Výsledek velkého testu ordinací byl hodně špatný. V polovině z nich vzali pacienty se zpožděním větším než půl hodiny.
Nejhorší to bylo u soukromé zubařky Ivany Šenovské ve Zlíně, objednaný pacient se dostal na řadu až po třech hodinách od termínu, na který byl objednán.
Podle doktora Davida Marxe, odborníka na kvalitu ve zdravotnictví, je problém v chování a myšlení lékařů - někteří si stále myslí, že jejich čas má jinou hodnotu než čas ostatních.
"Lékaři se zaměřují na léčbu, ale pohodlí pacienta občas neřeší. Rozpočty jsou napjaté a oni nemohou objednávat pacienty s rezervou, protože se pak snižuje efektivita," podotýká také ministr zdravotnictví Leoš Heger.
Test ukázal mimo jiné i to, že lékaři neumějí s objednávkami pracovat – radši si zvou lidi po patnácti minutách, aby se jim nestalo, že někdo nedorazí a oni budou mít prázdnou ordinaci. V několika sledovaných ambulancích se dokonce stalo, že na jeden čas objednali víc lidí.
"V zahraničí řešili zavádění objednacích dob už v osmdesátých letech a také tam zaznívaly argumenty, co když pacient nepřijde. Ale dokázali to nastavit a funguje to tam," říká Marx.
Situace se přesto zlepšuje. Lékaři z ambulancí říkali, že dokud nebyly objednávkové systémy, pacient čekal i déle než čtyři hodiny, což se v testu MF DNES nestalo.
Čtěte v sobotní MF DNES
V sobotním vydání MF DNES si přečtete velký přehled, které ordinace a nemocnice v testu propadly a které uspěly, jak lékaři zpoždění vysvětlovali a co dělají VZP a politici pro to, aby vysedávání v čekárnách ukončili.