Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výprodej bitevníků začíná. Obrana nabízí osm strojů L-159 i soukromníkům

  0:01aktualizováno  6:27
Ministerstvo obrany začíná s výprodejem nepotřebných bitevních letounů L-159 Alca. Obchodníkům, státům i soukromým osobám nabízí prvních osm podzvukových strojů, které několik let stojí bez využití pečlivě zakonzervované ve skladech.

Lehké bitevníky L-159 českého letectva | foto: 21. základna taktického letectva Čáslav

Ministerstvo obrany vypsalo ve středu veřejnou soutěž na prodej nepoužívaných podzvukových bitevních letounů L-159 Alca. Na úvod nabízí osm těchto strojů. Podle zájmu pak chce ministerstvo pokračovat ve výprodeji až do vyčerpání zásob. Ve skladech jich je 36.

Podle ministra obrany Alexandra Vondry prvotní indicie svědčí o tom, že by se kupci mohli najít. "Ve snaze zbavit se nepotřebných letounů L-159 chceme využít všechny dostupné možnosti. Osm strojů nyní nabízíme k prodeji v obchodní veřejné soutěži a uvidíme, jak to dopadne," řekl Vondra.

L-159 Alca

L-159 Alca je kvalitní a moderní stroj, navržený jako lehký bitevník. O tuto třídu letadel není v dnešní době příliš velký zájem. Ke střežení vzdušného prostoru není dost rychlý. Pro tyto účely ale nebyl navržen. České ministerstvo obrany jich v roce 1997 objednalo 72. Obchod tehdy stál 52 miliard Kč. Stroje L-159 se česká armáda snažila neúspěšně prodat od roku 2004.

  • Maximální rychlost: 936 km/h
  • Maximální stoupavost: 48 m/s
  • Praktický dostup: 13 200 m
  • Dolet - bez přídavných nádrží: 1 570 km
  • Dolet - s přídavnými nádržemi: 2 530 km
  • Dráha pro vzlet: 440 m
  • Dráha pro přistání: 725 m
  • Rozpětí: 9,54 m
  • Délka: 12,73 m
  • Výška: 4,77 m

Zájemci by mohli stroje nakoupit velmi výhodně. Cena by se podle odhadů totiž mohla pohybovat v rozmezí od 1,5 do 3 milionů dolarů za letoun (30 až 60 milionů korun). Před dvanácti lety si armáda první stroje pořizovala za 480 milionů korun.

Do soutěže se podle zadání ministerstva může přihlásit pouze ten, kdo má povolení ministerstva průmyslu a obchodu o zahraničním obchodu s vojenským materiálem. Všechny nabízené letouny jsou totiž podle mezinárodní Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě považovány za konvenční výzbroj a techniku.

Zároveň každá změna jejich majitele musí být nahlášena do evidence Registru OSN pro transfer konvenční výzbroje a bojové techniky. Kupující musí také před podpisem smlouvy předložit písemný souhlas příslušných orgánů z USA, Itálie a Velké Británie, že souhlasí s prodejem komponent, kterými jsou letouny vybaveny.

Všechny letouny jsou nabízeny k odprodeji bez výzbroje a odpalovacích zařízení a jsou určeny pouze k vývozu mimo území ČR. Pokud je kupec nevyveze do zahraničí, musí stroje nechat do konce roku 2015 pod dohledem zlikvidovat.

Alcy by mohly létat v Americe

"Je to jedna z cest, jak je nabídnout k prodeji. Otázkou je, jestli to bude mít odezvu," konstatoval letecký expert Jan Čadil, šéfredaktor odborného časopisu Letectví+kosmonautika.

Zabalení letounů L-159 předcházela zkouška, při níž se technologie testovala na...
Lehké bitevníky L-159 českého letectva
Lehké bitevníky L-159 českého letectva

Zájemci podle něj budou muset být velmi dobře prověření. Letouny jsou totiž vybaveny řadou komponent americké výroby a Spojené státy až úzkostlivě dbají na to, aby se technologie nedostaly tam, kam nemají. Právě to byl v minulosti důvod, proč se nakonec nepovedlo dotáhnout do konce prodej do některých zemí. Velký zájem měly státy jako Bolívie nebo Venezuela.

"Bude záležet na tom, zda půjde o koncového zákazníka nebo jen překupníka, který letouny obratem prodá dál. Je nepravděpodobné, že by si stroj vzhledem k jeho vybavení koupil bohatý soukromník čisté pro své vlastní létání," dodal Čadil.

Obecně se předpokládá, že by zájem mohly mít některé státy Latinské Ameriky, Asie či Blízkého a Středního východu, ale také třeba letečtí fandové z řad amerických miliardářů, pro které by vojenský letoun mohl být zajímavým přírůstkem do jejich hangárů. Americké technologie v útrobách stroje by tak nutně nemusely představovat zásadní problém, když by "zůstaly doma".

Irák koupí 28 letounů L-159 za miliardu dolarů

Zájem by mohly mít i letecké školy, které připravují vojenské piloty pro řízení pokročilejších letounů západní provenience. Kokpit i avionika českých bitevníků je téměř identická se západními stíhačkami. České letouny se díky svým vlastnostem a původnímu určení hodí třeba i pro hlídkování nebo pátrací akce pobřežní stráže.

V polovině října oznámil Irák, že nakoupí 28 českých bitevníků L-159. Chce ale 24 nových strojů a další čtyři dodá ministerstvo obrany z nepotřebných zásob, dokud nebudou nové stroje vyrobeny. Kvůli zájmu Bagdádu potřebuje výrobce Aero přibrat až 750 nových lidí.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dynamická ukázka modifikovaného  pancéřového bojového tanku T-72M4 CZ
Na Dnech NATO se bojovalo na zemi i ve vzduchu. Saúdy zradilo počasí

I přes nepřízeň počasí navštívilo sobotní program Dnů NATO v Ostravě více než 65 tisíc lidí. Pro diváky pravděpodobně nejatraktivnější představení...  celý článek

Letoun F-16 belgického letectva na Dnech NATO v Ostravě
Mošnovské letiště ožívá. Hřmot stíhaček věstí blížící se Dny NATO

Jednou za rok, vždy na pár dní, ožívá letiště v Mošnově nebývalým ruchem. To když se na Dny NATO v Ostravě slétají účastníci víkendové show. Zatím takřka tři...  celý článek

Vizualizace sítě a projení ruskojazyčných twitterových účtů na základě blízké...
Ruské vlivové zprávy o NATO na Twitteru šíří "robotrollové", tvrdí studie

Dva ze tří uživatelských účtů sociální sítě Twitter, které v ruštině masivně šíří zprávy včetně dezinformací o posílené vojenské přítomnosti NATO v Pobaltí a v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.