Objev statisíce let starých zubů v Izraeli může přepsat dějiny naší evoluce

Archeologové z univerzity v Tel Avivu tvrdí, že objevili lidské zuby staré 400 tisíc let. Izraelští vědci věří, že patří prvním představitelům druhu Homo sapiens. Dosud nejstarší nalezené ostatky moderního člověka jsou staré přibližně poloviční dobu.

Archeologové doufají, že se jim v jeskyni Qessem možná podařilo objevit nejstarší pozůstatky moderního člověka. Osm nalezených zubů je zatím jejich nejcennějším úlovkem v jeskyni objevené v roce 2000.

"Mezi nálezy učiněnými v posledních několika letech bylo i několik lidských ostatků - kus lebky, který byl ale bohužel příliš malý a tyto zuby nalezené v různých částech jeskyně," řekl agentuře Reuters archeolog Avi Gopher.

Vědci zuby podrobili důkladnému zkoumání počítačovou tomografií a rentgenem. Výsledek analýzy byl velmi slibný: prastaré zuby jsou velikostí i tvarem velmi podobné chrupu moderního člověka.

Jeskyně Qessam v Izraeli, kde archeologové nalezli 400 tisíc let staré zuby lidských předkůJeskyně Qessam v Izraeli, kde archeologové nalezli 400 tisíc let staré zuby lidských předků

Jeskyně Qessem v Izraeli, kde archeologové nalezli 400 tisíc let staré zuby lidských předků

A podle vědců i ostatní nálezy v jeskyni naznačují, že její dávní obyvatelé znali oheň, lovili zvěř, kterou porcovali a dělili se o maso. To jsou činnosti, kterými se vyznačuje Homo sapiens.

Archeologové doufají, že jejich hypotézy potvrdí další výzkum. Pokud by měli pravdu, jejich objev by mohl změnit koncept lidské evoluce. "Takový závěr by mohl být velmi důležitý a naznačit první změnu v paradigmatech, v rámci kterých nazíráme lidskou evoluci," řekl Gopher.

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Ikonická hodinová věž v Londýně Big Ben na příští čtyři roky utichne.
Big Ben si odbil svoji poslední hodinu, čeká ho čtyřletá rekonstrukce