Obcí projede 500 kamionů, protestují lidé

  • 1
Vysoká - Občanské sdružení Iniciativa 57 prostuje proti stavbě nového tranzitního kamionového tahu přes nově budovaný přechod ve Vysoké - Bartultovicích na Bruntálsku. K protestu se připojilo i několik starostů Bruntálska, kteří nechtějí, aby jejich obcemi projížděly kamiony. Obce protestují proti tranzitu - čtěte ZDE.

Jaký cíl tedy vaše sdružení sleduje?
Iniciativa 57 sdružuje obyvatele regionu, kteří se cítí být ohroženi negativními dopady silniční dopravy, která významně vzroste po otevření přechodu v Bartultovicích.

Přitom je nutno zdůraznit, že v žádném případě nejsme proti otevření hraničního přechodu jako takového, protože chápeme jeho významný přínos pro stagnující ekonomiku oblasti.

Naopak: takových přechodů kraj potřebuje více a měly tady být už dávno. Vystupujeme pouze proti způsobu, jakým stát a jeho úředníci celý projekt připravují, protože je připravena jeho realizace na úkor bezpečnosti a životního prostředí obyvatel regionu.

Proč jste přesvědčeni o tom, že výstavba třetího kamionového přechodu do Polska není kvalifikovaně připravována?
Především nás znepokojuje obrovská časová prodleva mezi otevření přechodu pro těžké kamiony a realizací odpovídajících dopravních investic, která vznikla mimo jiné i z důvodu nekompetentností úředníků, jejichž pravé ruce nevědí co dělají ruce levé.
Celnice bude zanedlouho dokončena ale rekonstrukce komunikací je pouze ve stádiu vyhledávací studie. Takže kamiony i osobní auta začnou jezdit po stávajících již dnes nevyhovujících komunikacích přes centra obcí a díky absenci bezpečnostních opatření je rozdělí na dvě části.

Podle nás by měl být postup opačný: nejdříve úpravy silnic a teprve poté otevření celnice, nebo alespoň souběžné budování obojího. Jinak vystavujeme obyvatele příliš velkému riziku. Přednost musí mít lidé a jejich bezpečnost a ne dopravci a jejich zisky a regionální politici a jejich osobní ambice.

Namísto toho ale Ministerstvo dopravy a spojů přeřadilo komunikaci II. třídy č. 458 do kategorie I. třídy pod č. 57, aniž se obcí někdo ptal na jejich názor. Což není ani tak zarážející jako skutečnost, že tímto "promyšleným manévrem" dostali státní úředníci tuto silnici z dosahu přímých rozhodovacích pravomocí dotčených obcí. Proto dnes můžou celníci tvrdit, že na komunikaci I. třídy nelze usnesením zastupitelstva omezovat tonáž a že Bartultovice otevřou i pro těžké kamiony, protože přístupové komunikace nejsou jejich problémem.

Jaké řešení tedy navrhuje Iniciativa 57?
My požadujeme omezení provozu hraničního přechodu v Bartultovicích pro vozidla do 20 tun, abychom získali čas k provedení technických opatření v obcích, která budou alespoň v rámci možností eliminovat negativní dopady dopravy na obyvatele.
Naše stanovisko již podpořili obce Třemešná, Vysoká, Město Albrechtice a Zátor a společně jsme vydali prohlášení, ve kterém specifikujeme požadavky obcí. Nyní oslovíme krajské zastupitele, ministerské úředníky, senátory a poslance s tím, že dokud nebudou průjezdy obcemi vyřešeny, nemohou od nás čekat souhlas s průjezdem kamionů.

V případě, že Generální ředitelství cel společně s některými státními úředníky budou pokračovat ve své taktice ignorace požadavku obyvatel uvedených obcí, jsme připraveni učinit odpovídající právní kroky a v nejhorším případě prozatím zablokovat otevření celnice.

I když bychom jen neradi k takovýmto opatřením sáhli, protože víme, že každý přechod je pro místní obyvatele a podnikatele nadmíru důležitý. Je ale možné, že nám nic jiného nezbude. Proto věřím, že konečně dojde ke konstruktivním  jednáním ze kterých nebude jak hnijící maso cítit arogance a povýšenost, ale snaha najít řešení přijatelné pro všechny zúčastněné.

