Na co ještě čekáme? Vždyť se nabízí vodíkové řešení!

  8:38
Vlády a firmy z celého světa jsou neustále vyzývány k velkým investicím do solární, větrné a geotermální energie, a také do biopaliv. Ve Spojených státech však na rozdíl od Evropy a Asie prakticky chybí diskuse o vodíkové energii a palivových článcích jakožto systémových a převratných technologiích. To se musí změnit: tyto čisté a obnovitelné energetické zdroje slibují nejen energii základního zatížení s nulovými emisemi, ale i bezemisní palivo pro osobní a nákladní automobily, které jsou největšími znečišťovateli ze všech.

Hyundai ix35 Fuel Cell - tento model sjel 26. února 2013 z montážní linky ve výrobním komplexu v Ulsanu. Hyundai je prvním výrobcem automobilů, který zahájil sériovou výrobu vozidel s pohonem na vodík s nulovými emisemi. | foto: www.autanet.cz

Mnoho lidí už slyšelo o plánech velkých automobilek, jako jsou Honda, Toyota nebo Hyundai, zahájit kolem roku 2015 komerční výrobu automobilů poháněných vodíkovými palivovými články. Daimler, Ford a Nissan se chystají přijít s těmito automobily zhruba v roce 2017. Německo má v plánu vybudovat do roku 2015 nejméně padesát vodíkových čerpacích stanic, které se stanou základem celostátní sítě. Japonsko a Korea ohlásily podobné záměry.

Ještě důležitějším, byť do značné míry nepovšimnutým poselstvím je zpráva, že některé evropské země, zejména Německo, zahájily projekty, které kombinují obnovitelné zdroje typu solární a větrné energie s vodíkem pro skladování energie, výsledkem čehož by byly čisté, bezemisní a stabilní energetické sítě, které by nepotřebovaly uhlí, ropu ani jadernou energii.

Ekologicky šetrné. Nové kancelářské objekty budou využívat maximum solární energie a denního světla

Vítr je poklad

Podstatou nové studie dvou amerických vědců Willetta Kemptona a Coryho Budischaka je poznatek, že kombinace obnovitelných zdrojů a skladování vodíku by mohla do roku 2030 plně napájet velkou elektrickou síť při nákladech srovnatelných s dnešními. Kempton s Budischakem vyvinuli počítačový model větrné a solární energie kombinované se skladováním, který by dokázal uspokojit poptávku pro jednu pětinu americké sítě. Výsledek podle Kemptona nabourává „ustálený názor, že obnovitelná energie je příliš nespolehlivá a drahá“. Budischak k tomu dodává, že „při využití vodíku ke skladování můžeme například provozovat elektrický systém, který by dnes po 99,9% času dokázal uspokojovat potřebu 72 gigawattů, přičemž by využíval 17 GW solární energie, 68 GW mořské větrné energie a 115 GW pevninské větrné energie“.

Zmíněná studie poskytuje vědeckou oporu několika podobným projektům, které dnes probíhají v Evropě s cílem prokázat, že plynný vodík uvolněný při elektrolýze vody – můžeme si ho představit jako zemní plyn zbavený znečišťujícího uhlíku – a uskladněný například v podzemních solných jeskyních dokáže vyrovnávat kolísání výkonu, které je pro solární a větrnou energii charakteristické. Částečně se přitom opírá o dvě nedávné studie Stanfordovy univerzity a Carnegieho institutu, které dospěly k závěru, že – jak uvedl expert na atmosféru z Carnegieho institutu Ken Caldeira, „ve větru je obsaženo víc než dost energie na to, aby stačila pro celou civilizaci“.

Jaderná elektrárna v německém Neckarwestheimu (ilustrační snímek)

Nabídka roste

Zatím poslední iniciativa, která má letos proběhnout nedaleko od Bruselu, dostala roztomilý název „Projekt Don Quichote“ („Demonstrace nového, kvalitativně novátorského konceptu vodíku a elektřiny z větrných turbín“). Jejím cílem je zaměřit se na skladování a dopravu energie v průmyslovém měřítku a poskytnout energii pro vysokozdvižné vozíky s palivovými články. Partnery projektu jsou jeden belgický potravinářský řetězec, Evropská komise a různé evropské organizace a firmy. Elektrolyzér a palivový článek poskytne kanadská společnost Hydrogenics.

