„Kdyby Schettino vyhlásil poplach ve vzdálenosti jednoho kilometru od břehu, jak bylo podle obžaloby jeho povinností, vymkla by se loď kontrole. Ne všechny záchranné čluny by dokázaly dojet k pevnině. Schettino jako zkušený námořník dovedl plavidlo téměř ke břehu, a zachránil tím lidské životy,“ argumentoval v pondělí u soudu obhájce kapitána ztroskotaného plavidla Domenico Pepe.
Advokát také vyčetl žalobcům, že jeho klienta urazili na cti, když ho v závěrečné řeči označili za „nedbalého hlupáka“, který s „lehkomyslným optimismem přecenil své schopnosti“ (více o tom čtěte zde). Podle obhajoby za nehodu může posádka, která v klíčovém okamžiku kapitána opustila, a na palubě tak prý nezůstal nikdo, kdo mohl plnit jeho příkazy.
Schettino se pondělnímu soudního stání kvůli nemoci osobně nezúčastnil.
Čtyřiapadesátiletý kapitán je v kauze jediným obžalovaným. Podle obžaloby nese vinu za smrt 32 lidí. Prokuratura pro něj požaduje trest 26 let vězení. Původně měli před soudem stanout i další lodní důstojníci, ti se ale procesu vyhnuli díky tomu, že s prokuraturou uzavřeli dohodu o uznání vině a trestu.
Ostře sledovaný proces v italském Grossetu se již chýlí ke konci. Po pondělní závěrečné řeči obhajoby dostane před soudem naposledy slovo prokuratura a vyjádřit se budou moci i vedlejší účastníci sporu. Verdikt by pak měl padnout v polovině tohoto týdne.
Luxusní výletní parník Costa Concordia s více než 4 200 lidmi na palubě ztroskotal u italských břehů v noci 13. ledna 2012, když najel na mělčinu a částečně se převrátil.
Vrak 290 metrů dlouhé lodi byl z blízkosti ostrova Giglio po technicky náročné operaci odtažen teprve v závěru loňského roku. Jeho poslední zastávkou se staly loděnice v Janově, kde je vrak nyní postupně šrotován.