Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Námořníci na baterky? Indická obojživelná loď uvázla na mělčině

  20:43aktualizováno  20:43
Indické námořnictvo neprožívá dobré časy. Důkazem je kuriózní nehoda z minulého týdne. Jedna z válečných lodí uvázla v Bengálském zálivu na mělčině u indického pobřeží. Pikantní je, že to je obojživelné plavidlo, které má svým způsobem najíždění na břeh v popisu práce.

Výsadková obojživelná loď indického námořnictva INS Magar | foto: Indické námořnictvo

O nehodě z minulého týdne informoval zpravodajský web Námořního institutu Spojených států (USNI), odborné nevládní asociace zabývající se problematikou námořnictva a bezpečnosti (původní článek čtěte zde).

Výsadkové lodi

Výsadkových lodí třídy Magar mají Indové pět. První dvě postavili jako odvozeniny od britské třídy plavidel Sir Lancelot v letech 1987 a 1997.

Zbylé tři s výraznějším podílem indické techniky spustili na vodu v letech 2007, 2008 a 2009, někdy jsou označovány jako samostatná třída Šardul. Mohou sloužit jako tankery, nemocniční lodi či při humanitárních misích.

Při vojenském nasazení dokážou na břeh vysadit 500 vojáků, 10 tanků a 11 dalších vozidel.

Nehoda postihla výsadkové plavidlo třídy Magar, jednu z pěti lodí tohoto typu, které Indové mají. Plavidlo má na přídi velká vrata, kterými po řízeném najetí na břeh vysadí například pěchotu, tanky či obrněné transportéry.

Jméno konkrétní lodi, uvázlé na mělčině poblíž východoindického města Višachapatnam, zdroje neuvedly. Indické námořnictvo případ vyšetřuje, rozsah poškození ani okolnosti, za nichž k incidentu došlo, nejsou známy.

Web USNI označil případ za "další zápis v dlouhé řadě malérů", které indické námořnictvo v poslední době postihly. Za sedm měsíců se případů nashromáždilo devět.

Například v srpnu během údržby ponorky Sindhurakshak vypukl požár, při němž zahynulo všech 18 lidí na palubě. Plavidlo se potopilo. Jinou ponorku jménem Sindhughosh námořníci poškodili, když s ní do bombajského přístavu vpluli za odlivu a uvázli na mělčině.

Proč mají Indové problémy?

Podle indických admirálů ve výslužbě, které oslovil list India Today, nemají nehody žádnou hlavní příčinu.

Mezi možnými důvody jmenovali to, že se námořníci odchylují od léty prověřených procedur, že nyní aktivita indického loďstva vrcholí (a proto je i více incidentů) či například obtížné podmínky v okolí Bombaje, kde je hustá doprava a malá hloubka kvůli naplaveninám.

Rokem 2013 také začali k loďstvu rukovat první podporučíci s univerzitním titulem. Námořnictvo si od toho slibuje postupný růst odbornosti důstojníků.

Mimochodem, v roce 2008 tato ponorka při cvičení plula v režimu radiového a radarového klidu, aby unikla detekci, přičemž při vynořování narazila do jediné obchodní lodi široko daleko.

V prosinci začala v přístavu hořet minolovka Konkan a poškození sonaru, nacházejícího se pod čarou ponoru, utrpěla nedávno též fregata Betwa. Podle indické televize NDTV se "zřejmě srazila s podmořským předmětem". Fregata musela zamířit do suchého doku na opravy.

Velitel indického námořnictva admirál Devendra Kumar Joshi nicméně podle televize NDTV před časem uvedl, že bezpečnostní incidenty v indickém námořnictvu nejsou při srovnání s jinými loďstvy "až tak špatné".

Od té doby jich ale přibylo, což pro zemi s ambicí být hlavním stabilizačním prvkem v regionu vymezeném Hormuzským průlivem na západě a Malackým průlivem na východě není vůbec dobrá vizitka.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.