Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obletět bouřku stojí desítky milionů, některé aerolinky se snaží šetřit

  10:33aktualizováno  10:33
Je to malá záhada. Výroba dopravních letounů, jejich technická údržba, bezpečnostní pravidla i výcvik pilotů jsou vybroušeny k dokonalosti, a přesto tyto stroje občas padají. Šéf letecké firmy Delta System-Air Daniel Tuček pro to má vysvětlení: "Kapitáni letounů jsou pod obrovským tlakem firem, pro které pracují, aby létali vždy na čas a pokud možno co nejkratšími trasami."
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Co to má společného s leteckými katastrofami? Podle Tučka, který školí piloty velkých dopravních společností, hodně. Záleží hlavně na kapitánovi letounu, zda vzlétne, i když meteorologové hlásí nepříznivé počasí.

Na druhou stranu - pokud odmítne, způsobí společnosti až desetimilionové ztráty. Na jeho linku totiž navazují další spoje, které už cestující nestihnou.

"Solidní firmy netlačí na své kapitány, aby startovali i do bouřky. Některé to ale pod hrozbou značných finančních ztrát dělají. A pak může nastat velký problém. I když katastrofu způsobí téměř vždy souhra chyb, selhání či výpadků techniky," vysvětluje Tuček.

Případné letecké katastrofě nahrává také to, že pilot kvůli ekonomickým tlakům zvolí přímou cestu, přestože by mohl bouřku obletět. To by však trasu prodloužilo o stovky kilometrů, a tudíž prodražilo o miliony za spotřebované palivo.

"Před dvěma lety řádil nad většinou Evropy hodně silný vichr, kvůli kterému jsem let odložil. Ale pokud se pamatuji, tak se tehdy nad kontinentem vcelku čile létalo," dodává Tuček.

Šetří hlavně africké aerolinky

Někdejší dlouholetý viceprezident Českých aerolinií pro techniku Tomáš Heczko přiznává, že pod obrovským ekonomickým tlakem jsou všechny letecké společnosti. Zejména dnes - v době hospodářské krize.

"Ztráty jen za letošní rok se odhadují na devět miliard dolarů. Solidní západní společnosti - a patří k nim například i ČSA - přesto na své kapitány netlačí, aby startovali za každou cenu. Kultura většiny evropských leteckých firem je vysoká," ujišťuje Heczko. Pochybnosti však má třeba u ruských či afrických společností.

Mezinárodní letecké předpisy umožňují například létat několik dní i s porouchaným generátorem, kterým se letadlo startuje. Motory se pak "nahazují" pomocí letištních agregátů. Vážný problém však nastane, pokud při letu stroji vysadí všechny motory. Pak je nelze nastartovat.

"My jsme si v ČSA stanovili ještě přísnější laťku: letouny s nefunkčním generátorem prostě nesměly na start," srovnává Heczko. 

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na jihu Čech zůstávají bez elektřiny domácnosti v okolí Lipna

Po bouřce z noci na sobotu zůstaly v jižních Čechách zůstávají bez elektřiny domácnosti v okolí lipenské přehrady na Českokrumlovsku. Většina poruch už se...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.