Proč se žádná z obcí dosud kamionům nebránila?
Především byli obyvatelé regionu o záměru informováni jen zcela formálním způsobem a nedostatečně a bez podrobností. Přitom hlavně v případě malých obcí je navedení intenzivní dopravy do jejich středu zcela zásadním rozhodnutím. Záměr byl dán do vývěsek, projednán v jednotlivých zastupitelstvech, ale protože lidé nástěnky nečtou a na zasedání moc nechodí, prošel bez povšimnutí.

I v případě že by se však lidé vyjadřovat chtěli, neměli by k čemu. Pokud neznají počet vozidel, která mají jejich obcemi nebo městy k přechodu projet, nemohou posoudit ani negativní dopady a tudíž nemohou vědět, co vlastně mají po svých zastupitelích chtít. A kvalifikovaný odhad nemáme od státních úředníků v ruce dodnes.

Souhlas obcí s kamionovým přechodem v roce 1997 proto považujeme za nelegitimní. Proto se domníváme, že za této situace, musí být respektována usnesení dotčených zastupitelstev Vysoké, Třemešné, Města Albrechtice a Zátoru a přechod může být otevřen prozatím pouze do 20 tun.

Tato usnesení vznikla postupně poté, co si po loňské medializaci problému občané dotčených obcí vykřičeli alespoň základní informace tom, co je může potkat a vyjádřili s tím svůj nesouhlas.

Jediný Krnov vydal souhlas s přechodem bez omezení tonáže s podmínkou, že bude nejprve vybudován obchvat města, ostatní zastupitelstva dali souhlas bez podmínek. Ovšem nové krnovské zastupitelstvo po roce 1998 podmíněný souhlas svých předchůdců přehodnotilo a podmínku z něj vypustilo. Od této chvíle nestálo Generálnímu ředitelství cel nic v cestě a mohli v červenci 2000 dostat stavební povolení na výstavbu budovy celnice pro neomezenou tonáž.

Využili přitom mezery v našem zákonodárství a díky tomu se jim povedlo obejít zpracování posudku vlivu stavby na životní prostředí - jakoby celnice na konci naváděcích tras neměla na životní prostředí a bezpečnost desetitisíců obyvatel vůbec žádný vliv!

Jakkoli máme tehdejším zastupitelstvům za zlé, že svůj souhlas nepodmínili souběžnými opravami komunikace, obchvaty a dalšími protihlukovými a bezpečnostními opatřeními, nutno podotknout, že nás by zřejmě tehdy ani ve snu nenapadlo, že někdo bude schopen po stávající komunikaci bez jakýchkoliv úprav pustit těžkou kamionovou dopravu přes obce se zdůvodněním, že potřebné investice do komunikací budou realizovány teprve následně.

Kdy by tedy chtěl stát situaci řešit?
Již dnes se hovoří o horizontu 10 a více let a také o pořadí: obchvat Opavy, obchvat Krnova a poté zbytek. Ti, kterých se navedení dopravy dotkne nejvíce, budou s největší pravděpodobností těmi, kteří budou čekat nejdéle.

Ve světle těchto skutečností a faktu že stát nemá prostředky ani na investice do silnic a dálnic u nichž je státní, mezinárodní i ekonomický význam nesporný, se argumenty místostarosty Krnova a zástupce primátora Opavy o spuštění kamionové dopravy přes Bartultovice jako podmínce pro další rozvoj regionu jeví jako krátkozraká a přízemní politická propaganda.

Navíc obě města dnes již veřejně přiznávají svůj záměr vyřešit si tímto diskutabilním a rizikovým způsobem problémy s vlastními obchvaty, které nejsou, možná z objektivních důvodů, schopni řešit jinak. I občané Opavy a Krnova se totiž nejprve dočkají rapidního zvýšení dopravní zátěže svých měst a teprve pak budou několik let čekat na to, jestli nástupci těch, kteří to dnes slibují, budou schopni sehnat finance na vybudování obchvatů.

Dodnes v různých písemných podkladech nenajdete stejné počty vozidel, která přechodem denně projedou. Celnící uvádí očekávaný průjezd pouze kamionů až 70 tisíc ročně. Pokud mají Bartultovice skutečně významně odlehčit Chotěbuzi a Náchodu, rozhodně však nelze počet aut bagatelizovat a podceňovat a odhady se pak pohybují mnohem výše, kolem 500 kamionů denně.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video