerstva zvolili pro setkání pravidlo "Chatham House". To má napomáhat upřímnosti a otevřenosti a ve zkratce znamená, že lze publikovat tvrzení aktérů, ti ale zůstanou anonymní. Portál iDNES.cz toto pravidlo respektuje.

S překvapující upřímností tak jako reálný scénář zazněla například obava z napětí a konfliktů v Evropě, které může vyvolat případný krach "faktické evropské federalizace a konec eura". Slova, která donedávna patřila do říše fantazie, nyní zazněla vážně - ne jako politický argument pro hlubší integraci EU, ale čistě jako možnost, s níž je třeba počítat.

Co také zaznělo o penězích

  • "Ještě před pár měsíci jsme se chystali jako na nejhorší scénář na variantu, že na obranu půjde 42 miliard ročně. Nyní hrozí, že to klesne až na 30 miliard."
  • "Primární funkcí státu je obrana. Proto státy existují. Ne kvůli rozdělování dávek."
  • "Když dáváme na obranu méně, než je nutné minimum, tak ať politici řeknou, že armádu zrušíme a ušetříme i těch 38 miliard ročně."
  • "Směrem, kterým jdeme, se staneme objektem, nikoliv hráčem. A to je novodobý Mnichov."

Portál iDNES.cz se účastnil jednání v režimu "Chatham House", a tak nezveřejňuje autory výroků.

Čekejte vše od migrace po hackery, ale rozhodně ne mír

Mezi dalšími faktory, na které by se v budoucnu Česko mělo připravit, pak panelisté jmenovali například vítězství islamistických stran ve volbách v zemích, kde padly při arabském jaru dlouholeté vlády, náboženské střety (zejména islámu s křesťanstvím), migrační vlny či narůstající hrozbu kybernetických útoků.

A také to, co bezpečnostní komunita řeší už delší dobu, ale široká veřejnost zatím příliš nevnímá, totiž že se pozornost Ameriky odvrací od Atlantiku k Pacifiku v době, kdy podíl výdajů evropských zemí NATO na obranu klesl z 50 na 25 % a slíbená dvě procenta HDP v Alianci na obranu dávají jen USA, Británie a Řecko.

Jinými slovy - to NATO, na které dosud spoléháme, dává na obranu čím dál méně peněz, USA jsou stále vzdálenější a kromě toho místo do Evropy hledí k Číně.

Zmíněné Řecko se stalo příkladem hlavně v negativním smyslu - i kvůli někdejšímu masivnímu zbrojení v regionální rivalitě s Tureckem se totiž hospodářsky hroutí. "Ekonomické kolapsy už se netýkají jen vzdálených zemí, ale i našich spojenců," připomněl jeden z účastníků diskuse.

Pesimistické zhodnocení pak zaznělo ze zpravodajské komunity: "Svět nedospěl k mírovému soužití a v dalších padesáti letech to nepředpokládáme."

Výjimkou, které výslovně nevadilo být jmenován, byl zástupce náčelníka generálního štábu generálmajor Petr Pavel.

"V Česku chybí širší debata o bezpečnostních tématech. V duchu hesla 'bližší košile než kabát' bude občany přirozeně víc pálit cena vajec a benzinu než obrana. Už ve druhé polovině tohoto roku přitom reálně hrozí, že armáda bude zajišťovat jen ty nejnutnější úkoly související s ochranou vzdušného prostoru České republiky a zahraničních misí. Pokud trend škrtů v obraně nezvrátíme, budeme brzy nuceni přiznat, že jsme v zajištění obrany země selhali," řekl generál.

Proč armádě chybějí peníze?

Pravidlo Chatham House

Vzniklo v roce 1927 v britském Královském institutu mezinárodních vztahů. Otevřenost při formulování názorů měla pomoci zlepšovat vztahy Británie s jinými zeměmi.

Problémy, s nimiž se armáda potýká, není ani tak těžké pojmenovat, horší už to je s jejich řešením. V případě financí hraje roli i řada afér z minulých let (gripeny, pandury, minomety a mnoho dalších), které zdecimovaly důvěru veřejnosti v účelnost investic do obrany.

Pro vlády, fungující v cyklu volebních období, kvůli tomu peníze armádě představují spolehlivý způsob, jak ztratit popularitu. A ač si nikdo válku v blízkosti Česka nepřeje, výdaje na armádu v době míru prostě mnozí lidé považují za zbytečné a protestují proti nim.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.