Objev vědců může zastavit rakovinu

Britským vědcům se s vysokou pravděpodobností podařil průlomový objev, který by mohl výrazně pomoci v boji s rakovinným bujením. Vědci z glasgowského Beatsonova institutu ozřejmili funkci bílkovinné molekuly nazývané Src, která je odpovědná za rozšíření rakovinných buněk postižené tkáně do těla.

Molekula Src pomáhá rakovině rozrušit strukturu zdravé tkáně obklopující nádor, a tím otevírá cestu k vytváření metastáz po celém těle. Molekulu Src vědci zkoumali již na začátku výzkumu rakoviny, konkrétně rakoviny střeva, ale teprve nyní se ukázalo, co je jejím pravým posláním.

"Jsme si takřka zcela jisti, že molekula Src hraje důležitou roli při vzniku rakoviny střeva, ale rozlousknout pravou povahu její činnosti trvalo velmi dlouho," řekla vedoucí výzkumníků profesorka Margaret Frameová.

"Zjistili jsme, že Src spouští různé chemické reakce, které ovlivňují celou buněčnou strukturu. Pokud by se nám podařilo vytvořit látky, které by blokovaly tyto reakce, mohli bychom zabránit šíření rakoviny," uvedla profesorka Frameová.

Buňky zdravé tkáně jsou spojeny dohromady množstvím molekul, které vytvářejí biologické "lešení". To slouží ke komunikaci a výživě mezi jednotlivými buňkami.
Jakmile se v tkáni objeví první rakovinná buňka, začne se toto předivo rozpadat - a právě v tomto procesu hraje Src klíčovou roli.

Ve zdravé tkáni je molekula Src životně důležitá pro udržení elasticity tkáně tím, že zajišťuje, aby mezi sebou měly buňky dostatečný prostor, kam by mohly růst.

Při rakovinném bujení se Src stává hyperaktivní a ničí normální buněčnou strukturu.
Profesorka Frameová a její tým objevily, že Src vysílá instrukce pro odstranění jiné pro život důležité molekuly z povrchu buněčného těla, která je oporou "tkáňového lešení".

Ukazuje se, že Src spolupracuje s dalším systémem chemických sloučenin a vytváří jiný typ lešení, ale slabší - právě to umožňuje rakovinným buňkám pohyb a šíření.

Vedoucí vědců říká: "Porozumění principu, jak se rakovina šíří, nám umožní vyvinout léky, které ji zastaví. Kdyby se nám podařilo udržet postižené buňky v původním nádoru, měli by chirurgové o dost větší šanci nádor operativně vyjmout.
Tím by se omezilo i riziko návratu rakoviny."

Pokud je totiž rakovina, v případě tohoto výzkumu rakovina střeva, odhalena dostatečně včas, lze nádor bez větších rizik odstranit. S postupujícím časem však začnou rakovinné buňky pronikat do celého těla prostřednictvím krevního či lymfatického oběhu, jež jsou pro rakovinné buňky stejně účinnou spojnicí jako pro auta dálnice.

Rakovinné buňky, které se rozšíří do organismu, začnou vytvářet tzv. metastázy, což není nic jiného než "pobočky" hlavního nádoru. Nádorové buňky se mohou usadit v libovolné tělesné tkáni - mozkem počínaje a kůží konče.

Jakmile se nádor rozšíří a vytvoří metastázy, je úspěšnost léčby o mnoho nižší.
Někteří lidé věří, že by jistou možností mohla být u nás tolik diskutovaná metoda tzv. devitalizace, kterou vyvinul tým profesora Fortýna. Vědci z Fortýnova výzkumného střediska zjistili, že pokud zcela odříznou od výživy mateřský nádor, vymizí i nádory metastázové.

Než se však jakýkoliv objev dostane do praxe, trvá to dlouhou dobu. To platí jak v Británii, tak v Čechách.

Kresba Empire State Building, kterou v 90. letech stvořil Donald Trump
Donald Trump, umělec. Prezidentovy malůvky se prodávají za statisíce

Jednoduchá kresba Empire State Building, kterou před lety černou fixou nakreslil Donald Trump, se ve čtvrtek v Los Angeles vydražila za 16 000 dolarů, tedy asi...  celý článek

Ostrov Olchon, jezero Bajkal
Bajkal umírá. Mizí ryby i korýši, peníze na ochranu se rozkradly

Nejhlubší jezero světa čelí jedné z nejvážnějších ekologických krizí ve své dlouhé historii. V Bajkalu se šíří řasy a vodu znečišťují fosfáty. Ryby, korýši a...  celý článek

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.