Jiných pět firem zahájilo v prosinci na hlavním berlínském letišti Schönefeld pilotní projekt v objemu deset milionů eur, který má rozšířit tamní vodíkovou čerpací stanici a učinit ji CO2 neutrální tím, že ji napojí na nedalekou větrnou farmu. A dvě německé energetické společnosti Thüga a E.ON zase počátkem loňského roku oznámily výstavbu dvou demonstračních plynových elektráren. Na podzim roku 2011 pak zahájila provoz první hybridní elektrárna na bázi obnovitelné energie a vodíku na světě – ta vyrábí elektřinu a současně vodík jako palivo pro automobily.

Základní kámen elektrárny položila o rok dříve sama německá kancléřka Angela Merkelová, čímž dala velmi silně najevo, že to s přechodem Německa na čistou obnovitelnou energii myslí vážně. Tolik citovaný Energiewende neboli „energetický obrat“, který v roce 2010 oznámila, je pravděpodobně jedním z nejsmělejších počinů ekologického státnictví v dějinách.

Řezno, Německo. "Sluneční dům" Lehnerových je obestavěný kolem obřího zásobníku na 38,5 kubíku vody, kterou ohřívají solární kolektory. Systém zajistí vytápění a ohřev vody pouze ze sluneční energie.

Řezno, Německo. "Sluneční dům" Lehnerových je obestavěný kolem obřího zásobníku na 38,5 kubíku vody, kterou ohřívají solární kolektory. Systém zajistí vytápění a ohřev vody pouze ze sluneční energie.

Tak do toho!

Podle spisovatele a ekologa Billa McKibbena stojí Německo v popředí mezinárodního boje proti klimatickým změnám: „Jasná alternativa a nejlepší zpráva za rok 2012 přišla z Německa, velké země, která bere klimatické změny vážně… Loni v létě [Němci] několik dní vyráběli více než polovinu spotřebované energie ze solárních panelů.“ Vodíková technologie přitom bude nedílnou součástí rozvíjejícího se německého systému založeného na obnovitelné a alternativní energii.

Příklon Německa k obnovitelné energii bude mít pravděpodobně mnohem širší pozitivní dopad. V sérii šesti článků s názvem „Německý odchod od jádra“, která vyšla ve věstníku Bulletin of the Atomic Scientist, se tvrdí, že odklon od jaderné energie má už dnes „měřitelný ekonomický a ekologický přínos“.

Český autobus na vodíkový pohon

Český autobus na vodíkový pohon

Český autobus na vodíkový pohon

Lutz Mez, politolog Svobodné univerzity Berlín, nabízí obecnější pohled: změna směřování země podle něj „viditelně přerušila spojitost mezi nabídkou energie a hospodářským růstem“ a „rozvíjející se Energiewende namísto pouhého jaderného útlumu“ přinese „trvalé reformy sociální, hospodářské, technologické a kulturní politiky v Německu“.

Na mysl se tak dere otázka: Na co ještě zaostávající země čekají?

Peter Hoffmann, autor knihy Tomorrow’s Energy: Hydrogen, Fuel Cells, and the Prospects for a Cleaner Planet (Energie zítřka: vodík, palivové články a vyhlídky čistší planety), je šéfredaktorem a vydavatelem časopisu Hydrogen & Fuel Cell Letter (www.hfcletter.com).

Copyright: Project Syndicate, 2013. Z angličtiny přeložil Jiří Kobělka. Titulek a mezititulky jsou redakční.

Autor:

Z politiky se vytrácí obsah, mluví do ní natřásající se tetky, říká Decroix

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Je to v rozporu s Ústavou, vyčítá opozice návrhu na korespondenční volbu

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  11:55

Přímý přenos Na mimořádné schůzi se poslanci vrátili k návrhu pětikoalice na zavedení možnosti korespondenční...

Propalestinští aktivisté slaví. Dublinská škola přerušuje vazby na izraelské firmy

9. května 2024  11:39

Propalestinští studentští demonstranti se rozhodli zrušit svůj protestní tábor na univerzitě...

Za exekutora, který zpronevěřil desítky milionů, požaduje VZP náhradu škody po státu

9. května 2024  11:36

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) požaduje po ministerstvu spravedlnosti náhradu škody 10,9...

ANALÝZA: Prázdné gesto. USA dotují Izrael miliardami, pár bomb nic nezmění

9. května 2024  11:27

Premium Spojené státy ve středu zastavily dodávky bomb pro Izrael v reakci na operaci v Rafáhu. Dopady pro...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...