Obchvat zatím řidiče omezuje

Pelhřimov - Budování obchvatu na severní straně Pelhřimova už začínají motoristé pociťovat. Po dvou měsících zemních prací ale spíše negativně, neboť historicky nejrozsáhlejší dopravní stavba v okresním městě si doposud vyžádala především několik dopravních omezení. Zejména křižovatka pod Starým Pelhřimovem doznala v uplynulých týdnech výrazných změn, krajina v této lokalitě se změnila téměř k nepoznání.

Dopravní značky, které sem byly umístěny již před několika týdny, dnes právem říkají řidičům, že projíždějí stavbou; jiné, omezující rychlost na čtyřicítku, také už mají plné opodstatnění. "Právě jsme dokončili výstavbu provizorních objízdných komunikací, na něž v nejbližších dnech veškerou silniční dopravu v tomto dopravním uzlu přeložíme. Tím vlastně současná křižovatka definitivně zanikne, neboť tady vznikne zcela nové mimoúrovňové křížení obou komunikací," přibližuje jednu z hlavních dílčích staveb na budoucím obchvatu Jaroslav Vácha, ředitel stavební firmy Strabag.

Započaté stavbě obchvatu už začali věnovat pozornost i pelhřimovští dopravní policisté. "Zatím jsme žádné dopravní komplikace na místech, kde silnice už několik týdnů procházejí stavbou, nezaznamenali. Většina řidičů přechodná omezení respektuje, problémy nejsou ani s vozidly stavebních firem. Uvidíme, zda nepřijdou problémy se znečišťováním komunikací, až vypuknou podzimní plískanice," hodnotí dosavadní vliv stavby na silniční dopravu šéf pelhřimovských dopravních policistů Jiří Mihulka.

Práce jdou zatím nad očekávání dobře. Nejkomplikovanější úkol prvních týdnů stavby obchvatu, přeložení nejrůznějších technologických sítí, je už úspěšně ukončen, byť termín v harmonogramu prací byl stanoven až na konec září. Nové stožáry vysokého napětí i zbytky po stožárech původních dokumentují, že to nebylo nic jednoduchého. Obyvatelé Pelhřimova si možná ani neuvědomili, že nedávné víkendové přerušení dodávky zemního plynu do města, si vyžádala právě výstavba obchvatu a potřeba přeložení plynového potrubí.

Nyní už mohou naplno začít zemní práce. "Ty by měly být dokončeny ještě v letošním roce," prozrazuje další dílčí termín Jaroslav Vácha. Nákladní tatrovky firmy Chaluš z Českých Budějovic, která právě zmíněné zemní práce zajišťuje, se v těchto dnech skutečně nezastaví. Obří rypadlo třemi lžícemi naplní korbu a vůz míří o několik stovek metrů dál, kde je naopak potřeba zeminu navézt. Celkem během stavby změní svoje umístění obtížně představitelných sto tisíc kubíků zeminy. "Jde to docela dobře. Sice jsme narazili na skálu, což má za následek větší počet defektů, ale není to nic mimořádného," říká Miroslav Kadlec, který velí opravárenskému vozu českobudějovické firmy.

Příští týden nastoupí specializovaná firma, která začne se zakládáním mostů. "Ty budou celkem tři. Jeden tady na křižovatce, který tak umožní mimoúrovňové křížení obou silnic, druhý překlene cestu k osadě Peklo, a třetí a největší pak údolí s říčkou Bělou," říká Jaroslav Vácha. Právě mosty dobu výstavby nejvíce prodlouží, ale jejich technologie nedovoluje nic jiného. Přestože je stavba stále teprve na počátku, již nyní je patrné, jak asi změní krajinu. Budoucí komunikace už nenávratně přetnula dosud nesklizené pole s bramborami i sousední lán s obilím.

Výstavba obchvatu nenechává zcela klidným pelhřimovského starostu Miroslava Březinu, který potvrzuje, že je o postupu prací informován. "Už jsem se tam byl i několikrát osobně podívat a dokážu si už docela dobře představit, jak budou některá místa vypadat, až bude za necelé dva roky stavba hotova," pochvaluje si.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video