Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obnova mostů ochromí centrum

  0:01
Žižkov - Pod Vítkovem mají vést dva nové železniční tunely. Podle dopravního odborníka Jana Kliky však za ně České dráhy zbytečně utratí miliardy. Rekonstrukce železničních mostů v centru citelně zasáhne do života Pražanů a návštěvníkům metropole. Pro dopravu se v příštím roce uzavře Seifertova ulice na Žižkově.

"Počítáme s tím, že asi půl roku tam nebudou jezdit ani auta ani tramvaje," řekl ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek. O dvacet až třicet centimetrů se rovněž sníží vozovka pod mostem, čímž se umožní průjezd vyšším vozidlům. 

Ocelová konstrukce sto až sto třicet let starých mostů se začne odstraňovat v říjnu. Jejich následníci mají překlenout Seifertovu v prosinci příštího roku. Za ně by měl Státní fond dopravní infrastruktury zaplatit 271,5 milionu korun. Na nové přemostění budou navazovat dva dvojkolejné tunely pod Vítkovem. Jeden povede na Balabenku, kde se trať rozdělí do Holešovic a na Vysočany. Druhá roura spojí hlavní nádraží s Libní. "Tunely by se měly začít hloubit za dva roky," řekl náměstek Stavební správy ČD Pavel Mathé.

Se stavbou tunelů zásadně nesouhlasí dopravní odborník Jan Klika. "Podkopání Vítkova je proti moderním evropským trendům a dráhy zde zbytečně utopí miliardy," míní. Nové tratě jsou prý určeny především pro dálkovou osobní přepravu. Jezdit zde mají i nové soupravy s maximální rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu.

Expresním vlakům má sloužit stanice Praha Holešovice, které lépe vyhovuje požadavkům moderní dopravy než hlavní nádraží. "Přes střed města by měla projíždět především povrchová rychlodráha, něco na způsob berlínského S-Bahnu," dodal Klika, který je nakloněn i prodloužení kladenské rychlodráhy na hlavní nádraží. Podle něj přestavba pražského uzlu na severu Prahy neumožní propojení tratě od Dejvic s hlavním nádražím, což považuje za velkou chybu.

Podle náměstka Mathého se s prodloužením kladenské rychlodráhy na hlavní nádraží v nejbližší době nepočítá. "To se může stát nejdříve tak za patnáct let," dodal. I proto prý je nejdříve nutné prokopat pod Vítkovem tunely. "Tyto stavby jsou životně důležité i pro eventuální prodloužení rychlodráhy," podotkl Mathé. 

Některé rychlíky pojedou z Libně na hlavní nádraží přes Malešice a Vršovice o patnáct minut déle. Osobní vlaky do Lysé nad Labem již nyní jezdí z Masarykova nádraží. "Tyto změny jsou uvedeny v platném jízdním řádě," tvrdí tiskový šéf Českých drah Petr Šťáhlavský.

Zároveň s tunely se postaví i nová železniční trať, která umožní přímou jízdu vlaků mezi Vysočany a Masarykovým nádražím.

S tunely se rozhodla bojovat občanská iniciativa Ateliér pro životní prostředí. "Je to tvrdý zásah do památkové rezervace a zničí se i příroda v centru města," řekl právník zástupce Ateliéru Petr Kužvart. Zástupci iniciativy proto podali proti územnímu rozhodnutí, které znamená souhlas se stavbou, správní žalobu k Vrchnímu soudu.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.